Ninety, 1985, 2.5 benzine: houdt in bij gasgeven

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
krhilbil

Ninety, 1985, 2.5 benzine: houdt in bij gasgeven

Berichtdoor krhilbil » 05 Apr 2015, 20:50

Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem, en hoop dat iemand een idee heeft waar ik naar zou kunnen kijken.

wanneer ik meer gas geef dan ongeveer half gas dan houd de motor erg in.
het voelt alsof de motor verzuipt oid. je voelt dan ook de hele auto bijna "afremmen"/schokken.
bij een constante snelheid merk je niets.

stationair draait het blok perfect, ook koud starten zonder choke is geen probleem.

het inhouden is zo erg dat ik amper de 80kmh haal.
Het verbruik ligt op 1L-4km wat mij hoger lijkt dan het hoort te zijn.
verder is het inhouden (bijna) volledig weg als ik rij met mijn choke aan, dan kan ik ook makkelijk tot bij de 120kmh komen. het stationair toerental is dan natuurlijk wel super hoog, dus op die manier rijden is niet echt een goed plan.

de vacuüm slangetjes van de Carb zijn allemaal goed aangesloten.
wat ik niet helemaal kon checken is of de vacuüm vervroeger het goed doet, alles wat ik kon doen was er aan zuigen (ik had niks om een vacuüm mee te creëren)
dat zuigen deed de rotor niet bewegen. Wel hoorde ik het membraan bewegen (klikken), ik heb dus geen zekerheid of hier iets mee aan de hand is.

als laatste hoor ik het blok erg tikken, niet op alle momenten, maar vaak hoe harder ik gas geef hoe harder het tikgeluid is.
Het klinkt niet als een lager of de versnellingsbak oid, het is naar mijn idee echt in relatie met het inhouden. Dit tikken begon ook tegelijk met het inhouden. daarvoor reed de auto prima.

lang verhaal maar ik hoop dat ik alles er nu duidelijk genoeg in heb staan :)

alle hulp is welkom! :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door krhilbil op 22 Aug 2015, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

RobStewart

Re: Ninety, 1985, 2.5 benzine: houdt in en tikt

Berichtdoor RobStewart » 06 Apr 2015, 10:38

... Several things come to mind, so a bit of diagnosis is required.

I would do a dry and wet compression test and look for differences between cylinders, if the values go up when wet then it's rings if they stay the same then it's valves.

There are some tune up instructions for the 2.5 Benzine in the Onderhouds Instructie Boek here http://lrch.nl/kennisbank/onderhouds-in ... e-83-tm-94 and a full description and afstellen of the carburettor here http://lrch.nl/sites/default/files/Webe ... 20DMTL.pdf (both are in Dutch)

If the problem is "solved" with pulling the choke out and you get a "tick" then it certainly sounds like the engine is pinking and I would be looking at fuel delivery, mix, false air and ignition timing.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rangie

Berichtdoor Rangie » 06 Apr 2015, 10:57

Lijkt als of de vacuüm vervroeger stuk is. je zou het asje moeten kunnen zien bewegen.
lijkt me een combinatie van ontsteking en afstelling carb. heb je de enkele of dubbele carb?

een 2.5 benzine blok moet enorm mooi kunnen lopen. heb er ooit 1 mogen meemaken in een 110, die kon je niet eens horen lopen! we hebben er nu ook 1 in een 90 gelepeld, uiteindelijk een 123 ontsteking in gezet, loopt nu perfect.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

krhilbil

Berichtdoor krhilbil » 07 Apr 2015, 16:42

bedankt voor de reacties!

ikzelf dacht ook aan pinking van de motor, vanwege het tikken.
en mijn theorie was dat wanneer ik de choke open trek de motor meer benzine (minder lucht) krijgt of in elk geval een andere verhouding, waardoor het pinken over is.

verder is het plotseling gebeurt, ik reed op de snelweg met ongelofelijke tegenwind, een kilometer of 30 parkeerde de auto, reed 5km, parkeerde weer en toen ik verder reed op de snelweg kwam ik plots niet meer boven de 80 uit en begon het inhouden, vanaf daar is het alleen maar erger geworden.

Ik ga aan de slag met jullie informatie, moet even een compressiemeter zien te toveren zodat ik compressie test kan doen, en ik heb alvast een carburateur revisiesetje gekocht.

bedankt in elk geval, als ik meer weet report ik weer :D

krhilbil

Berichtdoor krhilbil » 07 Apr 2015, 18:09

ik denk overigens dat ik de dubbele carb heb, want die hoort op een ninety uit 85 met een 2.5 liter blok origineel toch ?

Rangie

Berichtdoor Rangie » 07 Apr 2015, 20:36

Deze carb zou er idd op moeten zitten, maar zijn ook andere type´s in omloop.
Je zou eens met remmenreiniger rond het inlaat manifold kunnen spuiten met draaiende motor. zou je kunnen horen of ie daar valse lucht trekt
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

krhilbil

Berichtdoor krhilbil » 11 Apr 2015, 14:45

Wow het is opgelost :D
vandaag tijd gehad eens even mijn carb open te schroeven.

het probleem was vrijwel gelijk duidelijk,
mijn sproeier was losgetrilt, ja dat verzin je niet :)
maar easy fix dus.

nu moet alles alsnog wel afgesteld worden, maar het grootste probleem is opgelost.
helaas is de auto afgekeurd voor de APK op de outriggers... dus dat gaat ook nog een klusje worden.

krhilbil

Berichtdoor krhilbil » 11 Aug 2015, 11:49

oke het probleem is terug maar heeft nu niet met de sproeier te maken.

auto is inmiddels wel al een tijdje door de APK, met nieuwe outriggers en nog een heleboel vernieuwde dingen :D

bij optrekken tot 2/3e gas niks aan de hand, kan ook doortrekken in toeren no problemo. maar zodra ik boven de 2/3e gas kom dan "verslikt" de auto zich (of krijgt te weinig) zo lijkt het in elk geval. hevig inhouden en gaat daarna weer verder met optrekken maar het voelt een beetje geremd aan.
het is heftiger als ik snel naar vol gas toe ga, en minder heftig als ik langzaam het gas helemaal intrap
ook wanneer ik boven de 2/3e gas kom en naarmate de snelheid en toeren hoger worden, krijg ik het tikkende geluid (pingelen???)

ik heb de weber 32/34 carb.
sproeiers kloppen allemaal met de standaard maten voor een 2.5L

het lijkt erop dat de motor het moeilijk krijgt wanneer het secundaire gedeelte van de carb bijkomt.

wat ik heb gedaan:
- carb revisieset gemonteerd en carb schoongemaakt (alle kanaaltjes doorgeblazen met compressor)
- gecheckt op valse lucht met startpilot rondom carb en inlaatspruitstuk.
- nieuwe bougies
- nieuw luchtfilter
- kleppen gesteld
- vacuümslang die naar de remcilinder gaat losgehaald en afgeplugd
- gereden met luchtfilter slang los << dit hielp met het plots inhouden maar was nog steeds niet helemaal lekker (meer lucht = meer benzine??)

allemaal zonder echt het gewenste effect.

wat ik nog wil doen:
- brandstof filters checken
- brandstofpomp uitsluiten
- contactpuntjes vervangen van de verdeler

-liefst zou ik ook de ontsteking afstellen. maar ik heb hier geen spullen voor en ben een beetje huiverig om er aan te komen. bang dat ik iets verkeerd zet. :? :oops:

iemand hier enig idee?

alvast bedankt :mrgreen: :mrgreen:

krhilbil

Berichtdoor krhilbil » 18 Aug 2015, 22:04

oke ik heb nog wat gedaan vandaag

- allereerst de contactpuntjes (afstand) gecontroleerd, deze stond goed 0,35 - 0,40mm.
- ontsteking afgesteld met een timing pistool, gezet naar 16" BTDC, bij +- 2000rpm volgens het boekje.

(deze stond op 22" ongeveer maar dat komt denk ik omdat er ooit een gasinstallatie in de auto heeft gezeten, volgens mij is het octaangehalte van gas veel hoger dan van euro 95)

vervolgens een stukje gereden, geen verbetering....

- sproeiers omgewisseld (alleen de bovenste sproeier) dus 160 met 190
dit verergerde het probleem.

- alles teruggezet ook de timing weer terug naar voren gezet omdat de motor dan meer pit had.

de ontsteking heb ik nu ingesteld door gewoon te rijden, en wanneer de motor ging pingelen de ontsteking iets teruggezet tot het net over is.

ondertussen heb ik wat nieuwe spullen besteld:
- bougiekabels
- contactpuntjes
- verdeler deksel
- rotor

alles in de verdeler ziet er nog netjes uit, maar ik ga het toch maar even vervangen wie weet wat er voor uitkomst is.

sharpcon

Berichtdoor sharpcon » 19 Aug 2015, 09:09

Had je al een compressietest gedaan?
Een nieuwe sproeier 160 gemonteerd.? Sproeiers willen na verloop van tijd nog wel eens groter worden.
Hoe oud is de benzine die erin zit? Wat voor benzine zit erin 95 of 98?

Terug naar “Techniek”