Series 3 benzine - uitlijning dynamo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard

Series 3 benzine - uitlijning dynamo

Berichtdoor Gerard » 18 Feb 2015, 10:26

Ik ben mijn “Belgje” aan het ombouwen van 24 naar 12 Volt en wil/moet dus ook de grote militaire dynamo vervangen.

Daarom heb ik een civiele bracket gemonteerd links onderaan het blok, volgens mij is daarvan maar één type voor 2.25, 2.5(t)d en 200tdi.
Vervolgens een RTC5084 (Lukas) dynamo gekocht en gemonteerd. Nu kom ik echter niet goed uit met de poelies. Op de krukas zit een militaire dubbele poelie. De dynamo lijnt uit met de voorste poelie, de waterpomppoelie lijnt uit met de achterste terwijl ik alles met één snaar wil aandrijven waarbij de dynamo als spanner dient.

Wat zie ik over het hoofd? Ik weet dat er verschil zit tussen het aantal gaten van de waterpomp, maar is de een ook dikker/dunner, zijn er verschillende waterpomppoelies? Ik kan het in de handboeken niet goed terug vinden. (behalve dan verschillende nummmers)

Gerard

Afbeelding

RobStewart

Re: Series 3 benzine - uitlijning dynamo

Berichtdoor RobStewart » 18 Feb 2015, 22:16

... the water pump and the timing case on the 24v is different to the 12v hence the pulleys don't line up and the pump sits further back on the 24v.

What you can do is shim out the pulley on the water pump with washers/nut to get it to align properly.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gerard

Berichtdoor Gerard » 19 Feb 2015, 07:45

Bedankt Rob, ik begrijp het.
Uitvullen van de waterpomppoelie lijkt me niet erg goed voor het lager (en die zijn toch al niet zo goed)
Misschien kan ik beter een civiel huis/pomp zoeken?

Gerard

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 19 Feb 2015, 15:31

Hallo Gerard,

Als je gaat voor een civiel distributiehuis en waterpomp, heb je ook een nieuwe olie vulpijp nodig. bij de militairen zit die namelijk ook op het distributiehuis en civiel aan de zijkant van het onderblok.

Fenna
Afbeelding

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 19 Feb 2015, 19:40

fenix2 schreef:Hallo Gerard,

Als je gaat voor een civiel distributiehuis en waterpomp, heb je ook een nieuwe olie vulpijp nodig. bij de militairen zit die namelijk ook op het distributiehuis en civiel aan de zijkant van het onderblok.

Fenna

Gerard kan gewoon olie bijvullen via de ontluchtingdop op het kleppendeksel dus die vulpijp is niet echt nodig.
Is dat ene boutje van de ontluchtingsdop los schroeven te veel werk dan is het kleppendeksel van een 2,5NA een optie want daar wordt de dop op zijn plek gehouden door een rubber manchet en niet met een boutje.

Eric.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 19 Feb 2015, 20:48

fenix2 schreef:Als je gaat voor een civiel distributiehuis en waterpomp, heb je ook een nieuwe olie vulpijp nodig.

... a very good point Fenna and completely slipped my mind. Thank You for bringing it to our attention.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Feb 2015, 20:50

Ben niet echt thuis in de Series, maar waarom niet gewoon twee v snaren? Dan moet je hooguit een spanner monteren. Of mis ik iets?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard

Re: Series 3 benzine - uitlijning dynamo (opgelost)

Berichtdoor Gerard » 19 Feb 2015, 23:06

Twee snaren is wel een optie, maar je moet dan inderdaad waterpomp-/krukaspoelie apart spannen aan de rechterzijde van het blok (voor de kijkers links). Alles kan, maar het is niet ideaal.

Gelukkig kwamen we in één van de vele laatjes/doosjes/schapjes van ons gemeenschappelijke magazijn nog een waterpomppoelie tegen met een andere "offset", en dus probleem opgelost. De diameter is wel anders, maar een paar omwentelingen meer of minder ben ik niet zo bang voor; alleen nog even een passende snaar zoeken. :mrgreen:

Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Feb 2015, 01:06

dus een poelie met andere offset is prima oplossing, maar de andere poelie uitvullen met ringen.shims of wat dan ook is slecht voor de lagers van de waterpomp?

schiet mij maar lek......
gone

Gerard

Berichtdoor Gerard » 20 Feb 2015, 07:25

Roger B. schreef:dus een poelie met andere offset is prima oplossing, maar de andere poelie uitvullen met ringen.shims of wat dan ook is slecht voor de lagers van de waterpomp?

schiet mij maar lek......

Bedankt voor je waardevolle bijdrage aan deze discussie Roger.

Ja, een poelie die de helft lichter is dan wat er zat en waarvan die massa dichter bij het lager zit en zonder het gewicht en mogelijke onbalans door shims/ringen, is een betere oplossing dan uitvullen.

Nee, ik ben niet zo van het "schieten" ...

Terug naar “Techniek”