Defender 130 td5 2000 veren
Re: Defender 130 td5 2000 veren
De 3 traps progressieve veren van de nieuwste stationwagon waar Marc over sprak hebben ook het partsnr RKB101111 ? Of welk nr is het anders? Vr gr Henk B.
Laatst gewijzigd door hnb1965 op 10 Apr 2015, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt veren gaan wisselen maar ik vind een 130 standaard eigenlijk het beste rijden en dus is dat niet de weg die ik zou bewandelen.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Het is inderdaad een 130 voor de Nederlandse markt, maar geen hcpu.
Ga morgen even een veer demonteren om deze op te meten.
Er zitten geen hulpveren in.
Heeft het een heel nadelig effect qua rijgedrag als ik de auto voor 1 inch verhoog of is het beter om achter te verlagen.
Ga morgen even een veer demonteren om deze op te meten.
Er zitten geen hulpveren in.
Heeft het een heel nadelig effect qua rijgedrag als ik de auto voor 1 inch verhoog of is het beter om achter te verlagen.
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Defender 110 mpi
- Erik Peters
hnb1965 schreef:De 3 traps progressieve veren van de nieuwste stationwagon waar Marc over sprak hebben ook het partsnr RKB101111 ? Of welk nr is het anders? Vr gr Henk B.
Nee, RKB101111 (brown purple) zijn, dacht ik, de standaard achterveren onder een 110 (Td5 en jonger ? ).
RKB500300 (green green white) zijn de "3 traps" veren voor de 'comfortabele' stationwagon.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Edward schreef:De lier heeft daar niks mee te maken, ik praat over een standaard 130. Heeft een 110 ook hulpveren dan?
Ik moet even door het stof. De theorie is goed, mijn redenering niet.
Door de extra lengte krijgen de voorveren 40-50 kg extra gewicht, ik had over het hoofd gezien dat de helft van die halve meter extra vóór gedragen wordt. (Als je even wat beter zoekt in het een tikje gedateerde "The Land Rover Experience" dan vind je daarin een vergelijkingstabelletje.)
Achter komt er overigens ook zoiets bij. (Deze extra gewichten zijn ten opzichte van een 110 HardTop, ten opzichte van een 110 CSW is het verschil weer kleiner.)
De standaard veren van een 130 zullen dus in rust navenant iets dieper inveren en omdat (even een aanname) de voorveren vrijwel zeker slapper zijn staat een 130 eerder iets meer op z'n neus -- vooral in vergelijking met een 110 CSW (een 110 CSW staat overigens weer rechter als een 110 HardTop).
Blijft mijns inzien een interessante optie om de drietrapsveren eens beter te bekijken: Bij een lege 130 rust op de achteras bijna hetzelfde gewicht als bij een 110 CSW.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
RobStewart schreef:... so back to reality chaps.
As your 130 is from 2000 it would have come with 2x RKB101111 Brown/Purple which are 16.10" and have a rate of 122.73kgs , now it would also have had the helper springs RRC3266 which have an additional rate of 63.64kgs, this would give a standard 130 a progressive rate of 186.37kgs.
You could go NRC6904 and NRC6389 which gives you less than 1cm difference in height but would give you a rate of 150kgs
Erik Peters schreef:hnb1965 schreef:De 3 traps progressieve veren van de nieuwste stationwagon waar Marc over sprak hebben ook het partsnr RKB101111 ? Of welk nr is het anders? Vr gr Henk B.
Nee, RKB101111 (brown purple) zijn, dacht ik, de standaard achterveren onder een 110 (Td5 en jonger ? ).
RKB500300 (green green white) zijn de "3 traps" veren voor de 'comfortabele' stationwagon.
Ja, de "brown-purple" zijn de "standaard" achterveren onder een 110 (en dus met hulpveren onder een 130 en HD 110).
Vlgs eerdere berichten zijn de "brown purple" veren twee-traps progressief, ze beginnen met een lagere "rate" (tgv een paar windingen die dichter opeen zitten).
Overigens, als je met nieuwe "brown purple" veren op pad gaat denk je de eerste kilometers dat je met ongenuanceerde HD veren te maken hebt.
Met een klein beetje lading en vooral na de eerste 1000 kilometers is het nieuw ervan af en veert het "afdoende" (het wordt nooit een Franse comfort).
Bij de drietraps veren zal die eerste gewenning vlotter gaan, en mij lijkt overigens dat de grootste winst zit in een subtieler uitgaande veer-werking.
Groeten MarcS
Ik heb net de veren achter opgemeten. Lengte 43 cm diameter 18 cm en dikte 19 mm zonder hulpveren.
Rechts voor 37,5 cm diameter 15 cm en dikte 16,5 mm.
Daar zit dus nogal wat verschil in. Voor is wat ingezakt en achter is nog de juiste lengte.
Wat is het effect als ik voor 1 inch verhoog voor het rijgedrag?
De auto staat rondom op Koni Heavy track. Op de bon van de veren en schokbrekers stonden de veren niet los benoemd.
Het kan dus van alles zijn. Zelfs hd?
Rechts voor 37,5 cm diameter 15 cm en dikte 16,5 mm.
Daar zit dus nogal wat verschil in. Voor is wat ingezakt en achter is nog de juiste lengte.
De auto staat rondom op Koni Heavy track. Op de bon van de veren en schokbrekers stonden de veren niet los benoemd.
SanderTD4
Defender 110 mpi
Defender 110 mpi
-
Landmarcs
SanderTD4 schreef:.....
Het kan dus van alles zijn, en "van alles" heeft invloed op het rijgedrag ....
Je moet minstens iets te weten zien te komen mbt de veer-karakteristiek om meer te weten.
Kom je er niet achter, dan is waarschijnlijk het terugkeren naar een min of meer standaard set-up (met eventueel 3 traps-veren en/of géén hulpveren) de meest zekere route naar een voorspelbaar evenwichtige oplossing.
Groeten MarcS
- JoostKenya
SanderTD4 schreef:Heeft het een heel nadelig effect qua rijgedrag als ik de auto voor 1 inch verhoog of is het beter om achter te verlagen.
Ja, je kunt het beste voor iets langere veren nemen.
Dat heeft vrijwel geen merkbaar verschil op de het rijgedrag.
Welke kleurcode hebben de huidige voorveren? Welke "standaard" veren heb je uitgeprobeerd?
De originele voorveren zijn links en rechts normaal gesproken anders van lengte en zouden een stijfheid van 225 lbs/inch moeten hebben.
Je hebt te weinig gegevens gepost om te kunnen achterhalen hoe stijf de veren zijn. Daarvoor moet je het volgende weten: de diameter, de lengte, de draaddiameter en het aantal windingen.
Met twee dezelfde nieuwe heavy duty voorveren NRC9448 (rood/blauw) gaat de auto waarschijnlijk al een stukje omhoog. Je kunt ook Disco achterveren NTC5527 uitproberen.
Of deze: http://www.paddockspares.com/da4202-bri ... -inch.html. Maar ik zou eerste twee nieuwe NRC9448 veren proberen. Een 110 staat met twee van deze veren zonder lieren en zware bumpers voor best wel hoog.
op de achteras de progressive veren van een 110 uitproberen heeft niet zoveel zin. Doordat de 130 net iets meer weegt liggen waarschijnlijk in ruststand de windingen van de eerste stap al op elkaar.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:....
op de achteras de progressive veren van een 110 uitproberen heeft niet zoveel zin. Doordat de 130 net iets meer weegt liggen waarschijnlijk in ruststand de windingen van de eerste stap al op elkaar.
Deze relevante as-gewichten (bij een lege auto) heb ik gevonden:
Ik vond ze in één samenhangend tabelletje dus de gewichten zouden onderling vergelijkbaar moeten zijn
voor achter
110 HT | 994 919
110 CSW | 993 1061
130 CC | 1070 1016
Dit zijn de getallen die bij een Tdi motorisering horen, een Td5 zal daar niet veel van schelen.
Opvallend is dat een 130 leeg achter in dezelfde range zit als de 110 -- iets wat ik op voorhand niet had gedacht.
Zoals Edward ook al zei: het probleem zit eerder voor, iets langere veren daar kan helpen.
Achter zou je, wanneer je gebruikelijk weinig lading hebt, met de 3-traps veren wellicht heel goed uitkomen.
De 3-traps veren worden - zoals ik heb begrepen - met name onder de 110 CSW gemonteerd, onder een HardTop
zouden ze het nog beter doen, maar kennelijk heeft een HardTop een "utilitair" imago.
Groeten MarcS