Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Roger B. » 19 Apr 2015, 15:46

er zijn ook goede dealers in NL, en elke dealer is verplicht fabrieksgarantiereparaties uit te voeren
gone

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 19 Nov 2015, 19:42

Vandaag mijn nieuwe allisport radiator ontvangen, wel erg aan de prijs, heb er lang op moeten wachten, maar het ziet er wel heel erg mooi uit. Dit weekend maar snel installeren want ik rij nu nog op gedistilleerd water en het ziet er uit dat hier de eerste vorst komt.
Ik krijg maar niet duidelijk hoe ik de viscous Fan eraf moet schroeven. Draai ik de bout met draairichting van de Fan mee of juist tegen de draairichting in. Iemand slimme tips om zonder ' special tool' te werken?

Dank maar weer!
Johan

foto allisport.jpg

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Edward » 19 Nov 2015, 19:50

Ik slijp gewoon een cheapo steeksleutel plat. Als je naar de fan kijkt kun je aan de bladen de draairichting zien en los is dus de andere kant op. Sleutel op de moet en met een nylon hamer een knal verkopen en hij is los.

Doe Allisport is z'n geld dubbel en dwars waard!! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 19 Nov 2015, 20:01

Dank edward voor de snelle reactie. Dus voor de zekerheid als het werkboek schrijft " Cooling fan direction of rotation = Clockwise when viewed from front of engine" dan schroef ik hem tegen de klok in los?

Johan

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 19 Nov 2015, 20:05

O wat suf ik zie dat Rob dit al een tijdje terug geschreven heeft :

you will need to remove the fan which is a normal right hand thread (so it turns to the left to remove it)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Roger B. » 19 Nov 2015, 20:54

Edward schreef:Ik slijp gewoon een cheapo steeksleutel plat. Als je naar de fan kijkt kun je aan de bladen de draairichting zien en los is dus de andere kant op. Sleutel op de moet en met een nylon hamer een knal verkopen en hij is los.



euhhhh Nee dus....

los is de richting die de fan draait als de motor loopt....

als de fan met de klok mee draait zal de lucht de fan tegen de klok in proberen te drukken en VASTER draaien, dus los is de andere kant op (de richting die de fan ook draait)
gone

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor conny » 20 Nov 2015, 12:58

Weet niet van de bultneus, maar de Td5 is in ieder geval: links los
8-)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Edward » 20 Nov 2015, 13:34

Bij de Puma ook. Ik beschrijf het wellicht verkeerd, maar als je naar de fan kijkt kun je zien hoe motort de fan aandrijft en dus ook bedenken wat dan los is. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 21 Nov 2015, 11:16

Nou die fan was echt makkelijk, weet niet waar ik me druk om maakte (inderdaad tikje naar links en los) Nu ben ik aan het stoeien met de motorkap slotpaneel. in werkboek staat:
Verwijder het motorkapslotpaneel. Verwijder de 4 moeren en tappen. Nou die moeren is geen probleem maar hoe verwijder je de Tappen
foto tappen.jpg
foto tappen.jpg (10.91 KiB) 5135 keer bekeken

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2015, 16:48

Ik draai gewoon het spatbord los. De bout bovenop het chassis vooraan, dan kun je het spatbord genoeg bewegen om de sluitplaat ertussenuit te pakken.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten