Manual tbv revisie Diff van een defender 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re: Manual tbv revisie Diff van een defender 90

Berichtdoor Luke » 07 Mar 2015, 03:32

Erik,

E-mails in goede orde ontvangen, waarvoor dank :)
Ben inmiddels een bibliotheek aan het aanleggen alleen al voor de verschillende differentieels :)
Overigens wat betreft je opmerking betreffende de moer / aanhaalmoment daarvan en de voorspanning op de lagers:
die zijn weldegelijk aan elkaar gerelateerd bij de zgn Non_Servicable Units, immers waarom gaat pinion-as zwaarder draaien naarmate ik die moer (of bout in mijn geval) vaster aantrek?

Apart is ook dat bij alle versies die ik hier open heb liggen nergens een shim tussen zit, alleen een ring van tussen 4 en 5 mm
(wellicht vraag je je af waarom ik praat over "alle diffs" maar ik heb hier inmiddels een garagebedrijfje op poten gezet met een vriend van mij gericht op defenders, en op het moment hebben we hier zo'n 4 van die dingen liggen ;) )
Rare is dat dit alle versies zijn met pinion met bout en niet met moer, en het lijkt erop dat daarmee inderdaad de voorspanning ook op de lagers gezet wordt
Je zou dus haast denken dat dit een gemodificeerde versie Rover Diff is.
En het is overigens niet zo dat die shim er bij eerdere reparaties tussenuit is gelaten , omdat 1 van die Diffs die ik hier het voor Diff van mijn eigen auto is , en die is gegarandeerd nooit eerder open geweest en ook daar zat geen shim tussen

Wellicht weet Rob meer te vertellen over de Shim-loze versie met bout ipv moer (gegevens van deze Non-Servicable Units) ?

Luke
Laatst gewijzigd door Luke op 07 Mar 2015, 04:20, 1 keer totaal gewijzigd.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Mar 2015, 04:12

Nog even een kleine aanvulling wat betreft de pinion waarbij de flens naar het cardan vastzit met een bout en niet met een moer:

Ik heb even op Microcat zitten kijken, en wat blijkt, er zijn inderdaad versies die dat type pinion as hebben, en dan gaat het heel frappant uitsluitend om de non servicable diffs.
Het schijnt afhankelijk te zijn van as-type / VIN nummer want op Microcat staat bij deze Units: Land Rover Type Axle from (V)LA390456 bij de achter assen, en (V)LA930435 voor de voorassen
In andere worden, bij de afbeeldingen van juist die uniets staan verder van het diff zelf geen onderdelen beschreven, alleen maar wat zaken aan de flens zijde, zoals keerring, bout , mudshield, ed, maar van binnenwerk diff dus niets
Ofwel, deze units zijn echt een grijs vlak, want nog in wpl hand bk, nog wat onderdelen betreft valt er weinig over terug te vinden, dus het grote vraagteken van deze units is: hoe het pinion icm voorspanning pinion lagers af te stellen, omdat er geen shim in zit, en de flens vastzit met bout ipv moer.
Op alle andere diffs, zit een pinion met schroefdraad voor een moer, en deze pinion / kroon combo's zijn gewoon aftermarket verkrijgbaar.

En in deze bout lijkt het geheim dus te zitten: hoe vast moet deze bout om de juiste voorspanning op de lagers te krijgen?

Verder wijken de units in ieder geval hier, nog verder af van wat ik terug kan vinden online. Overal wordt er nl gesproken over L-vormige borgplaatjes om de afstelringen te borgen van de unit met het kroonwiel in de behuizing, terwijl alle diffs hier een oog hebben in de lagerkappen met daarin een kerfstift die je naar beneden tikt om de afstelringen te borgen.

Anyway, Ik wil dus weten wat de voorspanning op de lagers is / en het aanhaal moment van de bout van de zgn Non-Servicable Units
Vooral dat aanhaal moment moet ergens terug te vinden zijn , immers die bout is weer wel als los onderdeel leverbaar.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mar 2015, 09:12

Wat betreft de voorspanning zou ik gewoon de waarden aanhouden voor het differentieel met moer. En als je de voorspanning regelt door het aandraaien van de bout, in plaats van vulringetjes, dan moet je hem dus net vast genoeg draaien.
Hoe borg je de bout, zodat die niet los kan lopen? Wordt zo'n nieuwe bout standaard geleverd met borgmiddel er al aan?
Zit er geen (samendrukbare) bus tussen zoals bij het Salisbury differentieel (waar de pignonlagers een voorspanning horen te hebben van 3,3 - 4,5 Nm voor nieuwe lagers en 1,7 - 3,3 Nm voor hergebruikte lagers) en waar je de voorspanning regelt door het aandraaien van de moer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 07 Mar 2015, 10:59

Volgens mij heb jij daar de Range Rover P38 short nose diffs en bij die diffs zitten volgens microcat de afstelringen inderdaad met een spanhuls geborgd.
Breidt je zoektocht naar afstel gegevens eens uit naar P38 werkplaats handboeken.

Neem via http://forums.lr4x4.com/ of http://www.megasquirt-v8.co.uk/index.php eens contact op met Nige (Hybrid from Hell). Hij heeft zijn werk er van gemaakt en ik ken niemand anders die zoveel weet over diffs.

Groet,
Eric.

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Mar 2015, 15:09

@ Erik en Eric,

Dank voor jullie reacties.

Er zit GEEN spanbus (collapsable spacer) tussen de lagers zoals idd het geval is bij een Salisbury Diff, maar zoals gezegd gewoon een dikke massieve spacer ring van 4 a 5 mm

De bout die het pinion ingaat lijkt vast te zitten met locktite, daar er nog resten van zichtbaar zijn in de schroefdraad in de pinion as.

Er is dus echt sprake van de Non Servicable Defender Units

Wellicht idd de moeite waard eens contact op te nemen met die persoon waar Eric het over heeft

Luke

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 07 Mar 2015, 15:58

Luke schreef:@ Erik en Eric,

Er zit GEEN spanbus (collapsable spacer) tussen de lagers zoals idd het geval is bij een Salisbury Diff

Ik doelde op de spanbus waarmee de afstelringen geborgd worden ipv met de L-vormige plaatjes. Jij noemde het een kerfstift.
Afbeelding

Groet,
Eric

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Mar 2015, 16:08

Eric Tol schreef:
Luke schreef:@ Erik en Eric,

Er zit GEEN spanbus (collapsable spacer) tussen de lagers zoals idd het geval is bij een Salisbury Diff

Ik doelde op de spanbus waarmee de afstelringen geborgd worden ipv met de L-vormige plaatjes. Jij noemde het een kerfstift.
Afbeelding

Groet,
Eric

Ah ok , duidelijk nu, dank je wel voor toelichting Eric

Terug naar “Techniek”