ppw schreef:wel, de volts weet ik al, ik wil de amps van m'n dynamo weten.... of ze daadwerkelijk 100A laadt.... heb twee voltmeters op m'n accu's , en met draaiende motor zijn ze beiden 14+, tenzij m'n lieraccu onder de 12V komt, dan laadt alleen de startaccu/lieraccu en wordt de acc. accu dichtgegooit door Cyrix
Dag PP,
Als je werkelijk wilt weten of de dynamo 100A levert is er een eenvoudige proef.
Sluit een voor een stroomverbruikers aan met een bekende (of te meten) stroomvraag, zo is 2x 60 W aan lampen, dus 120 W en die trekken dus 10 A bij 12 V (en wat meer bij 14 V). 20 zulke lampen trekken 100 A -- je kan ook zaken als achterruitverwarming, stoelverwarming, etc inzetten, het gaat gewoon om de totale stroomvraag. Als dan de nu gemeten 14+ inzakt tot omstreeks 13 V dan zit je aan de grens van de dynamo-capaciteit en levert ie dus 100 A, kan er één lamp bij dan is het 105 A, kunnen er nog twee bij dan is het 110 A, moet je er evenwel eentje afschakelen dan is het 95 A, en bij twee minder 90 A, enzovoort.
Let wel op, de dynamo haalt waarschijnlijk zijn max. vermogen pas bij een wat verhoogd toerental.
Voordeel van deze methode is dat je genoeg hebt aan een eenvoudige multimeter, eentje die je lampen aan kan (voor de electrische verwarming zit je gauw aan 30 A, dus daar heb je al weer een "grotere" multimeter nodig).
Groeten MarcS