D2 2001 Td5 zoemende wielen...
-
fredinfrance
D2 2001 Td5 zoemende wielen...
Start probleem opgelost, maar nu het volgende ; Als ik al rijend mijn discovery uit januari 2001 rtechts de bocht in stuur, begint ie gigantisch te zoemen...is dat de wheelbarings/roulements.,ben het nederlandse woord vergeten... En daarnaast, als ik heuevl op ga of power vraag, begint ie te ratelen, wat kan dat zijn... Het is een slak op dit moment, denk er over om de katalysator maar door te prikken.. Iemand enig idee? Alvast dank.
-
Landmarcs
Re: D2 2001 motor?? zoemende wielen...
Bonsoir Fred,
Roulements/Wheelbarings = Wiellagers
Groeten MarcS
Roulements/Wheelbarings = Wiellagers
Groeten MarcS
Tsja, dat klinkt nogal drastisch. Voel even rondom aan de wielen; per wiel opkrikken en proberen ze met de hand er af te trekken (schokkende bewegingen) en draaien. Zo controleer je de wiellagers.
Geluid bij gas geven; klinkt als de aandrijving. Als je mazzel hebt zit het in de aandrijfassen of meenemers, als je geen mazzel hebt zit het in de bak.
succes
Geluid bij gas geven; klinkt als de aandrijving. Als je mazzel hebt zit het in de aandrijfassen of meenemers, als je geen mazzel hebt zit het in de bak.
succes
Het zouden idd de wiel lagers kunnen zijn.
Iets meer info zou wel helpen.
Wanneer begint hij precies te zoemen? Enkel bij het rijden of ook als je aan het stuur trekt bij stilstand? Zoemt het alleen maar zolang je druk houdt op en stuur of ook daarna? Kun je horen waar het geluid vandaan komt? Vloeistof nog voldoende?
Geen last van de 3 Amigo's (ABS, HDC en TC) of ander waarschuwingslampjes (ABS sensor problemen gaan soms gepaard met problemen zoals jij aangeeft)
Het ratelen:
Is dat bij een bepaald toerental? Enkel onder last? Hoor je waar het vandaan komt? Wat voor ratel, een metalig geluid of anders? Misschien een video maken.
Je zegt hij dat hij als een slak gaat? Dat kan een aantal oorzaken hebben. Het eerste war ik zou nakijken is de slangen van de intercooler naar de turbo (niet perse een connectie met het ratelen maar wel met het niet presteren), het ratelen kan daar weer een gevolg van zijn, bv als het hitteschild rond de turbo los zit, rammel daar ook even aan). Kijk of de slangen goed aansluiten en maak ze los en kijk of die aan de binnenkant niet gedelamineerd. Daarna turbo nakijken op speling. Turbo slang los en kijken hoeveel beweging er in zit. Een heel klein beetje is geen probleem. Haal ook even de sensor los die op de slang van luchtfilter naar turbo gaat en probeer dan nog een stukje te rijden. Dit is de MAF (Mass Airflow dacht ik) als je die los haalt gaat hij uit van standaard waarden, als hij kapot is dan kun je ook dergelijke problemen hebben. Hij houd niet in of bokt of iets dergelijks toch?
p.s: Met 2001 motor neem ik even aan dat je een Td5 bedoelt.
Succes ik hoor het wel
Iets meer info zou wel helpen.
Wanneer begint hij precies te zoemen? Enkel bij het rijden of ook als je aan het stuur trekt bij stilstand? Zoemt het alleen maar zolang je druk houdt op en stuur of ook daarna? Kun je horen waar het geluid vandaan komt? Vloeistof nog voldoende?
Geen last van de 3 Amigo's (ABS, HDC en TC) of ander waarschuwingslampjes (ABS sensor problemen gaan soms gepaard met problemen zoals jij aangeeft)
Het ratelen:
Is dat bij een bepaald toerental? Enkel onder last? Hoor je waar het vandaan komt? Wat voor ratel, een metalig geluid of anders? Misschien een video maken.
Je zegt hij dat hij als een slak gaat? Dat kan een aantal oorzaken hebben. Het eerste war ik zou nakijken is de slangen van de intercooler naar de turbo (niet perse een connectie met het ratelen maar wel met het niet presteren), het ratelen kan daar weer een gevolg van zijn, bv als het hitteschild rond de turbo los zit, rammel daar ook even aan). Kijk of de slangen goed aansluiten en maak ze los en kijk of die aan de binnenkant niet gedelamineerd. Daarna turbo nakijken op speling. Turbo slang los en kijken hoeveel beweging er in zit. Een heel klein beetje is geen probleem. Haal ook even de sensor los die op de slang van luchtfilter naar turbo gaat en probeer dan nog een stukje te rijden. Dit is de MAF (Mass Airflow dacht ik) als je die los haalt gaat hij uit van standaard waarden, als hij kapot is dan kun je ook dergelijke problemen hebben. Hij houd niet in of bokt of iets dergelijks toch?
p.s: Met 2001 motor neem ik even aan dat je een Td5 bedoelt.
Succes ik hoor het wel
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
-
Roger B.
Met motor?? Bedoelt de moderator dat ie die info niet uit het bericht kon halen toen hij de titel zonder voertuiginfo aanpaste....
Conny.....een D2 heeft geen meenemers.....
Conny.....een D2 heeft geen meenemers.....
gone
-
fredinfrance
Het zoemen komt van links voor, en alleen als de auto rijdt.. vloeistof is ok.
Het ratelen is een blikkerig geluid, wat alleen voorkomt als de auto zwaarder moet presteren, dus heuvelop, of met mijn (zware) trailer.. Bokt niet, rijdt verder uitstekend, dat is allemaal goed.. Het is inderdaad een 2001 series 2 TD5..
Het ratelen is een blikkerig geluid, wat alleen voorkomt als de auto zwaarder moet presteren, dus heuvelop, of met mijn (zware) trailer.. Bokt niet, rijdt verder uitstekend, dat is allemaal goed.. Het is inderdaad een 2001 series 2 TD5..
-
fredinfrance
En het lijkt van midden-rechts te komen..
fredinfrance schreef:Het zoemen komt van links voor, en alleen als de auto rijdt.. vloeistof is ok.
Okay , dan zit er maar een ding op. de voorkant van de grond krikken en op speling en geluid controleren.
fredinfrance schreef:Het ratelen is een blikkerig geluid, wat alleen voorkomt als de auto zwaarder moet presteren, dus heuvelop, of met mijn (zware) trailer.. Bokt niet, rijdt verder uitstekend, dat is allemaal goed.. Het is inderdaad een 2001 series 2 TD5..
Ik begrijp nu dat de auto dus toch niet als een slak rijdt
Het is van hier lastig te beoordelen natuurlijk. Heb je al zelf iets bekeken? Ik zou beginnen met het volgende te controleren. De hitteschilden rond de turbo, onder de auto tussen de uitlaat en de body (dit kan behoorlijk ratelen kan ik je vertellen, en zou ook best gevoelig kunnen zijn voor veranderingen in trillingen). De uitlaat zelf, kijk ook vooral naar de flexibele verbinding net na de turbo. Zeker bij vroegere Td5's willen die wel eens gaan ratelen en ram eens voorzichtig op de katalysator.
En dan vervolgens het belangrijkste, de aandrijfassen goed bekijken en op speling controleren.
En nogmaals is het aan een bepaald toeren tal gelinked?
Succes!
Paul,
-
Paul Highlander
Re: D2 2001 Td5 zoemende wielen...
Stel de handrem af met de daarvoor aanwezige afstelbout, als deze niet goed staat hoor je ook een ratel bij het optrekken.
-
fredinfrance
Re: D2 2001 Td5 zoemende wielen...
Iemand enig idee voor een goed internet adres voor wiellagers? Paddock verkoopt ze alleen met de hele hub..