Manual tbv revisie Diff van een defender 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Manual tbv revisie Diff van een defender 90

Berichtdoor Luke » 05 Mar 2015, 03:14

Zo goeie dagschotel, dat was even geleden, maar we leven nog... :)

Goede morgen allen,

Ik heb hier een differentieel van een 90 wat ik moet reviseren, echter....wpl handboek geeft daar geen info over, behalve dat er gezegd wordt: tis een complete unit, en die dient dan ook als zodanig uitgewisseld te worden.

Nu dat lijkt me stug omdat er gewoon losse onderdelen voor te koop zijn, echter, waar haal ik een revisie manual vandaan waar ik de afstelwaardes en toleranties in terug kan vinden?

Dif is een land rover differentieel, en dus geen salisbury, en wordt op de 90 zowel op voor as als op achter as gebruikt, en op de 110 voor en bij sommige modellen ook achter.

Wie kan me verder helpen?

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Eric Tol

Re: Manual tbv revisie Diff van een defender 90

Berichtdoor Eric Tol » 05 Mar 2015, 06:06

In mijn werkplaats handboek van de 90/110 staat precies beschreven hoe je dat moet doen.
Jij hebt waarschijnlijk het book of lies van haynes en dat is geen wph.

Eric

Luke

Berichtdoor Luke » 05 Mar 2015, 06:24

@ Eric Tol:

Nee Eric, ik werk uitsluitend met de LR werkplaats handboeken, en noch in het handboek 1996 onward versie staat het, nog in het supplement daarvan 1999 - 2002 MY staat het. Nogmaals alleen de revisie van de Salisbury diffs staat beschreven, en die zoek ik dus niet in dit geval.

Wellicht heb jij een eerdere uitgave?

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Mar 2015, 08:03

... the revision details used to be in the Original Workshop Manual however this was discontinued as the dealerships were instructed to return broken units and replace with service exchange units.

Now a couple of years ago I put the full set of revision instructions on the kennisbank maybe it's worth looking there ;)

http://lrch.nl/node/918

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Mar 2015, 08:49

Hallo Luke,

Op aanraden van Rob Stewart heb ik een tijdje geleden een set handboeken op dvd aangeschaft: LPT3003 en hier staat nog uitgebreider beschreven (15 pagina's) hoe je een standaard rover differentieel reviseert (en wat voor gereedschap je daarvoor nodig hebt). Er staan zelfs onderdeelnummers met dikte bij van benodigde vulplaatjes voor afstellen van de pignon.
Ik heb er een pdf bestand van gemaakt echter dit is te groot (2 Mb) om hier te plaatsen.
De beschrijving van de heavy duty versie is ongeveer hetzelfde (7 pagina's).

Groet,

Erik.

p.s. eventueel kan ik het bestand mailen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Mar 2015, 15:26

Hallo Rob en Erik,

Dank voor jullie reacties

Gisteren groot deel van de dag met het diff aan het stoeien geweest, en tot de verrassende ontdekking gekomen dat er ook onder de rover diffs hier nog al wat verschillen bestaan.

Online vond ik een site waar ik las dat feitelijk alle voordiffs hetzelfde waren, al vanaf de series, maar dat is dus blijkbaar niet helemaal waar.

Een wpl hndbk van Series III geeft al 2 verschillende aan (blijkbaar afhankelijk van het as nummer) een wpl hndbk van een lightweight serie III geeft weer een ander aan.
En allemaal met verschillen en andere afstel waarden.
Vooral die waarden die van belang zijn, zoals bijv Backlash Pinion / Kroon ; ene zegt speling 0,20 - 0,25 mm en link die Rob gaf heeft het over 0,10 tot 0,17 mm, dat scheelt nogal wat dus
En ook de pinion lager voorspanning: Series III wpl hndbk heeft het over 9,6 - 16,5 kgf / m , Rob's link heeft het over 23 - 40,25 kgf / cm (let ook even op de verschillen tussen cm en mtr) en beiden betreft het de pinion versie met moer aan de flens zijde, van de bout versie heb ik al helemaal geen waardes :(
Er zijn nl pinions waarbij de uitgaande flens naar cardan vastzit met een moer, zoals in vrijwel alle Wpl hndbkn beschreven staat, terwijl hier in Br vrijwel alle flenzen met een bout aan het pinion vastzitten

Verder is er een 1 pin dif met planetarium met 2 sateliet tandwielen, en een 2 pins diff met 4 satelliet tandwielen. en de behuizingen zijn wel degelijk anders zodat een 2 pins diff dus niet in behuizing past van 1 pins diff

Verwarring alom dus.

Hoewel de link van rob erg hulpzaam was liet ook deze beschrijving nogal wat vragen open.

Zo wordt er tijdens de montage vaak gezegd: Vastzetten volgens aanhaalmoment zoals voorgeschreven, echter deze aanhaalmomenten staan niet bij deze revisie handleiding.
Verder is ook het afstellen van de voorspanning op de lagers van de pinion as icm een flens met bout problematisch.
Stel ik de voorspanning juist af dan zit de bout erg los, zet ik de bout goed vast dan zit er veel te veel spanning op de lagers en draait de pinion as handmatig zwaar

Is er iemand die Aanvullende info heeft? Met name betreffende de uitvoering waarbij flens met bout vastzit, en de respectievelijke aanhaal momenten van deze versie?

Rob? Erik?

Erik, ik heb overigens belangstelling voor die PDF bestanden, geef nog even aan hoe je die deze kant op kan krijgen aub

gr Luke

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 06 Mar 2015, 16:16

Via wetransfer kun je grote bestanden naar elkaar versuren. Werkt perfect.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mar 2015, 20:02

Hallo Luke,

Het differentieel met twee satellieten is de standaard versie, die met vier satellieten is de Heavy Duty uitvoering.
Schermafbeelding 2015-03-06 om 19.15.33.png

Helaas heb ik geen beschrijving van een differentieel waarbij de flens vast zit met een bout.
Maar zou dat dan zo veel verschil maken?
D.m.v. vulringen stel je de hoogte van de pignon af en de voorspanning op de pignonlagers stel je ook af m.b.v. vulringen. Dus niet met de moer (of bout) die draai je op het voorgeschreven moment vast.

Ik heb Thomas Lensvelt het bestand (van 2Mb) gewoon als bijlage gemaild, nadat hij mij zijn e-mailadres had gestuurd per PB. Dat lukte. Hij melde nog dat er een foutje in de beschrijving stond: pignonbearing preload 2 - 40 Nm. Die 40 Nm voor nieuwe lagers lijkt mij wat veel, zeker als je bekijkt dat de preload van de oude ingelopen lagers tussen de 1,2 en 1,7 Nm moeten zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 06 Mar 2015, 21:26

Erik,

Je hebt een PM ;)
gr

Luke

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mar 2015, 00:12

Luke,

In het tabelletje staat met hoeveel Nm (95 - 163) je de moer moet aantrekken. Hoe vast de bout moet weet ik niet, maar daar zijn standaard waarden voor afhankelijk van de kwaliteit (8.8 of 10.9) en de diameter van de bout. En om loslopen te voorkomen kun je locktite aan de schroefdraad doen. Ik zou de bout niet vaster draaien dan de moer ook al zou de bout misschien meer kunnen hebben.

Groet,

Erik

Aanvulling.
Aanhaalmomenten.jpg

Terug naar “Techniek”