kan ook heel goed dat bij lage banden spanning de band iets verdraaid is op de velg. Dan zit al het lood er nog op maar dan kan je een flinke onbelans hebben in de wielen.
Dan zit er niks anders op dan ze opnieuw te balanceren.
Ik doe het bij mijn 109 eigenlijk bij elke keer als ik wissel tussen straat en modderwielen (en soms zelfs vaker) en zie dat er toch wel weer wat onbelans in zit. Soms zelfs meer dan 50 Gram.
defender 110 td5 Triling in stuur vanaf 80 KM
- arjan_de_jong
Re: defender 110 td5 Triling in stuur vanaf 80 KM
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
9 van de 10 keer is het gewoon modder in de wielen. Schoonspuiten lijkt dan gedaan maar als je de wielen demonteert zit er vaak toch nog een grote plak keihard opgedroogd zand ergens......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
arjan_de_jong schreef:..............
Ik doe het bij mijn 109 eigenlijk bij elke keer als ik wissel tussen straat en modderwielen (en soms zelfs vaker) en zie dat er toch wel weer wat onbelans in zit. Soms zelfs meer dan 50 Gram.
JA, als je zelf kunt balanceren (en vooral gratis beschikking over apparaat (en loodjes) hebt) is dat een kleine moeite.....
als je telkens 15 euro per wiel moet afrekeken worden het telkens 60 euro extra kosten voor een dagje modderrijden
gone
Hebbie d'r weer 1 met kapotte kruisjes

Failing to prepare is preparing to fail!
-
i4-muzique
Sorry ben een leek, verklaar u nader ?
nee gij trekt volle zallen
Peu bedoeld een kruisje in je aandrijf assen van bak naar voor en achter as, er zitten twee in elke aandrijfas. Alleen mijn ervaring is dat als ik die rot zijn dan heb je een vibratie in de wagen als je rijdt over het hele snelheid beteik. En is weg als je het gas loslaat. Niet bij een bepaalde snelheid.
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- arjan_de_jong
Roger B. schreef:arjan_de_jong schreef:..............
JA, als je zelf kunt balanceren (en vooral gratis beschikking over apparaat (en loodjes) hebt) is dat een kleine moeite.....
als je telkens 15 euro per wiel moet afrekeken worden het telkens 60 euro extra kosten voor een dagje modderrijden
Klopt die luxe heb ik dan weer. En zolang je het niet voelt trillen dan zou ik het normaal ook niet doen. Het geeft enkel aan dat er toch vaak wat onbelans in terug sluipt. Dus begint hij te trillen en heb je verder geen zand meer in de wielen zitten dan is het toch verstandig om eerst even de wielen te laten balanceren. Je kan daarbij beginnen met enkel de voorwielen want die merk je het ergst vooral als hij trilt in het stuur.
Mocht je kruisje idd speling hebben dan kan je dat makkelijk even controleren.
Beide as delen vast houden en tegen elkaar in proberen te draaien. En ook op en neer. Mocht je wat speling voelen kan je proberen wat vet in te spuiten (eigenlijk verstandig te doen na elke off-road rit) mocht de speling blijven dan zit er niet anders op dan je kruisje te vervangen. Klinkt lastiger dan het is. Als je een beetje sleutel ervaring heb en een goede bankschroef dan gaat je dat vast wel lukken.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
om het draadje weer wat leven in te blazen... zelfde probleem hier.
Ook nagenoeg de zelfde auto, 110, TD5 uit 99.
lichte trilling in de auto bij 60, 70... dat erger wordt bij 80, 90... en na die snelheid weer terugzakt, maar ook bij 100 nog wel merkbaar aanwezig.
Soms, vooral bij lichte belasting van de aandrijving hevig schudden van het stuur bij 80, maar als ik gewoon in éën keer door trek naar de 100 heb ik hier geen last van.
Wat heb ik al gedaan:
Alle wielen laten balanceren (zijn ook schoon dus)
In de week voor het bikkelweekend is er een kruisje vervangen, ik ga er van uit dat daarbij ook de overige kruisjes gecontroleerd zijn, maar voor de zekerheid heb ik dit ook nog gedaan, maar inderdaad hier geen speling kunnen vinden.
Gisteren beide achterwielen van de grond, hierbij vond ik wel aardig wat speling in het achterdiffrentieel. Ik kan het wiel een aardige slag draaien voordat ik voel dat hij ook de aandrijving mee neemt. Kan dit de trilling veroorzaken? lijkt me eigenlijk van niet. Wel iets om naar te laten kijken? of is dit een normale speling?
Verder zat ik nog te denken aan de handremtrommel, kan deze ook voor onbalans zorgen met de genoemde trilling tot gevolg?
Groeten,
Jasper
Ook nagenoeg de zelfde auto, 110, TD5 uit 99.
lichte trilling in de auto bij 60, 70... dat erger wordt bij 80, 90... en na die snelheid weer terugzakt, maar ook bij 100 nog wel merkbaar aanwezig.
Soms, vooral bij lichte belasting van de aandrijving hevig schudden van het stuur bij 80, maar als ik gewoon in éën keer door trek naar de 100 heb ik hier geen last van.
Wat heb ik al gedaan:
Alle wielen laten balanceren (zijn ook schoon dus)
In de week voor het bikkelweekend is er een kruisje vervangen, ik ga er van uit dat daarbij ook de overige kruisjes gecontroleerd zijn, maar voor de zekerheid heb ik dit ook nog gedaan, maar inderdaad hier geen speling kunnen vinden.
Gisteren beide achterwielen van de grond, hierbij vond ik wel aardig wat speling in het achterdiffrentieel. Ik kan het wiel een aardige slag draaien voordat ik voel dat hij ook de aandrijving mee neemt. Kan dit de trilling veroorzaken? lijkt me eigenlijk van niet. Wel iets om naar te laten kijken? of is dit een normale speling?
Verder zat ik nog te denken aan de handremtrommel, kan deze ook voor onbalans zorgen met de genoemde trilling tot gevolg?
Groeten,
Jasper
Klopt; als de handrem iets te strak staat afgesteld, dan loopt hij aan en wordt dan heet waardoor hij nog meer gaat aanlopen. Even goed afstellen.
Remschijven okee?
lees als in recht.
Een redelijke speling in je diff is volgens mij eigenlijk normaal bij defenders.
Tot pakweg 20% van een klokslag is niet uniek.
lees als in recht.
Een redelijke speling in je diff is volgens mij eigenlijk normaal bij defenders.
Tot pakweg 20% van een klokslag is niet uniek.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is