200tdi 110 100A dynamo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor ppw » 24 Mar 2015, 18:45

Heb net een 100A dynamo geplaatst, met 16mm kabel ;)
En heb twee voltmeters, die ook 100a kunnen meten
Kom er alleen niet uit hoe ik die shunt aansluit op gele draadje
Maw:waar en hoe plaats ik de shunt, leg ik kabel , en meet ik correct?
Ik wil m'n A van de dynamo weten
Iemand??
Ikke en electra ..... :roll: :?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

e.nagtegaal
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 Jan 2013, 19:19

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor e.nagtegaal » 24 Mar 2015, 19:38

de shunt plaats je door de kabel door te knippen en dan de shunt er tussen te plaatsen en dan op die zelfde aansluitingen de volt meter zetten de meteris een volt meteren geeft ampere aan

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor ppw » 24 Mar 2015, 20:38

ja, dat snap ik, maar ik heb 1 geel draadje van de Amp-meter... en twee kleine en twee grote aansluitingen op de shunt... de grote snap ik, 1 kleine lijkt me logisch op de gele van de ampmeter.... maar de laatste?? plus?? min??
Afbeelding
voltmeter doet het, maar die Amps... ](*,) ](*,) snap idd niet waar & hoe die shunt aangesloten moet worden, is gewoon een Bi-metaal, met 2 grote en twee kleine aansluitingen, maar ongeísoleerd.... dus idd in een doosje op een stuk hout oid? #-o :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor Gerard4t » 24 Mar 2015, 20:50

Ampères worden gemeten met een voltmeter die de spanning (volts) meet over een weerstand (shunt) die in serie staat met de kabel waar de stroom die je wilt meten doorheen loopt.
In dit geval: + dynamo > kabel > shunt > kabel. De meter meet dan over de shunt, ofwel het punt waar de kabel over gaat in de shunt en de andere kant waar de shunt weer in het vervolg van de kabel overgaat.
Deze manier van stroom meten geeft wel een beetje spanningsverlies over de shunt.

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor ppw » 24 Mar 2015, 20:58

ok,dank! ;) en die kleine aansluiting op de shunt gaat naar gele van de Ampmeter, maar die andere dan??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor VeeTee » 24 Mar 2015, 21:01

Zo dus:

Afbeelding

Je kunt de shunt opnemen in de plusleiding of in de min (massa), dat ligt eraan welke stromen je precies wilt meten en welke je wilt uitsluiten van de meting (kortstondige te grote stromen, bv startmotor, worden gewoonlijk buiten het circuit gelaten).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor ppw » 24 Mar 2015, 21:08

wel, de volts weet ik al, ik wil de amps van m'n dynamo weten.... of ze daadwerkelijk 100A laadt.... heb twee voltmeters op m'n accu's , en met draaiende motor zijn ze beiden 14+, tenzij m'n lieraccu onder de 12V komt, dan laadt alleen de startaccu/lieraccu en wordt de acc. accu dichtgegooit door Cyrix
jouw schema is een Voltmeter, met twee plusjes van de shunt.... de volt/ampmeter heeft al een plus...welke is aangesloten , dus alleen de gele ampmeterdraad op de shunt, en de plusdraad van dynamo door de shunt begrijp ik?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor VeeTee » 24 Mar 2015, 21:50

Wat voor kleuren welke draadjes van jou hebben weet ik niet... ;)
Maar als je de shunt opneemt in de draad vanaf de dynamo naar de plus van de accu, kun je op de op de shunt aangesloten voltmeter de amperes die door de shunt heen gaan aflezen. Vaak wordt de schaal van die voltmeter gekalibreerd in A zodat je meteen de Amperes kunt aflezen zonder om te rekenen (U = I x R, dus I = U / R: stroomsterke door de shunt in amperes is gemeten spanningsval over de shunt in volts gedeeld door de weerstand van de shunt in ohms).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor ppw » 24 Mar 2015, 22:15

duidelijk!thanx Vincent!
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2015, 16:58

ppw schreef:wel, de volts weet ik al, ik wil de amps van m'n dynamo weten.... of ze daadwerkelijk 100A laadt.... heb twee voltmeters op m'n accu's , en met draaiende motor zijn ze beiden 14+, tenzij m'n lieraccu onder de 12V komt, dan laadt alleen de startaccu/lieraccu en wordt de acc. accu dichtgegooit door Cyrix


Dag PP,

Als je werkelijk wilt weten of de dynamo 100A levert is er een eenvoudige proef.
Sluit een voor een stroomverbruikers aan met een bekende (of te meten) stroomvraag, zo is 2x 60 W aan lampen, dus 120 W en die trekken dus 10 A bij 12 V (en wat meer bij 14 V). 20 zulke lampen trekken 100 A -- je kan ook zaken als achterruitverwarming, stoelverwarming, etc inzetten, het gaat gewoon om de totale stroomvraag. Als dan de nu gemeten 14+ inzakt tot omstreeks 13 V dan zit je aan de grens van de dynamo-capaciteit en levert ie dus 100 A, kan er één lamp bij dan is het 105 A, kunnen er nog twee bij dan is het 110 A, moet je er evenwel eentje afschakelen dan is het 95 A, en bij twee minder 90 A, enzovoort.
Let wel op, de dynamo haalt waarschijnlijk zijn max. vermogen pas bij een wat verhoogd toerental.
Voordeel van deze methode is dat je genoeg hebt aan een eenvoudige multimeter, eentje die je lampen aan kan (voor de electrische verwarming zit je gauw aan 30 A, dus daar heb je al weer een "grotere" multimeter nodig).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten