Gerard4t schreef:Ik heb het schakelaartje maar uit elkaar gehaald, de klinknageltjes wat strakker gemaakt en / of doorgesoldeerd, de veer achter het contact wat strakker gemaakt en nu gaat het al weer 14 jaar mee. Zorg ook voor goed klemmende fastons wat hoge contactovergangsweerstanden (veel punten met scrabble) worden heet, het kunststof daardoor zacht en weg is het contact. Zelfde verhaal geldt voor de schakelaar in het contactslot, net zo beroerd gemaakt met hetzelfde speelgoedplastic en de rest. Daar gaat het vooral snel fout als je b.v. een waterkoker op de accessoiredinges aansluit.
Ik blijf erbij dat het heel veel beter is als de hele grootlicht-stroom niet meer via het houtje-touwtje circuit in/achter het dashbord loopt.
De "kortste" route van dynamo naar de koplampen wordt het dichtst benaderd door de Zweedse lichtversterker (die weliswaar met een Volvo in gedachten is gemaakt, maar die 1:1 voor een LandRover bedacht lijkt), als die verschillende overgangsweerstanden en dunne draadjes geven verlies en als je pech hebt zoveel warmte dat er iets stuk gaat of erger.
Het gaat namelijk niet alleen mis in de lichtschakelaar ('t is wel de grootste boosdoener) maar ook de gedimd/ongedimd schakelaar gaat soms stuk, en soms - nog geniepiger want moeilijk te vinden - de relaisvoet van het ene relais dat er dan wel in zit. Is het de lichtschakelaar dan heb je eigenlijk geluk want makkelijk te vinden en makkelijk te repareren (en onderweg eventueel ook nog eens eenvoudig door te verbinden).
En wat betreft de 2012 modificatie: Het is echt LandRover/Lucas om met een eigen halve oplossing te komen terwijl er een kant-en-klare oplossing is die zowel in "hard-ware" als in arbeid minder kost als de LandRover/Lucas invention.
Groeten MarcS