Voor de doorgewinterde LR rijder waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik weet t ff niet.
Gisteravond startte ik mijn Defender tD5 uit 2001. Zodra ik mijn dimlichten aan schakelde, gingen ze heel even aan en gelijk weer uit. Ook mijn dashboardverlichting viel uit. Mijn achterlichten bleven wel branden.
Mijn stadslichten doen t wel (stand 1 dus van de schakelaar) inclusief de achterlichten en de dashboardverlichting.
Mijn groot licht doet t ook niet.
Ik heb vandaag alle 4 de zekeringen vervangen, ook al zagen die er niet kapot uit. Maar dat had geen effect.
Ik wilde nu de lampjes gaan vervangen, maar voordat ik daar aan begin, toch even de check hier. Want ik kan die lampjes wel vervangen, maar dat verklaart niet waarom in de dimlichtstand beide koplampen er mee op hielden, de rest uitgaat, maar het nog wel doet (in de stadsverlichting stand).
Waar kan de oorzaak van dit probleem in zitten?
Def Td5 2001: Verlichtingsprobleem
Re: Verlichtingsprobleem
Lichtschakelaar defect....gebeurt vaak bij een Defender.
Gebruik de zoekfunctie maar eens en dan zie je ook een oplossing met een verbeterde schakelaar !
Succes
Gebruik de zoekfunctie maar eens en dan zie je ook een oplossing met een verbeterde schakelaar !
Succes
Re: Verlichtingsprobleem
Bedankt voor deze snelle reactie! Ik heb even gezocht en dat lijkt inderdaad een logische oorzaak. Kennelijk heeft mijn schakelaar het nog lang uitgehouden dan.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verlichtingsprobleem
Def2001 schreef:Bedankt voor deze snelle reactie! Ik heb even gezocht en dat lijkt inderdaad een logische oorzaak. Kennelijk heeft mijn schakelaar het nog lang uitgehouden dan.
Ja, dat lijkt op een lichtschakelaar-record-houder. Heel gewoon is het als ie na een jaar of 5 al gaat hemelen (en met aanhangers achter de auto nog eerder).
Haal de lichtschakelaar eens los en kijk of de schakelaar nog te redden valt ... en monteer sowieso een "Zweedse lichtversterker" (van de een of andere herkomst, hetzij een echte Zweedse, dan wel een navolger). Vlgs mij heb ik beide: lichtschakelaar en Zweedse lichtversterker nog wel ergens liggen.
En ... wil je het helemaal "mooi" doen, overweeg dan LED-lichtjes voor stads-en klipperlichten, de betere LED-lichtjes geven meer uitstraling (ook wel een beetje bling-bling-uitstraling), en de stads-licht-stroom - die niet door de Zweedse route wordt getackeld - zakt dan in een moeite naar heel weinig.
Groeten MarcS
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Verlichtingsprobleem
... some grey haired old fart wrote an entire article about this a while back, I'm sure it is on the kennisbank
http://lrch.nl/node/1366
Rob
http://lrch.nl/node/1366
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Verlichtingsprobleem
http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit ... schakelaar
Ik heb het op deze manier gedaan
Groet Ron
Ps: de zweed ligt ergens in de kast
Ik heb het op deze manier gedaan
Groet Ron
Ps: de zweed ligt ergens in de kast
110-Td5 X-tech 2006
Re: Verlichtingsprobleem
Landmarcs schreef:Def2001 schreef:Bedankt voor deze snelle reactie! Ik heb even gezocht en dat lijkt inderdaad een logische oorzaak. Kennelijk heeft mijn schakelaar het nog lang uitgehouden dan.
Ja, dat lijkt op een lichtschakelaar-record-houder. Heel gewoon is het als ie na een jaar of 5 al gaat hemelen (en met aanhangers achter de auto nog eerder).
Haal de lichtschakelaar eens los en kijk of de schakelaar nog te redden valt ... en monteer sowieso een "Zweedse lichtversterker" (van de een of andere herkomst, hetzij een echte Zweedse, dan wel een navolger). Vlgs mij heb ik beide: lichtschakelaar en Zweedse lichtversterker nog wel ergens liggen.
En ... wil je het helemaal "mooi" doen, overweeg dan LED-lichtjes voor stads-en klipperlichten, de betere LED-lichtjes geven meer uitstraling (ook wel een beetje bling-bling-uitstraling), en de stads-licht-stroom - die niet door de Zweedse route wordt getackeld - zakt dan in een moeite naar heel weinig.
Groeten MarcS
Ik heb inderdaad aan LED gedacht, maar ik vind ze niet zo mooi. Dus daar twijfel ik nog over. Als een nieuwe schakelaar het weer 14 jaar uithoudt, dan ga ik maar voor die optie. Mocht de schakelaar het op korte termijn nog eens begeven, dan met de 'Zweedse knoop' ertussen. Eerst maar eens op zoek naar een schakelaar.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Verlichtingsprobleem
Ron63 schreef:http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit-voor-koplampschakelaar
Ik heb het op deze manier gedaan
Groet Ron
Ps: de zweed ligt ergens in de kast
Wel weer typisch LandRover.
Pas per juni 2012 met een oplossing komen voor een probleem dat al een eeuwigheid bestaat.
Bovendien niets tegen de dan nog onder de garantie vallende auto-eigenaren zeggen. In plaats van "kom maar hier" gewoon in stilte achteroverleunend afwachten.
En in plaats van een "plug-and-play" oplossing een klus die op papier 0.6 uur neemt en waarvoor je het stuur moet losnemen, in de bedrading moet knippen, etc.
Ik heb - lekker lui - een Zweedse lichtversterker meegenomen naar de dealer en er daar in laten zetten .... de dealer had dus kennelijk het kwartiertje werk onder garantie kunnen crediteren/declareren ....
Anyway, het werkt, zo'n Zweeds ding - dat je voor weinig meeneemt als je toch in Zweden bent (of voor wat meer laat opsturen) - houdt het duidelijk langer uit als de originele schakelaar (de mijne doet het althans al weer vele jaren), en het geeft ook nog eens een (klein) beetje meer licht.
Groeten MarcS
PS Vele jare geleden zei een goede vriend in Zweden meewarig: Ah, een LandRover, zit er nog steeds Lucas in? Lucas ... King of Darkness.
En ... op de terugweg naar NL hield ergens in N-Duitsland het groot-gedimde licht ermee op -- soms helpt het even wat te frutten met de schakelaar, halverwege stads- en groot-licht deed het grootlicht het toch zodat ik niet met de "speed-of-light" in westelijke richting hoefde te rijden (dat lukt je dus niet - op onze "hoogte" houd je met ± 600 km/u de zon bij).
PS2 De volgende lichtschakelaar houdt het vast geen 10 jaar uit, met een beetje pech moet je binnen de 5 jaar weer een nieuwe schakelaar - de Zweedse lichtversterker ontlast de schakelaar maar repareert een defecte niet. En ... LED stads- en knipperlichtjes zijn misschien wel een beetje "bling" maar dan - als je voor de standaard-LED-bolletjes gekozen hebt - alleen voor de echt oplettende kijkertjes. De andere kant is dat ze ook een serieuze uitstraling geven - letterlijk - je ziet achterlicht, remlicht en clignoteur-licht eindelijk ook van een afstand ... de oude lichtjes zijn gloeiende spijkers in vergelijk met de LED-lichten.
Re: Verlichtingsprobleem
Landmarcs schreef:Wel weer typisch LandRover.
Pas per juni 2012 met een oplossing komen voor een probleem dat al een eeuwigheid bestaat.
Je moet nog maar eens goed kijken naar die MY2012 oplossing Marc. Want dat is maar de halve oplossing...........
Ook typisch Land Rover...
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Def Td5 2001: Verlichtingsprobleem
Ik heb het schakelaartje maar uit elkaar gehaald, de klinknageltjes wat strakker gemaakt en / of doorgesoldeerd, de veer achter het contact wat strakker gemaakt en nu gaat het al weer 14 jaar mee. Zorg ook voor goed klemmende fastons wat hoge contactovergangsweerstanden (veel punten met scrabble) worden heet, het kunststof daardoor zacht en weg is het contact. Zelfde verhaal geldt voor de schakelaar in het contactslot, net zo beroerd gemaakt met hetzelfde speelgoedplastic en de rest. Daar gaat het vooral snel fout als je b.v. een waterkoker op de accessoiredinges aansluit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten