S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor RobStewart » 21 Mei 2015, 22:58

Roger B. schreef:had hier laatst een lightweigt met 2,25D en daar zat een vacuumpomp op.... ging er van uit dat dat een origineel onderdeel was


... Oh no not the 2.25D Lightweight, now there is a prime example of a non original factory Land Rover :lol: :lol: :lol:

It is indeed the same pump but they cost more than double the 110 version ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor SanderTD4 » 22 Mei 2015, 05:43

Ik had op mijn Santana 2.25 diesel van 1977 een electrische vacuümpomp van een Volvo gebruikt. Dit werkte super.
Nu ligt deze stof te happen. Ik heb mijn auto omgebouwd naar een 2.25 benzine.

Mvg Sander
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
GeertLW79
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 19:08
Locatie: Schildwolde

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor GeertLW79 » 22 Mei 2015, 12:59

Op het militaire dieselblok in mijn LW heb ik een vacuumpompje van een Peugot 205 diesel gemonteerd, als je een beetje handig bent kan je die inbouwen op de plaats van de spanrol, het pompje fungeert nu als spanrol.
Daarna heb ik gordels ingebouwd om er voor te zorgen dat bij onverwacht remmen de bijrijder niet door de voorruit schiet. :mrgreen:
Light Weight 1979 2.25D

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor GertJantH » 22 Mei 2015, 13:04

Ik heb een elektrisch (Volvo) vacuumpompje gekocht toen ik bij het uitbouwen van de motor de originele mechanische pomp kapot stootte.
Landy 2014-04-20_001 klein.jpg
Vacuumpomp

Werkt prima, alleen maakt 'ie wel een beetje herrie, maar dat hoor je niet als je rijdt.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Twi
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 Nov 2014, 21:54

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor Twi » 23 Mei 2015, 10:45

Beste dames heren,

Ik snap dat iedereen zo zijn redenen heeft, maar wat zijn de voordelen van een ombouw van benzine naar diesel behalve het minimale voordeel aan de pomp?

Gewoon nieuwsgierig.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2015, 11:57

als je flink wat rijdt is dat minimale voordeel niet zo minimaal meer... of je veel wilt rijden met een series is een ander verhaal..... maar een verschil van pakweg 40 cent per liter, dat is 5 cent per kilometer verschil.... 20.000 per jaar scheelt dan toch weer 1000 euro :lol: :lol: :lol: :lol:

daarnaast nog wat verschillen in gebruik, een diesel heeft doorgaans onderin meer trekkracht dan een benzine
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mei 2015, 12:01

Twi schreef:Ik snap dat iedereen zo zijn redenen heeft, maar wat zijn de voordelen van een ombouw van benzine naar diesel behalve het minimale voordeel aan de pomp?


Beduidend meer diesel-torque onderin lijkt mij voor een 4x4 een duidelijk voordeel.

Verder is 1:10 diesel tot 1:6 benzine ook met de huidige dieselprijzen best interessant - dat scheelt toch ± een factor 2.
(ik weet het, er zijn landen waar de diesel/benzine verhouding meer 1:1 gaat, dan resteert de 1:10 tegen de 1:6)

Groeten MarcS

Twi
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 Nov 2014, 21:54

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor Twi » 23 Mei 2015, 13:56

Helder! Maar is het niet voordeliger een lpg-installatie te plaatsen tov een dieselblok inbouwen? Mits de krachttoename dus geen vereiste is...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor Roger B. » 23 Mei 2015, 15:28

een diesel 2,25 loopt volgens mij ook eerder 1:7 dan 1:10 hoor :roll:

voor LPG zit je nog met alle "nadelen" van een benzine motor plus nogeens de LPG techniek er bij.

daarnaast kost LPG in een venturi-installatie zoals te verwachten is op een oud blok vermogen en verbruikt een motor meer liters LPG per 100km dan dat ie benzine zou verbruiken. voor LPG zou je dus eerder aan 1:5 denken kwa verbruik.

praktisch nadeel is het plaatsen van een tank, voor terreingebruik is onderbouw niet echt aan te bevelen, en binnen neemt ie flink plaats in. Dan zit je ook nog met een ietwat beperktere dekking aan tankstations waar je kunt tanken, zeer zeker in sommige buitenlandse landen
gone

Gebruikersavatar
GeertLW79
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 19:08
Locatie: Schildwolde

Re: S3 88 1972 Benzine 2.25: Dieselblok inbouwen

Berichtdoor GeertLW79 » 23 Mei 2015, 17:27

Mijn LW softtop doet ongeveer 9,5 km met een liter diesel, woon werk verkeer ongeveer 85 km/u, 1 op 7 is wel heel royaal, dan wordt het wel tijd om e.e.a. eens na te kijken.
Light Weight 1979 2.25D


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten