Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Roger B. » 16 Mar 2015, 21:16

dat de remzuigers door de rubbers teruggetrokken worden in zulke mate dat je er een forse vrije slag aan overhoudt lijkt me erg stug..... zat remklauwen voorzien van nieuwe zuigers, en nog nooit last van gehad
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Erik Peters » 16 Mar 2015, 22:29

Roger B. schreef:dat de remzuigers door de rubbers teruggetrokken worden in zulke mate dat je er een forse vrije slag aan overhoudt lijkt me erg stug..... zat remklauwen voorzien van nieuwe zuigers, en nog nooit last van gehad

+1. Er kan wel een slingering in de schijf zitten waardoor ze verder teruggeduwd worden dan normaal.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Roger B. » 16 Mar 2015, 22:40

of wiellagerspeling... da's dus waarom ik vroeg of het drukverlies ook optreedt als er niet gereden wordt
gone

Gebruikersavatar
LaRoDef
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 20:03

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor LaRoDef » 17 Mar 2015, 10:26

ah ha!

het is inderdaad niet tot nauwlijks bij stilstaan. gisteren na het ontluchten idd gewoon goede druk. zelfs na enkele minuten voelde het wel redelijk normaal. toen ik echter de loods uitreed had ik binnen no time weer geen druk meer. het ontluchten was dus tevergeefs.. er was zelfs niet een klein beetje verschil te merken.

Kan je mij vertellen hoe dit probleem dan zou kunnen komen door wielspeling, Roger?
Vandaag de wielspeling dan toch nog maar is controleren.

En zitten er misschien nog meer ontluchtingsnippels? op de remcilinder bijvoorbeeld.
ik heb alleen de vier nippels op de remklauwen ontlucht.

ik hoor het graag van jullie
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 130 TD5 Crew cab

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor conny » 17 Mar 2015, 11:33

nieuwe wiellagers rondom, klaar 8-)

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Roger » 17 Mar 2015, 11:35

wielspeling of slinger in de schijf zorgt voor verder dan normaal terugduwen van de remzuigers in de klauw.

als je dan remt moet je eerst een grotere afstand overbruggen voordat je weerstand ondervindt van je blokjes tegen de schijf. het lijkt dus alsof je geen druk hebt. in feite heb je prima druk en werkt het systeem naar behoren zonder lekkages, maar de te grote afstand tussen blokjes en schijf 'eet' je volledige slag van het pedaal op.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
LaRoDef
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 20:03

Re: Def '09 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor LaRoDef » 17 Mar 2015, 16:11

Hartstikke duidelijk!!
Ik dank u allen, want na dat de wielspeling eruit is gehaald (wat behoorlijk veel speling was echter) remt de defender weer als normaal!

Heb ik echter nog 1 vraagje: waarom zit er bij deze wagen maar 1 moer voor de wielspeling?
Ik zie namelijk op de tekeningen uit manuals dat er een moer zit, dan een borgring en dan nog een moer.

Nu waren die moeren namelijk alle 4 een klein stukje los gekomen. Bij deze auto kan ik de moer dus niet borgen.

Gegroet!
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 130 TD5 Crew cab

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Roger B. » 17 Mar 2015, 17:46

andere Roger...zelfde volledig correcte uitleg ;-)

Verkeerde werkplaats handboek... vanaf de Td5 zijn wiellagers niet meer afstelbaar. Er zit een bus tussen de binnenschalen van de twee lagers. je moet de moer dan op voorgeschreven moment zetten en middels een kerc borgen meen ik
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Edward » 17 Mar 2015, 17:54

Aan de asstomp zit een platte kant. Op die plek mep je de moer plat en aldus borg je hem. Bestel je nieuwe lagers dan bestel je meteen een setje moeren mee want bij het terug buigen van de kraag vd moer breekt dat stuk er meteen uit. :D

Overigens kun je wel de spacer weglaten en weer ouderwets twee moeren met een borgplaatje ertussen monteren als je dat fijner vind. Kwestie van wat delen bestellen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mar 2015, 18:43

Roger B. schreef:Verkeerde werkplaats handboek... vanaf de Td5 zijn wiellagers niet meer afstelbaar. Er zit een bus tussen de binnenschalen van de twee lagers. je moet de moer dan op voorgeschreven moment zetten en middels een kerc borgen meen ik

Je kunt de wiellagers wel afstellen; je moet ze zelfs afstellen bij gebruik van nieuwe lagers. Hiertoe dien je de juiste maat spacer te kiezen, want die is in verschillende diktes leverbaar.
Het makkelijkste is om over te stappen op het oudere systeem met een borgplaat en twee moeren, dus zonder spacer, wat Edward ook al schrijft.
Het systeem met spacer heeft tot voordeel dat de binnenste ringen van de wiellagers nooit kunnen meedraaien op de asstomp, dit wordt allemaal vastgeklemd door de moer die je met een fors moment vast draait.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten