Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Roger B. » 17 Mar 2015, 19:10

is alleen geen hond die die bus vervangt en volgens de juiste procedure kiest.... en dat is niet wat ik met afstellen bedoelde
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Edward » 17 Mar 2015, 19:44

Roger B. schreef:is alleen geen hond die die bus vervangt en volgens de juiste procedure kiest.... en dat is niet wat ik met afstellen bedoelde


Klopt, maar als je gewoon de spacer terugsteekt die ertussen zat dan loopt het allemaal prima. :lol: :lol:


Er zit verschil tussen het boekje en de praktijk. Net als bij de keerring vd pinionas: losdraaien, nieuwe keerringen en gewoon weer vast rammelen. Mag niet, maar werkt wel gewoon :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
LaRoDef
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 20:03

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor LaRoDef » 17 Mar 2015, 20:05

Mannen bedankt! echt een fijn forum zo! zo leer ik nog is wat en komt het allemaal wel goed.

Ik snap alleen de manier van het borgen niet helemaal. Op de plek van de platte kant op de asstomp, daar de moer plat meppen. Ik zie niet echt een platte kant of iets op de moer wat ik om kan slaan.

misschien iemand een foto? ben wel benieuwd. misschien is het al afgebroken. zal me niks verbazen.

groeten, Glenn
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 130 TD5 Crew cab

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Edward » 17 Mar 2015, 20:15

Dit is het idee.
Bijlagen
imgres.jpg
imgres.jpg (9.25 KiB) 4400 keer bekeken
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
LaRoDef
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 20:03

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor LaRoDef » 17 Mar 2015, 20:18

http://twitpic.com/5hji5z

Ah jullie bedoelen het zo?
ff gegoogled en toen kwam ik dit tegen.
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 130 TD5 Crew cab

Gebruikersavatar
LaRoDef
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 20:03

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor LaRoDef » 17 Mar 2015, 20:24

Ja ja, precies bedankt Edward!
zal van de week is kijken of er nog iets om te slaan is en anders moet ik een setje nieuwe moeren bestellen. ;)
LaRo Defender 110 TD5 Hardtop
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 110 TD5 Station wagon
LaRo Defender 130 TD5 Crew cab

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Roger B. » 17 Mar 2015, 20:55

LaRoDef schreef:http://twitpic.com/5hji5z

Ah jullie bedoelen het zo?
ff gegoogled en toen kwam ik dit tegen.


de foto van edward is een voorbeeld, denk dat dat geen Land Rover naaf is... de foto van jou wel, en daar zie je ook dat die rand van de moer plat geslagen is op het vlakke stuk van de asstomp.
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '02 TD5 geen volledige remdruk

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2015, 23:49

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:Verkeerde werkplaats handboek... vanaf de Td5 zijn wiellagers niet meer afstelbaar. Er zit een bus tussen de binnenschalen van de twee lagers. je moet de moer dan op voorgeschreven moment zetten en middels een kerc borgen meen ik

Je kunt de wiellagers wel afstellen; je moet ze zelfs afstellen bij gebruik van nieuwe lagers. Hiertoe dien je de juiste maat spacer te kiezen, want die is in verschillende diktes leverbaar.
Het makkelijkste is om over te stappen op het oudere systeem met een borgplaat en twee moeren, dus zonder spacer, wat Edward ook al schrijft.
Het systeem met spacer heeft tot voordeel dat de binnenste ringen van de wiellagers nooit kunnen meedraaien op de asstomp, dit wordt allemaal vastgeklemd door de moer die je met een fors moment vast draait.


D'r is nog meer voordeel aan de spacer.
De lagers worden correcter belast met een spacer ertussen. Tegen de tijd dat je de op de oude manier gemonteerde lagers kan bijstellen zijn de lagers sowieso versleten.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten