Goedemiddag,
Ik zit waarschijnlijk met een defect.
Zal de situatie vertellen. Ik heb een 90 met een disco 300TDi en een LT77 versnellingsbak.
Als ik optrek of een constant snelheid rij hoor ik niets, maar nu als ik mijn gas loslaat, begint het geluid, het is in elke versnelling, maar wel bij hogere toeren.
Het geluid lijkt veel op of iemand flink met een lepel in een kopje aan het roeren is of als je een stukje metaal tussen je spaken van je fiets zou laten vallen tijden het fietsen.
Wie kan mij adviseren wat dit probleem zou kunnen zijn voordat ik de halve wagen uit elkaat heb liggen.
En als het iemand bekend voorkomt, is het veilig om er mee te rijden, ik zit nu namelijk in Amsterdam en moet straks nog naar Apeldoorn rijden.
Alvast bedankt..
gr. manuel
Def 90, 1984 300Tdi/LT77 geluid in aandrijflijn
Def 90, 1984 300Tdi/LT77 geluid in aandrijflijn
Laatst gewijzigd door leunam op 19 Apr 2015, 02:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobStewart
Re: Help, Spoed advies
... could be that you have stripped the splines off the input gear on the tussenbak, it's a common LT77 problem that only occurs when the gear is put under load.
After that then I would be checking the whole of the drive train for things that are loose.
If you rev the engine with the tussenback in Neutral (lever in the middle position) but with the gearbox in any gear you like (try 3rd) , do you get the same noise ?
Rob
After that then I would be checking the whole of the drive train for things that are loose.
If you rev the engine with the tussenback in Neutral (lever in the middle position) but with the gearbox in any gear you like (try 3rd) , do you get the same noise ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Def 90, 1984 300Tdi/LT77 geluid in aandrijflijn
Rob bedankt voor je antwoord.
Nu heb zelf nog nagedacht van wanneer dit probleem is begonnen, dit probleem is vandaag ontstaan nadat ik iets te hard over een drempel heen reed. Ik heb nog even getest wanneer het geluid werkelijk optreed, in zijn 1ste en 2de versnelling hoor je het net na optrekken en dan tot het moment van schakelen, in de 3de, 4e en 5e versnelling pas als je je gas loslaat en dan bij lagere toerental, ik schreef in het eerste bericht hoog toerental, maar het is dus bij lagere toerental. Stationair hoor ik niets.
Ik ben gelukkig nog thuis gekomen met de auto.
Ik zal morgen even de test gaan doen met de N-stand op de tussenbak..
Nu heb zelf nog nagedacht van wanneer dit probleem is begonnen, dit probleem is vandaag ontstaan nadat ik iets te hard over een drempel heen reed. Ik heb nog even getest wanneer het geluid werkelijk optreed, in zijn 1ste en 2de versnelling hoor je het net na optrekken en dan tot het moment van schakelen, in de 3de, 4e en 5e versnelling pas als je je gas loslaat en dan bij lagere toerental, ik schreef in het eerste bericht hoog toerental, maar het is dus bij lagere toerental. Stationair hoor ik niets.
Ik ben gelukkig nog thuis gekomen met de auto.
Ik zal morgen even de test gaan doen met de N-stand op de tussenbak..
Ik heb vandaag de N-stand test gedaan, alle versnellingen gehad en de achteruit, maar ik heb alleen een knockend geluid in de 5e versnelling en dat dan met alleen de koppeling los. Zodra ik gas geef is het weg.
Ik heb vandaag verder geen tijd gehad om de gehele aandrijflijn te testen.
Ik heb vandaag verder geen tijd gehad om de gehele aandrijflijn te testen.
Lager?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
De oorzaak is gevonden en opgelost, de oorzaak was het achterste kruisje van mijn voorste propshaft.