D1, 1996 300tdi. Vragen over schokdempers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Schoonen

D1, 1996 300tdi. Vragen over schokdempers

Berichtdoor Dennis Schoonen » 30 Mar 2015, 22:05

Hoi,
ik zat zo eens te denken.
Mijn verhogingsset is 2 inch.
Ik heb langere schokbrekers en dislocatie hulpstukken.
Bij een maximale uitslag komt veer los. Dat is geen probleem.
Maar blijft nu de hele as hangen aan de schokbreker? Dat kan toch niet goed zijn?
Ben inmiddels aan de derde set schokbrekers toe (terrafirma > pro comp > ?). :cry:
Laatst gewijzigd door Dennis Schoonen op 05 Apr 2015, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor Edward » 30 Mar 2015, 22:45

Waaraan zou de as anders moeten blijven hangen? Ook bij een standaard auto hangt de as aan de schokbreker bij helemaal uitveren.

Mijn voorkeur zou een set Koni's zijn. TF kost niks maar is ook niks. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 30 Mar 2015, 23:18

Klopt. Er is idd niet veel anders.
Volgend setje wordt koni...

Walterke

Berichtdoor Walterke » 31 Mar 2015, 09:08

Als je toch een beetje wil investeren de Koni heavy raid, Hiervan kun je ook de compressie verstellen! http://www.efkaimport.nl/Subpaginas/81/Raid_dempers.html#half

Dat het geen kwaad kan dat je as aan je schokdemper hangt ben ik niet mee eens.
Als je as opeens los komt trekt er even 80 kilo aan je schokdemper, waar de meeste schokdempers niet op gebouwd zijn! Dan krijg je dit soort dingen:
Foto 25-03-15 22 28 55.jpg

goede schokdempers zijn een must, en daar bedoel ik geen dempers mee van 100 euro per stuk..
Nu ik weet waar ze niet tegen kunnen kan ik ze binnen 1 dag wel mollen :twisted:

Toen maar de Portomonee open getrokken en 2 dempers laten bouwen:
Foto 28-03-15 12 04 49.jpg

Het is en blijft wel je onderstel he, bij mij staan de mensen van angst in de kant te wachten als ik met 120 langs kom in een bocht :mrgreen: nauwelijks overhellen, en het overstuur dat ze geven heerlijk!

Geloof me het is het geld waard ;)

conny

Berichtdoor conny » 31 Mar 2015, 11:17

zo dan! Reigers onder een defender :o :o

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2015, 11:35

Walterke schreef:Dat het geen kwaad kan dat je as aan je schokdemper hangt ben ik niet mee eens.
Als je as opeens los komt trekt er even 80 kilo aan je schokdemper, waar de meeste schokdempers niet op gebouwd zijn!

En waar hangt je as nu dan aan? :shock: :shock: Juist. Aan de schokbrekers.......

Dat is gewoon de constructie van de auto...... Of je die as nu aan el cheapo Monroe's hangt of aan heule dure Reigers....... De as hangt bij uitveren aan de shock, of die nu van blik of van goud is. :roll: :roll:

Overigens zijn die Reigers niet sterker dan een Koni, alleen duurzamer en beter reviseerbaar...... Totaal over de top voor normaal gebruik. Zelfs voor wedstrijden worden ze alleen ingezet bij langdurig piste rijden.

Maar ja, iedereen wil wat er in Le Dakar onder een auto zit. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Walterke

Berichtdoor Walterke » 31 Mar 2015, 12:15

Ja het klopt dat ze aan de dempers hangen, maar of de piston nou opeens op metaal klapt of eerst gedempt word is een groot verschil.
Tevens heb gordels in bestelling staan maar ja wie besteld die nou in paars :roll: :lol:

Als in de Paris Dakar een schokbreker faalt word hij simpelweg vervangen en opgestuurd voor revisie.
Je vraagt in de Paris Dakar enorm veel van een schokdemper, totaal anders dan mijn gebruik. Ik kan ook wel met +/- de zelfde afstelling gaan rijden maar dan liggen ze over een half jaar ook bij reiger voor revisie.

De koni's zijn van staal, niet van een aluminium legering zoals de reigers zijn. Appels en peren ben je dan aan het vergelijken.

Ben jij dan tevreden met wat er onder je 130 zit Edward?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Mar 2015, 13:09

en wie heeft noodzaak voor absurd dure iets betere dempers? met gewoon normaal terreinrijden en straatverkeer voldoen iets normalere dempers prima
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 31 Mar 2015, 13:38

Ja hele gewone "el cheapo" Monroe Adventure voldoen prima. In dagelijks gebruik almede wat terrein rij gedoe. Die Reigers en ook Koni heavy raid zijn natuurlijk prachtig, prachtig duur. Ik heb het geld niet maar ook niet voor over :shock: Is totaal over de top voor gewoon gebruik hier in west Europa. En 120 rijdt ik toch nooit in de 110 daar heb ik de Peugeot voor is daar wat beter geschikt voor. Maar is weer ongeschikt voor terrein :mrgreen: :mrgreen:

Groet
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2015, 13:59

De standaard zijn ook meer dan prima tenzij meer articulatie wilt. ;)

Maar als de zuiger op het staal bonkt dan was ie al stuk. De werking van een schokdemper is, heel verassend, DEMPEN en dat doet ie twee kanten op........ :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”