Hallo,
Vosje had al een tijdje last van een sticky thottle, of te wel het toerental bleef na gas geven hangen en het HDC waarschuwings- lampje brand. (waarom de HDC waarschuwingslampje een sticky throttle aangeeft weet ik niet, maar blijkbaar was dit zo bedacht door landrover). Dit is een bekend euvel voor de Freelander. Na alle stappen gevolgdt te hebben was het duidelijk dat het het gasklephuis is. Deze is van kunstof en heeft te neiging om door de warmte te vervormen. Dit weekend heb ik deze dus vervangen voor het nieuwere aluminium type. En ja hoor, het probleem is opgelost.
Maar helaas blijft het HDC waarschuwings- lampje gewoon branden. Volgens het foutreport van een sticky throttle zou het lampje uit moeten gaan nadat je de motor hebt herstart. Als dit niet het geval is dan moet je hem resetten. Ik heb met de hawkeye geprobeerd alle foutmeldingen te resetten maar zonder succes.
weet iemand een procedure hoe ik hem moet resetten?
Bedankt,
Richard
freelander 1.8 uit 2001 HDC waarschuwing resetten
freelander 1.8 uit 2001 HDC waarschuwing resetten
Laatst gewijzigd door richard78 op 24 Feb 2015, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
Re: HDC waarschuwing resetten
als je de instructies over topictitels, bovenaan in het techniekforum, gelezen had en dus je titel had laten beginnen met model, bouwjaar en motorversie dan kon er gericht antwoord gegeven worden....ik kan nog nét uit je tekst halen dat je het over een freelander hebt....
gone
- RobStewart
Re: HDC waarschuwing resetten
... so you replaced the plastic throttle body, MHB102071L, with the metal one, MHB000090L on your pre 2001 1.8K Series Freelander
Now you can't just replace it as it doesn't work like that and you can clear the fault code as many times as you want it will still come back. What you need to do is initialise the MEMS ECU with the new position of the throttle butterfly, on T4 it is called "reset adaptations" I don't know if Hawkey has that option.
Rob
Now you can't just replace it as it doesn't work like that and you can clear the fault code as many times as you want it will still come back. What you need to do is initialise the MEMS ECU with the new position of the throttle butterfly, on T4 it is called "reset adaptations" I don't know if Hawkey has that option.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Re: freelander 1.8 uit 2001 HDC waarschuwing resetten
Normaal staat mijn handtekening rechts waarin de twee types landrovers die ik heb staan (series III 109 2.25D uit 1978 en Freelander 1.8 uit 2001). Maar hij staat er nu niet meer. Ik post ook meer op andere fora.
Het gaat dus inderdaad om een Freelander 1.8 uit 2001.
@Rob: Je herkende hem nog van de brandstof problemen:) Deze zijn opgelost door alle contactpuntjes in de zekeringskast opnieuw te laten vloeien. Dit is hoogtemperatuur soldeer, dus je hebt een professionele soldeerbout nodig.
Ik heb wel rekening met het her-initialiseren van de MEM ECU gedacht. Zoals beschreven in de handleiding van dit taakje bij een MG (met dezelfde 1.8 motor) heb ik de oude positie sensor overgezet naar het metalen gasklephuis. Dit werd aangeraden zodat je de MEM ECU niet hoefde te her-initialiseren. Of moet dit alsnog gebeuren?
Het gaat dus inderdaad om een Freelander 1.8 uit 2001.
@Rob: Je herkende hem nog van de brandstof problemen:) Deze zijn opgelost door alle contactpuntjes in de zekeringskast opnieuw te laten vloeien. Dit is hoogtemperatuur soldeer, dus je hebt een professionele soldeerbout nodig.
Ik heb wel rekening met het her-initialiseren van de MEM ECU gedacht. Zoals beschreven in de handleiding van dit taakje bij een MG (met dezelfde 1.8 motor) heb ik de oude positie sensor overgezet naar het metalen gasklephuis. Dit werd aangeraden zodat je de MEM ECU niet hoefde te her-initialiseren. Of moet dit alsnog gebeuren?
- RobStewart
Re: freelander 1.8 uit 2001 HDC waarschuwing resetten
richard78 schreef: Dit werd aangeraden zodat je de MEM ECU niet hoefde te her-initialiseren. Of moet dit alsnog gebeuren?
... yes you have to do it, the stepper has the old position of the old throttle body and the new one will be different.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery