D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zitten?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zitten?

Berichtdoor Tata-D2 » 21 Apr 2015, 18:05

Beste mensen,

Betreft aandrijfassen D2.

In de achterste aandrijfas zit constant een smeernippel om het schuifstuk te kunnen smeren.
In de voorste aandrijfas zit bij het schuifstuk een imbusboutje wat je eruit moet draaien, een smeernippel erin draaien, om het schuifstuk te kunnen smeren. Daarna nippel er weer uit en imbusbout er weer in.

Wat is hier de reden van? Of kan ik de smeernippel in de voorste aandrijfas gewoon zonder problemen laten zitten.
Groet, Willem
Tata-D2

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zit

Berichtdoor ppw » 21 Apr 2015, 18:55

Vast voor de stroomlijn gedaan :D
Ik heb welliswaar een 110, maar op alle propshafs zit gewoon een nippel :roll:
Wellicht was jouwe kaduuk en hebben ze 'm afgedopt?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zit

Berichtdoor Waterrover » 21 Apr 2015, 20:12

Hoe oud is je Disco, omdat je het over twee smeernippels hebt? Bij mijn auto uit 2004 zitten 3 smeernippels, en deze zaten er al vanaf de aankoop. Je kan ze gewoon laten zitten, qua gewicht, wat verwaarloosbaar is, merk je geen extra trillingen. Een bij het schuifstuk, de andere in de holtes bij de kruisjes.

Groet, Chris

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zit

Berichtdoor RobStewart » 21 Apr 2015, 21:39

Waterrover schreef:Bij mijn auto uit 2004 zitten 3 smeernippels, en deze zaten er al vanaf de aankoop.


... now that is interesting Chris, you have 1 nipple in the front UJ, 1 nipple in the sliding joint and 1 nipple in the rear UJ ... however shouldn't there be 2 UJ's in the hookes joint next to the transfer box and which one has the nipple , and both come from the factory with no nipples.

The simple answer is that the front joint has TYL100030 as the nipple and the sliding joint has either an inbus or TYL100040 and there appears to be no logical answere as to why some were fitted and some weren't. I have seen both over many years and model years.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

Re: D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zit

Berichtdoor Tata-D2 » 22 Apr 2015, 17:24

Allen,
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga een smeernippel regelen voor het schuifstuk in de voorste aandrijfas en laat die lekker zitten.
Dan maar minder stroomlijn :mrgreen:
Groet, Willem
Tata-D2

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: D2 Td5 2003 smeernippel aan voorste aandrijfas laten zit

Berichtdoor Edward » 22 Apr 2015, 18:42

Zorg wel dat nippel exact even zwaar is als de inbusbout, ander krijg je onbalans in de cardanas. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten