Hoi Allen,
afgelopen zondag, nadat de auto een paar uur in de stromende regen had gestaan wilde hij niet meer starten, Er was wel spanning, maar tijdens het voorgloeien ging het motormanagementlampje branden. Bij het doordraaien van de sleutel, geen enkele reactie, geen gehik of getik...niets...
Uiteindelijk de negatieve accupool even los gehad, waarna het probleem opgelost was en ik weer gewoon kon starten. Ook daarna geen merkbare problemen meer gehad.
Nu hing er wel een aanhanger aan met een niet al te betrouwbare electrische installatie, kan dit de storing veroorzaakt hebben? of moet ik het toch ergens anders zoeken?
Groeten,
Jasper
TD5 1999 Defender 110 motormanagementlampje en niet starten
-
Landmarcs
Re: TD5 1999 Defender 110 motormanagementlampje en niet star
Jasper,
Wellicht had het ook geholpen als je de accupool niet los, maar gelijk goed vast had gezet ?? (Accu-pool los nemen en weer vast zetten help dan ook.)
In ieder geval is de Td5 erg gevoelig voor een te lage boordspanning, het tijdens het voorgloeien onderuitzakken (door een bescheiden overgangsweerstand) is een mogelijkheid. (Dat er verder geen relais rammelden kan komen doordat de boordspanning ook weer net te ver onderuit zakte.)
Andere optie is een minder goed contact in de key-fob. Wellicht heb je meermaals die fob bediend tijdens het accu-losnemen ... en wellicht heeft dat de key-fob weer "wakker gemaakt". Het klinkt wat alchemistisch maar ik had ooit een vergelijkbaar key-fob ongemak met een 1999er Defender.
Groeten MarcS
Wellicht had het ook geholpen als je de accupool niet los, maar gelijk goed vast had gezet ?? (Accu-pool los nemen en weer vast zetten help dan ook.)
In ieder geval is de Td5 erg gevoelig voor een te lage boordspanning, het tijdens het voorgloeien onderuitzakken (door een bescheiden overgangsweerstand) is een mogelijkheid. (Dat er verder geen relais rammelden kan komen doordat de boordspanning ook weer net te ver onderuit zakte.)
Andere optie is een minder goed contact in de key-fob. Wellicht heb je meermaals die fob bediend tijdens het accu-losnemen ... en wellicht heeft dat de key-fob weer "wakker gemaakt". Het klinkt wat alchemistisch maar ik had ooit een vergelijkbaar key-fob ongemak met een 1999er Defender.
Groeten MarcS
Heb het wel vaker meegemaakt. Is gewoon een alarm/startonderbreker dingetje....... Ook bij de Puma al eens gehad.
Gelukkig komt het maar zelden voor......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Heb het wel vaker meegemaakt. Is gewoon een alarm/startonderbreker dingetje....... Ook bij de Puma al eens gehad.![]()
![]()
Toen ik mijn Puma nieuw meenam werd ik ook gewaarschuwd voor een soms overdreven actieve werking van de startonderbreking ... bijv. als de auto iets langer met steuteltjes erin stil staat. Een keertje alarm erop/eraf zou helpen, maar ik heb het nog niet nodig gehad - de afstand bediende centrale portier-vergrendeling zorgt er overigens wel voor dat je het alarm wat vaker bedient en wellicht is dat wat net het verschil maakt.
Groeten MarcS
Dank voor de reacties,
De key-fob gebruik ik eigenlijk nooit, mijn auto staat nooit op het alarm...
Het is dus zo dat bij een te lage boordspanning er ook geen poging wordt gedaan om de startmotor rond te gooien? De motor blokkeerd dan gewoon? Ventilator, lampjes, ruitenwisser werkte wel allemnaal gewoon.
Naar mijn idee zat de accupool goed vast, heb deze lost moeten draaien om te kunnen verwijderen.
De aanhanger kan geen rede zijn voor een dergelijke storing?
Ik begrijp dat de oplossing is.... gewoon vergeten en afwachten of het nog een keer gebeurd?
Groeten,
Jasper
De key-fob gebruik ik eigenlijk nooit, mijn auto staat nooit op het alarm...
Het is dus zo dat bij een te lage boordspanning er ook geen poging wordt gedaan om de startmotor rond te gooien? De motor blokkeerd dan gewoon? Ventilator, lampjes, ruitenwisser werkte wel allemnaal gewoon.
Naar mijn idee zat de accupool goed vast, heb deze lost moeten draaien om te kunnen verwijderen.
De aanhanger kan geen rede zijn voor een dergelijke storing?
Ik begrijp dat de oplossing is.... gewoon vergeten en afwachten of het nog een keer gebeurd?
Groeten,
Jasper
Die boordspanning kun je natuurlijk onderzoeken. De accu eens laten testen. De aanhanger kun je ook eens doormeten op lekspanning waardoor die je accu leeg kan laten lopen. 
Edward van Vugt
-
Roger B.
kleine stekkertje op startmotorrelais?
gone
-
Landmarcs
JVos schreef:De key-fob gebruik ik eigenlijk nooit, mijn auto staat nooit op het alarm...
.....
Jasper,
"eigenlijk nooit, ... nooit op alarm"
Dat zou ook "een reden" kunnen zijn. In mijn ervaring was er met de Td5 soms "iets" dat leek samen te gaan met "nooit op alarm".
Het lijkt er op dat de auto de key-fob niet meer kent en dat geeft het niet vrijgeven van de start-blokkering.
Even een paar keer alarm (dé)activeren en hij kent 'm weer en hij doet het weer.
Misschien is er ook een samenhang met een minder key-fob-batterijtje en/of een slecht contactje in de key-fob.
Anyway: Bij herhaling van de klachten even kijken of het synchroniseren door een paar maal achtereen het alarm te bedienen helpt.
Groeten MarcS
Bedankt voor jullie reactie,
de key-fob is dus meer dan alleen een afstandsbediening om je alarm in-en uit te schakelen? Gaat bij een startblokkering ook het motormanagement-lampje branden dan?
Ik zal eens met de knopjes van de key-fob gaan spelen, kijken hoe hij reageerd... hopelijk niet al te heftig, in het belang van de lieve vrede in de buurt...
Het lijkt me dat, bij een beperkte accuspanning, het even los koppelen van de accupool niet de oplossing zou zijn... dat zou het leven van de gemiddelde wegenwachter in de winter wel erg makkelijk maken.
Groeten,
Jasper
de key-fob is dus meer dan alleen een afstandsbediening om je alarm in-en uit te schakelen? Gaat bij een startblokkering ook het motormanagement-lampje branden dan?
Ik zal eens met de knopjes van de key-fob gaan spelen, kijken hoe hij reageerd... hopelijk niet al te heftig, in het belang van de lieve vrede in de buurt...
Het lijkt me dat, bij een beperkte accuspanning, het even los koppelen van de accupool niet de oplossing zou zijn... dat zou het leven van de gemiddelde wegenwachter in de winter wel erg makkelijk maken.
Groeten,
Jasper
Haal dat dingetje maar eens van je sleutelbos en leg het een eind uit de buurt van de auto; probeer hem dan nog eens te starten
Waarschijnlijk hetzelfde effect als je 1e klacht.
Hint; plak effe een reservebatterijtje achter op die fob
Hint; plak effe een reservebatterijtje achter op die fob