FL1 '02 ?? snelheidsmeter en toerenteller te hoge waarde

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
niels van tiel

FL1 '02 ?? snelheidsmeter en toerenteller te hoge waarde

Berichtdoor niels van tiel » 29 Mar 2015, 10:32

Allen,

Ik ben sinds een paar dagen eigenaar van een Freelander uit 2002. Wat een gave bak zeg.

Er zijn wel een paar kleine probleempjes mee.

- de toerenteller en snelheidsmeter geven een te hoge waarde aan ( 30km te veel)?
- te claxon doet het niet, zit een apart knopje voor, dit is tocht te herstellen?
- de achter wielen zijn aan de binnezijde geheel kaal, buiten zijde 3 mm profiel?

Misschien kan iemand mij aangeven wat ik moet doen om dit te herstellen. Ik heb wel wat verstand van techniek maar ik wil graag even in de juiste richting worden gewezen.

iedereen alvast bedankt.

Niels

Coen83

Re: snelheidsmeter en toerenteller geven een te hoge waarde

Berichtdoor Coen83 » 29 Mar 2015, 10:49

Volgens mij zijn toerenteller en kilometerteller iets afzonderlijks, daar zou je denk ik twee acties op moeten ondernemen.

30 km p/u te veel, is dat bij 10 km p/u of bij 130 km p/u?

Een apart knopje voor de claxon? Dus hij doet het wel? Je zou kunnen kijken of je de oorspronkelijke bedrading weer kunt herstellen. Je claxon moet in ieder geval werken voor de APK. Hoe je hem aanschakelt maakt niet uit bij mijn weten.

Als je banden scheef afgesleten zijn moet je inderdaad eens gaan denken aan nieuwe. Is ook APK fail als er te weinig draad op zit (1.6 millimeter diepte is minimale voor APK), of droogtescheurtjes of scheef afgesleten...

niels van tiel schreef:Allen,

Ik ben sinds een paar dagen eigenaar van een Freelander uit 2002. Wat een gave bak zeg.

Er zijn wel een paar kleine probleempjes mee.

- de toerenteller en snelheidsmeter geven een te hoge waarde aan ( 30km te veel)?
- te claxon doet het niet, zit een apart knopje voor, dit is tocht te herstellen?
- de achter wielen zijn aan de binnezijde geheel kaal, buiten zijde 3 mm profiel?

Misschien kan iemand mij aangeven wat ik moet doen om dit te herstellen. Ik heb wel wat verstand van techniek maar ik wil graag even in de juiste richting worden gewezen.

iedereen alvast bedankt.

Niels
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Mar 2015, 11:52

niels van tiel schreef:- de toerenteller en snelheidsmeter geven een te hoge waarde aan ( 30km te veel)?

The signal for the toerenteller comes from the Engine Management ECU and the signal for the snelheidsmeter comes from the ABS ECU. As both are giving false readings then the problem is within the instrument pack, which is not unknown. A new one will cost € 561,78 inc BTW for a petrol one or € 623,08 inc BTW for a Diesel one and you will have to have it programmed and you can't use a 2nd hand one either.

niels van tiel schreef:- te claxon doet het niet, zit een apart knopje voor, dit is tocht te herstellen?

This is the circuit diagram for the Horns, check the fuse first.

F1 CLAXON(S).pdf
(95.02 KiB) 177 keer gedownload

niels van tiel schreef:- de achter wielen zijn aan de binnezijde geheel kaal, buiten zijde 3 mm profiel?

You will need to have vierwieluitlijnen done, this is a common problem on Freelander also and be aware that you cannot just stick a couple of new tyres on the back. All four tyres must be the same size AND make AND same profile, unless you are running in 2 wheel drive. If you do not do this then you will get problems with the Visco coupling and IRD as the limit between different rolling diameters on the Freelander is a couple of millimetres.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2015, 12:30

RobStewart schreef:You will need to have vierwieluitlijnen done, this is a common problem on Freelander also and be aware that you cannot just stick a couple of new tyres on the back. All four tyres must be the same size AND make AND same profile, unless you are running in 2 wheel drive. If you do not do this then you will get problems with the Visco coupling and IRD as the limit between different rolling diameters on the Freelander is a couple of millimetres.

Rob,

Hoewel Freelanders niet mijn grootste aandacht hebben had ik begrepen dat het punt was dat het aandrijfconcept van de F1 vereist dat de achterwielen gelijk zijn aan, of een fractie groter zijn als de voorwielen.
Het zou dus mogelijk moeten/kunnen zijn om - binnen tamelijk nauwe grenzen - ook andere banden te monteren. Je moet dan wel heel nauwkeurig de afrol-omtrek kennen (en verder natuurlijk moeten ze ook "gelijk" zijn qua weggedrag, maar dat is bij ongeveer iedere auto prettiger).

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Mar 2015, 13:50

Landmarcs schreef:Het zou dus mogelijk moeten/kunnen zijn om - binnen tamelijk nauwe grenzen - ook andere banden te monteren

... so I have obviously been doing it wrong for the past 10 years, mis heard what I was told at numerous Land Rover training sessions, wasted my money when I replaced my own tyres on my own Freelander and and mis read the documentation for the vehicles where it states "WARNING - ALWAYS use the same make and type of radial-ply tyres front and rear."

Oh and the rear wheels are 0.8% under driven in comparison to the fronts.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2015, 15:27

RobStewart schreef:
Landmarcs schreef:Het zou dus mogelijk moeten/kunnen zijn om - binnen tamelijk nauwe grenzen - ook andere banden te monteren

... so I have obviously been doing it wrong for the past 10 years, mis heard what I was told at numerous Land Rover training sessions, wasted my money when I replaced my own tyres on my own Freelander and and mis read the documentation for the vehicles where it states "WARNING - ALWAYS use the same make and type of radial-ply tyres front and rear."

Oh and the rear wheels are 0.8% under driven in comparison to the fronts.

Tja ... ik ben nooit te oud om wat bij te leren .... althans dat hoop ik want nu pas bij de vorige feestdag weer een jaartje ouder geworden.

Wat ik begrepen heb -- correct me if I'm wrong -- is dat de achterwielen een fractie underdriven zijn opdat de visco op het juiste moment in werking treedt.
Dat is dus een "wankel" en gevoelig evenwicht, lopen de voor en achterwielen iets teveel uit de pas dan gaat het mis.

De "oplossing" van meneer LandRover is de beste/makkelijkste: zeg tegen iedereen dat zelfde merk-type-ply & slijtage voor+achter noodzakelijk is, dan gaat het niet mis. Echter, ik kan me goed voorstellen dat verschillend voor en achter, mits gelijk in effectieve afrollengte, ook moet gaan, ik kan me zelfs niet voorstellen wat daarmee mis kan gaan (maar ik leer graag bij). Omgekeerd kan ik me ook voorstellen dat wie de "zelfde merk-type-ply" te letterlijk neemt en wie dan kiest voor goedkope remoulds (omdat ie er direct 4 móét kopen) dat hij/zij de pech kan hebben dat de karkassen van de remoulds verschillen en dat het dan niet goed gaat.

Anyway ... je zou ook kunnen zeggen: Het is een wonder dat de eerste generatie Freelanders het zo goed doen :)

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 29 Mar 2015, 15:42

Landmarcs schreef:Anyway ... je zou ook kunnen zeggen: Het is een wonder dat de eerste generatie Freelanders het zo goed doen :)

Sterker nog, het is jaren de bestverkopende vierwielaangedreven auto in Europa geweest... ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2015, 15:46

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Anyway ... je zou ook kunnen zeggen: Het is een wonder dat de eerste generatie Freelanders het zo goed doen :)

Sterker nog, het is jaren de bestverkopende vierwielaangedreven auto in Europa geweest... ;)

Persoonlijk vind ik "bestverkopende" geen garantie. Jarenlang was in NL de Opel Kadett de bestverkochte personen-auto :cry:

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Mar 2015, 15:58

... Freelanders were fitted with Michelin tyres as standard, when Michelin discontinued the Synchrone and brought out the Latitude as a direct replacement for it Land Rover suddenly were inundated with vibration issues from customers who had had either the fronts or rears replaced with the new type of tyre.

Exactly the same size were fitted and because they were the direct replacement option everyone assumed that because they were from the same manufacturer it would be ok.

They were wrong and it cost both Land Rover and Michelin a lot of money, so much so that Michelin to this day state on a warning label supplied with the tyres and on their website thus

"Michelin strongly recommends that tyres on 4x4 vehicles are used in identical sets of 4 (same size, make, pattern, load index/speed symbol). The vehicle manufacturers' recommendations should also be followed"

Now I also strive to learn something new every day, but I learnt this particular lesson several years ago by both seeing and feeling hard factual information presented to me by Land Rover, Michelin and customers vehicles.

If you wish to present alternative advise to newcomers which goes directly against the manufacturers recommendation I suggest that you also personally guarantee that your advise will not damage the drive train of the vehicle and that if it does you will personally recompense the damage caused by it.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2015, 16:43

RobStewart schreef:... Freelanders were fitted with Michelin tyres as standard, when Michelin discontinued the Synchrone and brought out the Latitude as a direct replacement for it Land Rover suddenly were inundated with vibration issues from customers who had had either the fronts or rears replaced with the new type of tyre.

.....

"Michelin strongly recommends that tyres on 4x4 vehicles are used in identical sets of 4 (same size, make, pattern, load index/speed symbol). The vehicle manufacturers' recommendations should also be followed"

.....

If you wish to present alternative advise to newcomers which goes directly against the manufacturers recommendation I suggest that you also personally guarantee that your advise will not damage the drive train of the vehicle and that if it does you will personally recompense the damage caused by it.

Rob,

Als ik mijn eigenwijze opinie teruglees dan staan daar vlgs mij ruimschoots afdoende voorwaarden mbt de gelijke effectieve afrol-lengte in.
Het same brand/type/ply etc. advies is dus met name gebaseerd op de Synchrone <=> Latitude problematiek.

Michelin geeft nu dus een "general warning" ... erg goed voor de verkoop wellicht, maar overdreven waar het andere 4x4 aadrijfconcepten betreft, alleen bij het concept waarbij de visco zo gevoelig is "ingesteld" zijn gelijke effectieve afrol-lengten verplicht.
NB Tussen een nieuwe en een nog net APK-waardige band zit ook al een te groot verschil, bij een half-sleetse band zit je al aan of over de limiet, zelfs als je verder alles gelijk houdt. Monteer je op een Freelander een reservewiel dan kan je ook in de gevarenzone komen (toch levert LandRover een reserve-wiel mee).

Omgekeerd was toen de Synchrone <=> Latitude problematiek net in het nieuws was de hysterie zo groot dat men de "strenge" regels soms ook wilde toepassen op bijv. Defenders (waar de tussenbak een paar procent verschil moeiteloos opvangt). Het strenge advies van Michelin speelde daar een niet onbelangrijke rol in .... Michelin verkoopt natuurlijk graag een extra setje banden.

Overigens, afgezien van al het voorgaande: Zelf rijd ik ook liever op banden van één soort, dat is uiteindelijk wel zo makkelijk, wel zo voorspelbaar.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”