200tdi 110 100A dynamo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: 200tdi 110 100A dynamo

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2015, 17:53

leuke theorie, maar weet jij exact de verbruiken van achterruit verwarmingen, lampen enz enz, als je al die verbruikers bij elkaar moet inschakelen om aan de 100A te komen zit je er vrij snel 10A naast...... niet echt in de buurt van nauwkeurige methode dus.

Bovendien.......als ik PP goed begrijp wil hij het op zijn dashboard zien..... lastig om dan tijdens het rijden te moeten gaan rekenen en verbruikers inschakelen om te zien of je dynamo veel of weinig aan het laden is
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2015, 21:15

Roger B. schreef:leuke theorie, maar weet jij exact de verbruiken van achterruit verwarmingen, lampen enz enz, als je al die verbruikers bij elkaar moet inschakelen om aan de 100A te komen zit je er vrij snel 10A naast...... niet echt in de buurt van nauwkeurige methode dus.

Bovendien.......als ik PP goed begrijp wil hij het op zijn dashboard zien..... lastig om dan tijdens het rijden te moeten gaan rekenen en verbruikers inschakelen om te zien of je dynamo veel of weinig aan het laden is

Zo lastig om de proef te doen is het niet: 10 A kan een beetje multimeter nog goed en voldoende nauwkeurig meten (de ± 30 A van een achterruitverwarming is wat lastiger).

En wat betreft het op het dashbord "zien" van de werking van de dynamo: Ik heb een eenvoudig sigaretten-aansteker Voltmeter-displaytje en dat geeft de werking van het laadsysteem mijns inziens meer dan voldoende weer dwz je weet of de waarden correct zijn voor een goede werking van een en ander. Als je 14+ boordspanning hebt laadt de accu goed op (zolang de accu-klemmen etc goed zijn), zet je er allerlei rimram tussen dan kan er alleen maar meer mis gaan (alleen als je de dynamo-kabel zelf als "shunt" gebruikt heb je een goede oplossing voor een duurzamer Amp-meting).

Eigenlijk kan ik maar één reden bedenken waarom je een Ampere-waarde zou willen hebben, nl wanneer je wil weten hoeveel vermogen de dynamo levert waarmee je dus een indicatie hebt hoeveel vermogen aan de motor - en dus de aandrijving - onttrokken wordt (rijd je aan de limiet dan zou je de dynamo bij wijze van armeluis vermogens "boost" tijdelijk kunnen afschakelen). <Mijn broertje had een SAAB dynamo op zijn 2CV, en hij dacht over een vergelijkbare schakeling.>

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2015, 21:20

tja, de reden "omdat het leuk is om zo'n metertje op je dash te hebben" zul je wel nooit (willen) begrijpen
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 28 Mar 2015, 21:23

ik wil voor komen dat ik m'n accu leegtrek met lieren....
en heb zelfs 3 voltmeters in m'n dash: eentje voor hoofd/start/lieraccu, eentje voor accessoire accu( radio's , hoop licht, usb laders, ect) en eentje op m'n dynamo... just in case.... maar ALS je amps kunt meten, dan WIL ik ook amps kunnen meten, gewoon omdat het kan :mrgreen: :mrgreen:
en kijken hoe lang het duurt voor m'n redtop weer vol zit, in vergelijking met m'n 65A vorige dynamo
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2015, 21:38

voorkomen dat je je accu leegtrekt met lieren kan maar op één manier.....niet lieren ;-)

accu leegtrekken zie je beter aan de spanning, maar omdat het kan is ook een goede reden ;-)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mar 2015, 22:11

Volt meters heb ik niet, ampere meters ook niet. :shock: :shock:

Nog nooit een accu leeggeliert, geen idee hoe je dat zou moeten doen. :shock: :shock:

Als je zoveel meters nodig hebt kun je beter een keer een dag met Richard van Camel Events meegaan........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2015, 22:16

ppw schreef:ik wil voorkomen dat ik m'n accu leegtrek met lieren....
en heb zelfs 3 voltmeters in m'n dash: eentje voor hoofd/start/lieraccu, eentje voor accessoire accu( radio's , hoop licht, usb laders, ect) en eentje op m'n dynamo... just in case.... maar ALS je amps kunt meten, dan WIL ik ook amps kunnen meten, gewoon omdat het kan :mrgreen: :mrgreen:
en kijken hoe lang het duurt voor m'n redtop weer vol zit, in vergelijking met m'n 65A vorige dynamo

Tja, om te voorkomen dat je je accu leegtrekt .... kan je beter een meter hebben die Ah (of KWh) meet, dus zoiets als in de meterkast thuis.
Tijdens het laden draait ie de ene kant, tijdens het "leegtrekken" weer terug .... op tijd ophouden met lieren, dwz voor ie echt leeg is.
Het lastige is dat de accu geen "regenton" is er zitten verliezen in afhankelijk van conditie, temperatuur en stroomsterkte etc dus er gaat niet in wat eruitkomt, dus de som klopt vaak niet (een kwartier 400 A staat dus niet gelijk aan één uur 100 A (en er gaat sowieso geen 100 A door een 100Ah accu, althans niet als ie niet helemaal leeg is).

Maar goed, omdat het kan is een goede reden, en dan is "omdat het kan" ook de beste reden om een shunt-meter te maken gebaseerd op de minieme weerstand van de dynamo-kabel.

Groeten MarcS

Walterke

Berichtdoor Walterke » 29 Mar 2015, 22:34

Ampère tang ;)

Terug naar “Techniek”