Bandenwissel Defenders(Td5) van voor naar achter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sunbeam

Bandenwissel Defenders(Td5) van voor naar achter

Berichtdoor sunbeam » 19 Mar 2015, 21:00

Volgens het instructieboekje wordt het afgeraden de banden te wisselen. Hiermee bedoelt men het wisselen van de (iets) meer versleten voorbanden naar de achteras en omgekeerd.
Waarom mag dit niet? Met andere woorden;je zal dus altijd 4 nieuwe banden moeten kopen als b.v. slechts de voorbanden niet meer aan de wettelijke eis voldoet?
Ik hoop op een ter zake kundig antwoord zonder kreten van: ik heb wel eens gehoord .... Ik denk dat ....
Ik doe zelf altijd .....
Laatst gewijzigd door sunbeam op 19 Mar 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Re: Bandenwissel Defenders van voor naar achter

Berichtdoor Roger B. » 19 Mar 2015, 21:19

ALS je niet zou mogen wisselen.... waarom zou je dan 4 nieuwe banden moeten kopen als er twee versleten zijn? dan zou je dus die twee vervangen en wellicht de keer er op alle 4...

Verschillende visies op bandenwissels

-kruislings wisselen (lv/ra en rv/la)
vóór: door de wielen voor-achter en links-rechts te wisselen zou je het slijtagepatroon over het gehele oppervlak gelijktrekken.
Tegen: door links-rechts te wisselen verander je de draairichting en dat zou dan nadelig effect hebben op de lagen in een band die zich "zetten" naar de draairichting en daaraan gebonden aandrijfkrachten. Bij richtingswissel zouden de lagen zich de andere kant op zetten waarbij de contructieve stevigheid van de band in het geding zou komen..

-Vóór - achter wisselen
Vóór: Door het wisselen van de wielen tussen voor en achter as aan de zelfde zijde van het voertuig kun je de slijtage van de banden gelijk houden en zo de banden gelijktijdig versleten hebben zodat je weer met 4 gelijke banden verder kunt.
Tegen: zou ik zo 1,2,3 niet kunnen verzinnen, maar er zullen vast wel nadelen aan zitten.

Voor een defender zie ik niet waarom je banden voor-achter niet zou mogen wisselen, ik zou het wél doen, voor zover er slijtage verschil is. Heb het bij mijn disco destijds wel gedaan, nooit iets nadeligs gemerkt.
gone

sunbeam

Re: Bandenwissel Defenders(Td5) van voor naar achter

Berichtdoor sunbeam » 19 Mar 2015, 21:30

Bedankt voor je antwoord Roger. Ik heb zojuist de kop van mijn topic gewijzigd met de toevoeging Td5.
Hiermee wil ik aangeven dat het de permanent aangedreven uitvoering is.
Het heeft misschien te maken met verschil in omtrek van de banden door slijtage en de frictie in de tussenbak/differentieel??

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 19 Mar 2015, 21:38

... ok in the Handbook it does indeed say "Gebruik ALTIJD zowel voor als achter,hetzelfde type radiaalband. Gebruik NOOIT diagonaalbanden. Ook mogen de banden van de voorwielen nooit op de achterwielen worden geplaatst"

However I can't remember the last time I saw cross-ply tyres ;)

In earlier versions of the workshop manual and handbook it actually stated that you swap the wheels from Right Front to Right Rear, Right Rear to Reserve, Reserve to Left Front, Left Front to Left Rear and Left Rear to Right Front.

Now obviously you can't do that with rotational tyres, but swapping tyres around does give all round wear.

Ignore the manual, it's wrong and has been for years :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Mar 2015, 23:00

sunbeam schreef:Bedankt voor je antwoord Roger. Ik heb zojuist de kop van mijn topic gewijzigd met de toevoeging Td5.
Het heeft misschien te maken met verschil in omtrek van de banden door slijtage en de frictie in de tussenbak/differentieel??

Alle defenders zijn permanent 4wd....

verder zou wisselen en zodoende de slijtage gelijkmatig houden (en dus 4 banden tegelijk vervangen, en niet twee nieuwe bij twee deels versleten zetten) juist het door jou geschetste probleem verminderen.
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 20 Mar 2015, 09:43

ik koop altijd 5 banden en roteer iedere 5000 km met het reservewiel.
zo blijft de slijtage op alle 5 banden gelijk en heb je geen problemen.
op de wang van de band schrijf ik het kilometrage waarop ik hem met de reservewand moet wisselen
simpel systeem maar zo voorkom je eveneens dat je een gloednieuwe reserveband na 8 jaar ongebruikt op je achterdeur te hebben gehangen toch moet weggooien omdat ie volledig is uitgedroogd.
eveneens voorkom je problemen met enorme hoogteverschillen in profiel als je eens een lekke band hebt.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

conny

Berichtdoor conny » 20 Mar 2015, 11:18

met Roger

sunbeam

Berichtdoor sunbeam » 24 Mar 2015, 20:12

Beste mensen, even terug naar mijn vraag:
In de HANDLEIDING(!) wordt het wisselen van de voorbanden met de achterbanden afgeraden.
Mijn vraag: waarom mag dat dan niet? M.a.w. wat zou de reden daarvan kunnen zijn?
(Dat jullie en ik al 40 jaar lang, al dan niet met het meewisselen van het reservewiel, een stoelendans doen met de banden rondom de auto geloof ik wel.)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 24 Mar 2015, 20:23

sunbeam schreef:In de HANDLEIDING(!) wordt het wisselen van de voorbanden met de achterbanden afgeraden.

I replied nearly a week ago:

RobStewart schreef:Ignore the manual, it's wrong and has been for years

... and that is the official answer too.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2015, 01:22

Roger B. schreef:
sunbeam schreef:Bedankt voor je antwoord Roger. Ik heb zojuist de kop van mijn topic gewijzigd met de toevoeging Td5.

Alle defenders zijn permanent 4wd....

verder zou wisselen en zodoende de slijtage gelijkmatig houden (en dus 4 banden tegelijk vervangen, en niet twee nieuwe bij twee deels versleten zetten) juist het door jou geschetste probleem verminderen.

Nog een oplossing:
Koop nog een tweede reserve-wiel en monteer de 4 beste banden als je denkt veel grip te kunnen gebruiken, en monteer de 4 minste banden als je met minder grip toe denkt te kunnen. Op deze manier heb je twee sets van drie banden die je langere tijd netjes links en rechts gebruikt. Tevens omzeil het probleem van half sleetse banden die nog best rijden maar die als je echt veel grip nodig hebt tekort schieten. Bovendien kan je zo steeds de beste banden vóór monteren (waarbij je tegelijk het verschil tussen voor en achter binnen de perken houdt).
Ik heb het zo jarenlang gedaan met mijn oude Michelin XPC's. Later heb ik deze ook wel links-rechts gewisseld, en daarvan geen negatieve gevolgen gemerkt, wellicht merk je meer bij minder stijve banden -- bij banden met een voorgeschreven draairichting zijn 2x3 banden of 2x2 banden sowieso de enige keus (en is een twee-richting reserve de veiliger oplossing).

Overigens: Er is niks tegen een 8 jaar oude reserve, er is eventueel wel iets tegen het 8 jaar ongebruikt laten van een 8 jaar geleden hagelnieuwe band.

Groeetn MarcS

Terug naar “Techniek”