[RRS TDV8 '08] ZF 6HP26 versnellingsbak resetten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

[RRS TDV8 '08] ZF 6HP26 versnellingsbak resetten

Berichtdoor Rob Pt » 04 Apr 2015, 01:27

Volgens de gegevens heb ik een ZF 6HP26 automatische versnellingsbak in mijn RRS. Dat is dezelfde als in mijn BMW E65 zat.
Bij BMW is die bak adaptief d.w.z. het schakelgedrag past zich aan aan de rijstijl van de gebruiker. Je kon deze waarden zelf terugzetten (resetten) naar de fabriekswaarden zoals bij aflevering zodat hij weer lekker soepel/snel schakelde.
Ik resette hem geregeld i.v.m. het feit dat de wegomstandigheden en het verkeer hier mij vaak dwongen om, langdurig, als een 'oude man' te rijden waardoor de bak, in relatief korte tijd, steeds 'slomer' werd. Na een reset kende je de wagen niet meer terug. Werkelijk een wereld van verschil.
En dan nu: een andere auto maar de omstandigheden zijn nog steeds hetzelfde.

Vragen:

1. Is de ZF 6HP26 bij een RRS TDV8 ook adaptief?
2. Zo ja kun je deze zelf resetten? Op de 'BMW manier' (motor uit, contact aan en dan minimaal 25 sec. het gaspedaal tot op de plank ingetrapt houden) heb ik het al geprobeerd maar kon daarna geen verschil in schakelgedrag vaststellen.)
3. Kan de dealer deze bak evt. resetten?

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

RobStewart

Re: [RRS TDV8 '08] ZF 6HP26 versnellingsbak resetten

Berichtdoor RobStewart » 04 Apr 2015, 08:17

...

Yes
No
Yes

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 04 Apr 2015, 18:31

Bedankt Rob.

Dan gaan we als we in Nederland zijn maar eens bij 'onze' dealer Van Mossel Land Rover Enschede langs tenminste als ze intussen al niet weer van naam zijn veranderd! (was Haarhuis toen we in 2002 daar onze Defender gekocht hebben) De toenmalige verkoper Marco Klaas werkt er zo te zien nog steeds zij het nu als manager.

Ik ben zeer benieuwd wat voor resultaat het geeft en of ik het het zinvol vind om een reset evt. vaker uit te laten voeren. Ten eerste rijd ik met de RR anders dan met de BMW E65 en ten tweede speelt het prijskaartje natuurlijk ook een rol dus het kan maar zo zijn dat ik het bij een éénmalige ervaring laat.

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2015, 19:25

of je schaft een diagnoseapparaat aan dat de reset (en veel meer) kan doen?
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 05 Apr 2015, 01:15

Dat zou een optie kunnen zijn maar ik heb er geen idee van hoe daar aan te komen en dan bedoel ik uiteraard compleet met software, kabels, adapters kortom met alles dat benodigd is.
En natuurlijk het prijskaartje dat er aanhangt! ;)

Dus ......... roept u maar of licht op z'n minst een tipje van de sluier op .........
Is het een autonoom apparaat of bijv. een laptop met speciale software en zo ja onder welke Windows versie of ander OS draait die software dan? Eisen waaraan zo'n laptop moet voldoen v.w.b. aansluitingen? Enz. enz.

Legaal of illegaal? Geen idee wat men daarmee bedoelt ...... :lol: :lol:

Rob

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Apr 2015, 10:12

... there is only one diagnostic socket and only one cable and a huge number of devices that are now on the market to connect to them with different prices to match.

Yes it would be nice if you could reset stuff without having to connect to a computer every time, it certainly would make my job easier too but the nature of the beast these days is that each system within a vehicle is intrinsically linked to the other systems and altering one of them alters how the others see it and how they then behave.

For ASIS then this is the basic description

Adaptieve schakelstrategie (ASIS)

Het ASIS-systeem is een nieuw kenmerk van de automatische transmissies. Zolang de TCM via de CAN-bus is aangesloten op andere systemen van het voertuig worden signalen ontvangen waardoor de TCM in staat wordt gesteld om de manier te berekenen waarop met het voertuig wordt gereden. Hieronder wordt het type signalen vermeld:

Acceleratie in lengterichting en laterale acceleratie
Motortoerental
Motorkoppel
Olie-temperatuur
Stand van gaspedaal
Wielsnelheid.

Door deze signalen is aanvullende regeling van de transmissie mogelijk. Door de TCM wordt berekend wanneer door het voertuig een bocht wordt genomen, of alle wielen contact maken met het wegdek, of de bestuurder afremt of, of het gaspedaal door de bestuurder wordt ingedrukt. Dit is de conventionele "adaptieve" transmissieregeling. ASIS gebruikt dit systeem maar hieraan wordt de constante aanpassing van de schakelmanoeuvres aan de individuele rijstijl van de bestuurder toegevoegd.

Now when you take the RRS for it's next service get them to reset the Gearbox and Transferbox at the same time, they already have SDD connected and it should not (if they are honest) cost any extra.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2015, 11:54

Nanocom: http://www.nanocom-diagnostics.com/view ... ductid=141.
direct te bestellen bij BBS, set is alles wat je nodig hebt voor jouw auto. Licenties voor extra modelen leverbaar, soms andere kabel nodig.
Hawkeye: http://www.bearmach.com/downloads/Diagn ... nd4_GB.pdf
te koop bij de meeste onderdelen leveranciers in engeland
geen idee wat je voor jouw auto allemaal aan kabels en adapters moet hebben
Lynx: http://www.lynx-diagnostics.com/
dit is geen stand-alone, maar een interface voor een windowslaptop. te koop bij elke britpart dealer. licenties voor andere modellen zijn bij te kopen.

om er maar even drie te noemen.....
geen ervaringen met icarsoft die ook voor enkele modellen te koop is en wat voordeliger is, maar ook veel beperkter in de mogelijkheden buiten foutcodes lezen en wissen.
gone

Terug naar “Techniek”