hoi, gaat om mijn "nieuwe" 300tdi disco.
Eigenaar gebruikte half/semi synthetische olie. 10w40
Nu rij ik met precies dezelfde motor ook al 300.000km, maar dan met minerale (kroon) olie. Kan ik straks bij verversing zonder risico overstappen op beide mineraal? Of is het zo dat de motor "gewend" is aan half synthetisch. Wederom bedankt voor de adviezen.
Gr dennis
Disco 1, 300tdi, 3ton. Een olie vraag...
-
Dennis Schoonen
- RobStewart
Re: Disco 1, 300tdi, 3ton. Een olie vraag...
... 15w/40 Full Fat Mineral Oil. Do not waste your money.
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Dennis Schoonen
Ok, bedankt voor de reactie.
Bij de eerstvolgende beurt gaat de haf synthetische eruit en de minerale olie erin.
gr Dennis
Bij de eerstvolgende beurt gaat de haf synthetische eruit en de minerale olie erin.
gr Dennis
Hmm, tegenwoordig is minerale olie duurder dan halfsynteeth, heeft volgens mij met verkrijgbaarheid te maken. Ik zou zeggen , doe de goedkoopste van een goed merk.
De goedkoopste???
Dit is echter af te raden omdat de goedkoopste olie meestal komt van leveranciers die de olie blenden en je nooit echt weet wat er allemaal in zit en niet in zit! Ze maken zelf een coctail van basisoliën van andere merken
Ikzelf heb met m'n vorige 300tdi altijd 10W40 gereden van Mobil, super S formula 3000.
Ultiem! Kwalitatieve olie, ik had vorig jaar 370K op de teller en ze doet het bij de andere eigenaar steeds prima. Er zijn nog veel goede merken hoor...
Goede motorolie bepaalt voor een groot deel de levensduur van je motor! Bespaar dus niet door er olie in te kappen van een 'onbekend' merk of een merk die zelf geen olie aanmaakt...
Vergeet niet dat er een reden is van de 'duurdere' prijs, hoe beter en meer additieven, hoe meer de prijs is = logisch
Bij de 300tdi raad ik ook aan om steeds bij tijds de olie te vervangen. Zo verzuurd (TBN)de olie minder snel in je motor en blijft de motor properder werken, olie dient niet enkel voor de smering maar grotendeels voor koeling en afvoeren van verontreiniging tot bij de filter.
Steeds ook de oliefilter vervangen bij een oliewissel... werk ook met filters van OEM kwaliteit en spaar hier niet op een €, het verschil is te klein tussen brolfilters en kwaliteit
Ik reed en rij steeds met Fleetguard filters.
Zo kan je nog jaren plezier beleven aan je 300tdi
groetjes
Dit is echter af te raden omdat de goedkoopste olie meestal komt van leveranciers die de olie blenden en je nooit echt weet wat er allemaal in zit en niet in zit! Ze maken zelf een coctail van basisoliën van andere merken
Ikzelf heb met m'n vorige 300tdi altijd 10W40 gereden van Mobil, super S formula 3000.
Ultiem! Kwalitatieve olie, ik had vorig jaar 370K op de teller en ze doet het bij de andere eigenaar steeds prima. Er zijn nog veel goede merken hoor...
Goede motorolie bepaalt voor een groot deel de levensduur van je motor! Bespaar dus niet door er olie in te kappen van een 'onbekend' merk of een merk die zelf geen olie aanmaakt...
Vergeet niet dat er een reden is van de 'duurdere' prijs, hoe beter en meer additieven, hoe meer de prijs is = logisch
Bij de 300tdi raad ik ook aan om steeds bij tijds de olie te vervangen. Zo verzuurd (TBN)de olie minder snel in je motor en blijft de motor properder werken, olie dient niet enkel voor de smering maar grotendeels voor koeling en afvoeren van verontreiniging tot bij de filter.
Steeds ook de oliefilter vervangen bij een oliewissel... werk ook met filters van OEM kwaliteit en spaar hier niet op een €, het verschil is te klein tussen brolfilters en kwaliteit
Zo kan je nog jaren plezier beleven aan je 300tdi
groetjes
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
-
Dennis Schoonen
Ik kies liever ook niet voor de goedkoopste olie.
Het ging mij meer om de keuze mineraal of half synthetisch.
Mijn disco doet al 300.000 km met mineraal van Kroon.
De nieuwe 300tdi doet ook al 300.000 km, maar dan met half synthetisch mpm en soms ook Kroon.
Nu wilde ik overstappen naar beide mineraal. Op fora op internet las ik dat dit niet zo handig was.
Eens mineraal altijd mineraal, dit geldt ook voor half synthetisch.
Het ging mij meer om de keuze mineraal of half synthetisch.
Mijn disco doet al 300.000 km met mineraal van Kroon.
De nieuwe 300tdi doet ook al 300.000 km, maar dan met half synthetisch mpm en soms ook Kroon.
Nu wilde ik overstappen naar beide mineraal. Op fora op internet las ik dat dit niet zo handig was.
Eens mineraal altijd mineraal, dit geldt ook voor half synthetisch.
-
Roger B.
veel wijzen op fora, maar zijn maar dat zelden mensen die daadwerkelijk zelf getest hebben of hun visie ook te bewijzen is.....
Een olie die ruim aan de door de fabrikant vereiste norm voldoet zou voldoende moeten zijn.
olie van 4 euro per liter (van de juiste norm) is niet schadelijk voor je motor, en olie van 40 euro per liter neemt echt niet veel meer slijtage weg....
Een olie die ruim aan de door de fabrikant vereiste norm voldoet zou voldoende moeten zijn.
olie van 4 euro per liter (van de juiste norm) is niet schadelijk voor je motor, en olie van 40 euro per liter neemt echt niet veel meer slijtage weg....
gone