Def '02 TD5 geen volledige remdruk
-
Roger B.
Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk
dat de remzuigers door de rubbers teruggetrokken worden in zulke mate dat je er een forse vrije slag aan overhoudt lijkt me erg stug..... zat remklauwen voorzien van nieuwe zuigers, en nog nooit last van gehad
gone
- Erik Peters
Roger B. schreef:dat de remzuigers door de rubbers teruggetrokken worden in zulke mate dat je er een forse vrije slag aan overhoudt lijkt me erg stug..... zat remklauwen voorzien van nieuwe zuigers, en nog nooit last van gehad
+1. Er kan wel een slingering in de schijf zitten waardoor ze verder teruggeduwd worden dan normaal.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
of wiellagerspeling... da's dus waarom ik vroeg of het drukverlies ook optreedt als er niet gereden wordt
gone
ah ha!
het is inderdaad niet tot nauwlijks bij stilstaan. gisteren na het ontluchten idd gewoon goede druk. zelfs na enkele minuten voelde het wel redelijk normaal. toen ik echter de loods uitreed had ik binnen no time weer geen druk meer. het ontluchten was dus tevergeefs.. er was zelfs niet een klein beetje verschil te merken.
Kan je mij vertellen hoe dit probleem dan zou kunnen komen door wielspeling, Roger?
Vandaag de wielspeling dan toch nog maar is controleren.
En zitten er misschien nog meer ontluchtingsnippels? op de remcilinder bijvoorbeeld.
ik heb alleen de vier nippels op de remklauwen ontlucht.
ik hoor het graag van jullie
het is inderdaad niet tot nauwlijks bij stilstaan. gisteren na het ontluchten idd gewoon goede druk. zelfs na enkele minuten voelde het wel redelijk normaal. toen ik echter de loods uitreed had ik binnen no time weer geen druk meer. het ontluchten was dus tevergeefs.. er was zelfs niet een klein beetje verschil te merken.
Kan je mij vertellen hoe dit probleem dan zou kunnen komen door wielspeling, Roger?
Vandaag de wielspeling dan toch nog maar is controleren.
En zitten er misschien nog meer ontluchtingsnippels? op de remcilinder bijvoorbeeld.
ik heb alleen de vier nippels op de remklauwen ontlucht.
ik hoor het graag van jullie
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 130 TD5 Crew cab
nieuwe wiellagers rondom, klaar 
wielspeling of slinger in de schijf zorgt voor verder dan normaal terugduwen van de remzuigers in de klauw.
als je dan remt moet je eerst een grotere afstand overbruggen voordat je weerstand ondervindt van je blokjes tegen de schijf. het lijkt dus alsof je geen druk hebt. in feite heb je prima druk en werkt het systeem naar behoren zonder lekkages, maar de te grote afstand tussen blokjes en schijf 'eet' je volledige slag van het pedaal op.
als je dan remt moet je eerst een grotere afstand overbruggen voordat je weerstand ondervindt van je blokjes tegen de schijf. het lijkt dus alsof je geen druk hebt. in feite heb je prima druk en werkt het systeem naar behoren zonder lekkages, maar de te grote afstand tussen blokjes en schijf 'eet' je volledige slag van het pedaal op.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Def '09 TD5 geen volledige remdruk
Hartstikke duidelijk!!
Ik dank u allen, want na dat de wielspeling eruit is gehaald (wat behoorlijk veel speling was echter) remt de defender weer als normaal!
Heb ik echter nog 1 vraagje: waarom zit er bij deze wagen maar 1 moer voor de wielspeling?
Ik zie namelijk op de tekeningen uit manuals dat er een moer zit, dan een borgring en dan nog een moer.
Nu waren die moeren namelijk alle 4 een klein stukje los gekomen. Bij deze auto kan ik de moer dus niet borgen.
Gegroet!
Ik dank u allen, want na dat de wielspeling eruit is gehaald (wat behoorlijk veel speling was echter) remt de defender weer als normaal!
Heb ik echter nog 1 vraagje: waarom zit er bij deze wagen maar 1 moer voor de wielspeling?
Ik zie namelijk op de tekeningen uit manuals dat er een moer zit, dan een borgring en dan nog een moer.
Nu waren die moeren namelijk alle 4 een klein stukje los gekomen. Bij deze auto kan ik de moer dus niet borgen.
Gegroet!
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
-
Roger B.
andere Roger...zelfde volledig correcte uitleg 
Verkeerde werkplaats handboek... vanaf de Td5 zijn wiellagers niet meer afstelbaar. Er zit een bus tussen de binnenschalen van de twee lagers. je moet de moer dan op voorgeschreven moment zetten en middels een kerc borgen meen ik
Verkeerde werkplaats handboek... vanaf de Td5 zijn wiellagers niet meer afstelbaar. Er zit een bus tussen de binnenschalen van de twee lagers. je moet de moer dan op voorgeschreven moment zetten en middels een kerc borgen meen ik
gone
Aan de asstomp zit een platte kant. Op die plek mep je de moer plat en aldus borg je hem. Bestel je nieuwe lagers dan bestel je meteen een setje moeren mee want bij het terug buigen van de kraag vd moer breekt dat stuk er meteen uit. 
Overigens kun je wel de spacer weglaten en weer ouderwets twee moeren met een borgplaatje ertussen monteren als je dat fijner vind. Kwestie van wat delen bestellen.
Overigens kun je wel de spacer weglaten en weer ouderwets twee moeren met een borgplaatje ertussen monteren als je dat fijner vind. Kwestie van wat delen bestellen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Roger B. schreef:Verkeerde werkplaats handboek... vanaf de Td5 zijn wiellagers niet meer afstelbaar. Er zit een bus tussen de binnenschalen van de twee lagers. je moet de moer dan op voorgeschreven moment zetten en middels een kerc borgen meen ik
Je kunt de wiellagers wel afstellen; je moet ze zelfs afstellen bij gebruik van nieuwe lagers. Hiertoe dien je de juiste maat spacer te kiezen, want die is in verschillende diktes leverbaar.
Het makkelijkste is om over te stappen op het oudere systeem met een borgplaat en twee moeren, dus zonder spacer, wat Edward ook al schrijft.
Het systeem met spacer heeft tot voordeel dat de binnenste ringen van de wiellagers nooit kunnen meedraaien op de asstomp, dit wordt allemaal vastgeklemd door de moer die je met een fors moment vast draait.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht