D1, 1996 300tdi. Vragen over schokdempers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Walterke

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor Walterke » 31 Mar 2015, 14:16

Edward schreef:De standaard zijn ook meer dan prima tenzij meer articulatie wilt. ;)

Maar als de zuiger op het staal bonkt dan was ie al stuk. De werking van een schokdemper is, heel verassend, DEMPEN en dat doet ie twee kanten op........ :lol: :lol:

Zaag eens een demper open van terrafirma of wat dan ook. En kijk waar hij uiteindelijk op steunt. Precies ijzer, en dat schokdempers 2 kanten op dempen hoef je mij niet te vertellen. De uitgaande slag is zelfs meer gedempt als de ingaande slag.
Maar leuk om te horen dat je met de normale tevreden bent.

wvdberg

Berichtdoor wvdberg » 01 Apr 2015, 10:17

Inmiddels twee keer naar Afrika geweest. eerste keer naar Gambia (in container terug) en tweede keer naar zuid Marokko heen en terug, waarbij veel zware (Dakar) tracks en niet altijd zacht gereden. hihi toch een beetje Dakar gevoel. van boven naar beneden lang de Algerijnse grens over zand, stenen enz... totaal toch een 25.000Km.
Dit heb ik gedaan met de zelfde set schokbrekers, misschien geluk, toeval ???? de auto is niet echt ontzien en best wel redelijk beladen geweest. een 300dti met twee personen en alles er op en aan.
Inmiddels zijn ze wel aan vervanging toe. Nu de vraag, welke zitten er onder:
Voor: Monroe adventure
achter: Cellular Dynamic... ja van Britpart
Veren zijn de gele Heavy Duty van Britpart

Tja natuurlijk zal Koni of andere vergelijkbare schock, anders en/of beter zijn, maar naar mijn mening kan je net als meer mensen hier schrijven prima uit de weg met (goedkopere) standaard schokdempers. En laten ze dan maar wat eerder sneuvelen, doet dan ook niet z'n pijn om te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Wim, Yvonne en onze NoeNoe (def 110 300tdi)
www.frieslandtravelers.nl

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 01 Apr 2015, 10:35

ik heb ook een Disco1 300Tdi, heb in het verleden ook schokbrekers uitgeprobeerd en slechte keuzes gemaakt zoals Procom ivm kosten.
rijd nu al jaren op deze: DA4182 - de Carbon Rear Gas Shock Absorber plus 2 inch (zie http://www.paddockspares.com/da4182-de- ... -inch.html)

De Disco is zwaar met heavy dutty bumpers, en vaak veel bagage. rijd ook veel off road ermee. ook in Marokko geweest, waarbij de D1 veel te leiden heeft gehad, maar de schokbrekers 'leven' nog steeds.

Koni klinkt er aantrekkelijk, maar is prijstechnisch veel duurder dan de de_Carbon.

o ja, die gele veren in Heavy dutty +200kg zitten er nu ook al heel lang onder zonder verslapping. heb ook de blauwe gehad (die na 1 jaar al op waren)
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2015, 11:14

wvdberg schreef:Inmiddels zijn ze wel aan vervanging toe. Nu de vraag, welke zitten er onder:
Voor: Monroe adventure
achter: Cellular Dynamic... ja van Britpart
Veren zijn de gele Heavy Duty van Britpart

Tja natuurlijk zal Koni of andere vergelijkbare schock, anders en/of beter zijn, maar naar mijn mening kan je net als meer mensen hier schrijven prima uit de weg met (goedkopere) standaard schokdempers. En laten ze dan maar wat eerder sneuvelen, doet dan ook niet z'n pijn om te vervangen.

Dat is ook een prima keus.

Net als met banden is een demper ook weer een compromis. Bij een demper met een grotere zuiger en meer gasdruk heeft meer wrijving en lever je in op comfort. Een demper met veel ingaande demping geeft misschien een stabiele wegligging maar kan ook oncomfortabel zijn.

Ik zou zeggen, wil je normaal en meestal leeg rijden in Nederlands en Europa, dan zijn die Monroe Adventures misschien wel het beste in prijs en kwaliteit.

Wil je met veel lading rijden kan je achter iets zwaarders kiezen.
(een stuggere veer vereist ook meer rebound demping)

Wil je met hoge snelheid stabiel over potholes, wasboard en andere grote hobbels beuken, dan pas komen die Koni Raid dempers in aanmerking, of iets zoals Fox dempers met extern reservoir.

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 01 Apr 2015, 11:38

Het valt best mee met de prijs van Koni's.
Maar dan moet je ze wel in Engeland bestellen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2015, 13:14

Dennis Schoonen schreef:Het valt best mee met de prijs van Koni's.
Maar dan moet je ze wel in Engeland bestellen.

Bij de meest bekende Engelse onderdelen leverancier zijn die Heavy Track Raids Euro 238,- per stuk! Dat is 1000 Euro voor een auto. '
Ik vind dat behoorlijk overpriced.
Net zo duur als Fox dempers die je uit elkaar kunt halen, zelf kunt tunen en altijd weer kunt repareren.
Dan zijn bijvoorbeeld Bilsteins een stuk gunstiger in prijs.

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 01 Apr 2015, 13:42

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Apr 2015, 13:42

De gewone Koni Heavy Track kost iets van 500 euri voor de hele wagen. Die is ook instelbaar.

Nog steeds stevig aan de prijs maar ik heb er wel gemonteerd die het na 250.000 kilometer nog steeds prima doen. Enige reden dat ze toen gemonteerd zijn is dat er 1800km piste in de reis zat met een wagen van 2600kg.....

Voor Fox ben je minimaal hetzelfde kwijt en dat vind ik (naar mijn zeer beperkte ervaring) toch meer een race shock. ;)

Dat is wel de prijs per stuk Dennis, niet per paar. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 01 Apr 2015, 13:43

We gaan er wel mee naar afrika (botswana namibie zuid afrika). Goed beladen (daktent enzo).

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 01 Apr 2015, 13:46

Dat is wel de prijs per stuk Dennis, niet per paar. ;)[/quote]

Yep. Dat heb ik gezien. :P

Terug naar “Techniek”