Bij de eerste cylinder missen de twee draadeinden van het uitlaatspruitstuk. Het gevolg is de bekende fluittoon.
Ik bereid me voor op het vervangen van de spruitstukpakking. Tijdens de inspectie van de schroefdraadgaten in de kop meen ik geen schroefdraad te zien(?) Kan het zijn dat de draadeinden de schroefdraad "mee genomen" hebben?
Zo ja, hoe fiksen we dit. Moeten alle oude draadeinden met moeren vervangen worden? Is dit M8 draad?
Waar kan ik die draadeinden en moeren bestellen? Wie heeft (sleutel)ervaring met bovengenoemde probleem en wil me wat goede adviezen geven.
Defender Td5 2005 kop/uitlaatspruitstuk/draadeind
- RobStewart
Re: Defender Td5 2005 kop/uitlaatspruitstuk/draadeind
... very common problem, and a very easy fix.
So remove all 10 M8 studs, Part Number TE108052, driil out and Helicol the missing ones, get the manifold flattened, put in a new gasket LKG100470 and ERR6768 and replace all 10 nuts ESR2033
Done it more times than I care to remember especially on D2 Automatics
Rob
So remove all 10 M8 studs, Part Number TE108052, driil out and Helicol the missing ones, get the manifold flattened, put in a new gasket LKG100470 and ERR6768 and replace all 10 nuts ESR2033
Done it more times than I care to remember especially on D2 Automatics
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
verschillende opties.
waarschijnlijk zijn de draadeinden uit de kop gerukt doordat het spruitstuk krom getrokken is....(als ze losgelopen waren zou er nog draad in de kop zitten)
-dus je spruitstuk is krom en zal op zijn minst gevlakt moeten worden.
vaak worden de schotjes tussen de kanalen weggeslepen/gezaagd dat zou kromtrekken verminderen.
Tapeindes kun je uiteraard bij de dealer krijgen, en heb ook al gelezen dat men tapeinden van VolksWagen gebruikt omdat die sterker zouden zijn.
de twee waar geen draad meer in de kop zit is enger....
geen idee hoeveel "vlees" daar tussen de gaten van de tapeindes en in de kop liggende kanalen voor olie koelwater en diesel zit...
je zou een helicoil kunnen plaatsen en daar de tapeindes weer in draaien.
je zou ook een maat grotere draad kunnen tappen en dikkere tapeinden er in draaien.... gaten in spruitstuk iets opruimen en zo monteren. Of je draait een dikker tapeind op het stuk buiten de kop af tot de originele draadmaat en draait het dikke deel in het groter getapte gat in de kop...
waarschijnlijk zijn de draadeinden uit de kop gerukt doordat het spruitstuk krom getrokken is....(als ze losgelopen waren zou er nog draad in de kop zitten)
vaak worden de schotjes tussen de kanalen weggeslepen/gezaagd dat zou kromtrekken verminderen.
Tapeindes kun je uiteraard bij de dealer krijgen, en heb ook al gelezen dat men tapeinden van VolksWagen gebruikt omdat die sterker zouden zijn.
geen idee hoeveel "vlees" daar tussen de gaten van de tapeindes en in de kop liggende kanalen voor olie koelwater en diesel zit...
je zou een helicoil kunnen plaatsen en daar de tapeindes weer in draaien.
je zou ook een maat grotere draad kunnen tappen en dikkere tapeinden er in draaien.... gaten in spruitstuk iets opruimen en zo monteren. Of je draait een dikker tapeind op het stuk buiten de kop af tot de originele draadmaat en draait het dikke deel in het groter getapte gat in de kop...
gone
- Erik Peters
Roger B. schreef:verschillende opties.
Waarom zou je sterkere VW tapeinden monteren als ze (toch) uit de kop gerukt worden?
Dan kunnen ze maar beter afbreken, dan heb je nog een kans dat je de draad in de kop in takt blijft.
Jaren geleden heb ik bij de Td5 van een kennis (met hetzelfde probleem) waarbij een tapeind was afgebroken en een andere niet vast meer in de kop zat (draad beschadigd), het afgebroken tapeind uit de kop geprutst (moer op gelast) en een nieuw tapeind geplaatst (niet origineel Land Rover). De beschadigde draad een maat groter getapt en een tapeind gebruikt dat in maat verliep (naar M8). En het spruitstuk gevlakt.
Hij woont nu in Tsjechië maar ik heb wel gehoord dat hetzelfde probleem (fluitend spruitstuk) nog weer een keer is opgetreden.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Standaard probleem. Volgende oplossing(en) zijn blijvend:
Schotjes tussen buizen wegslijpen
langere draadeinden gebruiken
opvulbusjes gebruiken
Benodigd materiaal wordt geleverd door JE engineering.
http://www.jeengineering.co.uk/landrove ... ccessories
Op deze manier kan het spruitstuk uitzetten en inkrimpen. Nooit meer last mee gehad. Komt vooral voor bij getunede Td5
Schotjes tussen buizen wegslijpen
langere draadeinden gebruiken
opvulbusjes gebruiken
Benodigd materiaal wordt geleverd door JE engineering.
http://www.jeengineering.co.uk/landrove ... ccessories
Op deze manier kan het spruitstuk uitzetten en inkrimpen. Nooit meer last mee gehad. Komt vooral voor bij getunede Td5
- Erik Peters
conny schreef:Komt vooral voor bij getunede Td5
Ik vermoed dat de Td5 van die kennis getuned is (tweedehands gekocht en was import uit Duitsland). De ecu zal wel aangepast zijn alhoewel dit een oude is, dus niet te "flashen".
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wel eerst even laten vlakken; zal lastig worden, want die revisiebedrijven kunnen dat spruitstuk maar moeilijk inspannen. Daarenboven lopen ze risico dat het ding wegvliegt bij het overgaan van het ene vlak naar het andere vlak. Dus soms willen ze gewoon geen uitlaatspruitstukken vlakken. 
- Erik Peters
Je moet zo'n spruitstuk dan ook niet vlakken op een vlakbank voor cilinderkoppen, want je kunt het spruitstuk inderdaad niet opspannen.
Het mechanisatiebedrijf hier vlakbij heeft nog een andere vlakbank. Daar beweeg het spruitstuk heen en weer met de te vlakken kant over een vlakke stalen tafel, waarin een O vormige slijpsteen draait. Een beetje vergelijkbaar met een vlakbank voor hout.
Groet,
Erik.
Het mechanisatiebedrijf hier vlakbij heeft nog een andere vlakbank. Daar beweeg het spruitstuk heen en weer met de te vlakken kant over een vlakke stalen tafel, waarin een O vormige slijpsteen draait. Een beetje vergelijkbaar met een vlakbank voor hout.
Groet,
Erik.
Voor de personen die de moeite hebben genomen om mij te adviseren met spruitstukprobleem;
hartelijke dank!! Het zal wel iets gaan worden met een helicoil (M10-8). Inmiddels heb ik een vlakke 2de hands spruitstuk en pakkingen. Griezelig om de schotten tussen de pijpen weg te slijpen ......
Waarom niet het spruitstuk in 5 delen doorslijpen en met flexibele pijp samenvoegen?
hartelijke dank!! Het zal wel iets gaan worden met een helicoil (M10-8). Inmiddels heb ik een vlakke 2de hands spruitstuk en pakkingen. Griezelig om de schotten tussen de pijpen weg te slijpen ......
Waarom niet het spruitstuk in 5 delen doorslijpen en met flexibele pijp samenvoegen?
bandenvraag verwijderd, maak daar even een nieuw topic voor... heeft totaal geen link met uitlaatspruitstuk....
Ik ben moderator-af.