S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LiesbethBert

S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor LiesbethBert » 29 Mar 2015, 21:01

Hallo ik heb een serie 3 benzine en wil hier een dieselblok inbouwen.
Mijn vraag; is er hier iemand die dit al een keer gedaan heeft en wat is je ervaring.
Viel het tegen? Waren er bepaalde dingen waar je tegen aanliep? Hoelang ben je er mee bezig geweest?
Groet Liesbeth

fenix2

Re: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor fenix2 » 29 Mar 2015, 21:06

Hallo Liesbeth,

Volgens mij is er hier op het forum wel eens iets dergelijks voorbijgekomen.
Wat voor benzine blok komt er uit de auto en welk dieselblok gaat erin?
Het helpt ook om die gegevens (met type en bouwjaar auto) in de onderwerp regel te vermelden.

groetjes, Fenna
Afbeelding

LiesbethBert

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor LiesbethBert » 29 Mar 2015, 22:04

Hallo sorry dat ik zo onduidelijk ben. Het gaat dus om een serie 3 uit 1972 met een 2.25 motor.
Het dieselblok komt uit een s3 uit 1980.

groet Liesbeth

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Mar 2015, 16:47

Hallo Liesbeth,

Met een dergelijke ombouw heb ik geen ervaring (wel een paar keer een 2.25 dieselblok uit en weer ingebouwd)
Het goede nieuws is dat het diesel blok 1 op 1 past in de plaats van je benzine blok. Een aandachtspuntje is wel het uitlaatspruitstuk. Mogelijk gaat je benzine uitlaat eerst iets naar buiten en door je spatbord omlaag en je diesel uitlaat direct rechtomlaag binnen het spatbord. Als je beide auto's bij elkaar hebt staan, is dat evt makkelijk op te pakken door ook de downpipe over te zetten

Verder zul je een diesel retour leiding moeten aanleggen, een diesel startslot (ivm voorgloei stand) en voorgloei bedrading/voorschakelweerstand (of gelijk naar parrallel voorgloeistiften is waarschijnlijk handiger ivm geen voorschakelweerstand hoeven inbouwen

Ook iets om in je achterhoofd te houden is (als je een vacuum rembekrachtiger hebt) een vacuum pomp oid in te bouwen of de vlinderklep en vacuumtank die er origineel hoort bij een SIII dieseltje met rembekrachtiging.

en als je het blok er toch af hebt, is het interessant om eens goed de achterste krukas keerring te checken op lekkage, het toplager en je koppeling.
Ook kun je snel zien of je koppeling hulp cilinder eventueel je belhuis in lekt.

hopelijk helpt dit je al op weg. overigens laat ik me graag aanvullen/corrigeren door anderen met hands-on ervaring

groetjes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Mar 2015, 18:09

nog iets:

Die dieselretourleiding moet ook ergens de tank in. Als je handig bent of iemand kent, is die aansluiting wellicht op je huidige tank te knutselen, anders een dieseltank erin ipv benzine tank. ook weer als je de diesel laro er nog naast hebt staan, de tank overzetten met de retourleiding compleet.

En hou rekening met een onverwachte schade die je oploopt tijdens de wissel. ;) (ik was blij dat ik toch al een nieuwe kabel voor mijn snelheidsmeter wilde inbouwen en op de plank had liggen toen ik m helemaal kapot trok met het blok in de takels. Bij de 2e blok uit/inbouw ging het om de draadeinden van het vliegwielhuis naar belhuis die niet zuiver waren.)

Met 2 personen moet het werk te doen zijn in een weekend als je alle onderdelen klaar hebt liggen en reken een 3e dag als de diesel eerst nog moet worden uitgebouwd. Voor werkruimte is het verstandig om de gril en radiator uit te bouwen voor het blok in de takels gaat. Er is in principe net genoeg ruimte om het blok los te krijgen en over de radiator heen te tillen, maar dat kost je wellicht het brandstoffilter op je schutbord of je slingert je fan in de radiator ... beide zijn niet zo handig ;)

Verstandig is ook om vooraf even met de rdw te overleggen voor je de motorwissel doet. Wat ik zo om me heen meekrijg, zijn die veel vriendelijker als ze vooraf weten wat je van plan bent ;)

Fenna
Afbeelding

LiesbethBert

Berichtdoor LiesbethBert » 30 Mar 2015, 21:43

Hoi Fenna
Bedankt voor de informatie hier kan ik zeker wat mee. Ja ik ga het blok de versnellingsbak de tank en de leidingen overzetten.
Vandaag ook de RDW gebeld, hij moet idd even over gekeurd worden.
Bedankt!! Wij gaan aan de slag :D

LiesbethBert

Berichtdoor LiesbethBert » 21 Mei 2015, 20:53

Hoi Fenna
Het ombouwen is bijna klaar, alleen zijn we nog opzoek naar een geschikte vacuumpomp voor de rem bekrachtiger. Enig idee welke vacuumpomp kunnen we het best gebruiken?
Groet Liesbeth

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Mei 2015, 21:10

euhh... de originele? :lol:

nu heb ik laatst ergens gelezen dat die niet goedkoop zijn....

verder kun je nog een electrische vacuumpomp monteren ipv een motor-aangedreven exemplaar...
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 21 Mei 2015, 21:45

Roger B. schreef:euhh... de originele? :lol:

... well that might be interesting as there is no "original" Series III 2.25D vacuum pump.

Now the original Series III used a butterfly valve at the end of the inlet manifold which created a vacuum when the throttle was closed which in turn fed a metal tank which in turn fed the servo ... and when you pressed the pedal you got almost no assistance from the servo :lol: :lol: :lol:

Now when the 2.25D was put into the One-Ten in 1983 this was very bad as the customers complained that the bloody thing didn't stop very well so Land Rover came up with a pump, Part Number ERC9639, it is still available but costs about €350 currently.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Mei 2015, 22:51

had hier laatst een lightweigt met 2,25D en daar zat een vacuumpomp op.... ging er van uit dat dat een origineel onderdeel was
gone

Terug naar “Techniek”