defender Tdci 2008 plotseling vermogensverlies

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arnout

defender Tdci 2008 plotseling vermogensverlies

Berichtdoor Arnout » 17 Feb 2015, 21:44

Een paar dagen geleden mijn Defender 110 TD4 (2008) opgehaald (94000 km) en na een uur rijden plotseling vermogensverlies, koelwatertemperatuur normaal, niveau koelvloeistof normaal en het waarschuwingslamje voor motorproblemen ging niet branden. Na anderhalf uur was ik thuis en toen ik na een half uur weer ging rijden was de power weer normaal; volgens de manual kan dit gebeuren als de motortemperatuur te hoog wordt, maar daar leek het dus niet op. Iemand een idee?

ppw

Re: plotseling vermogensverlies

Berichtdoor ppw » 17 Feb 2015, 21:50

welkom in de wondere wereld van Land Rovers, en tevens de erfenis van Lucas :D :roll: :lol:
maw: deal with it and love or hate it ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Re: defender Tdci 2008 plotseling vermogensverlies

Berichtdoor Roger B. » 17 Feb 2015, 21:57

ken iemand die dat regelmatig heeft als ie met aanhanger wat stevig rijdt of twee vragwaggels wil inhalen... meestal redt ie de tweede net niet voordat die 130 van het gas gaat :lol: :lol:

lijkt er op dat het een koelprobleem is... hij had enkele kennissen die dit probleem ook hadden, die hebben voor een overland vakantie grotere radiateur geplaatst en hebben er nu geen last meer van zo schijnt het
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 17 Feb 2015, 22:25

... several things come to mind, firstly there is a Technical Bulletin and Service Action dealing with this problem with regard to PCM software so I would look at that first.

Then there is the EGR and Turbo both of which are prone to sticking and therefore reducing boost, the Turbo Actuator arm has a known problem along with the wiring to the actuator itself, there are 2 Technical Bulletins detailing this.

The main hose from the turbo to the intercooler splits and causes intermittent boost problems too there is a recall out for the turbo hose on some vehicles.

Personally I would go and have the vehicle read out, just because the light didn't come on doesn't necessarily mean that a fault is not logged.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Feb 2015, 22:33

Dat uitlezen is 90% kans weggegooid geld. Mocht het de volgende keer gebeuren kijk dan eens of je tempmeter niet schommelt. Soms slechts minimaal.

Mijn ervaring is dat de ecu denkt dat de motor te warm wordt en ingrijpt. Mijn 130 is 16 keer terug geweest naar de garage en het is nooit echt opgelost. De laatste keer bleek de radiateur heel vuil en weten we het daar aan. Maar hij doet het nog steeds af en toe.

Je kunt controleren of de radiateur echt goed schoon is. De radiateur is gewoon onderbemeten en de kleinste vervuiling die de werking verminderd is funest.

De enige afdoende oplossing die ik heb verzonnen is een Allisport radiateur erin. Dat heb ik bij 3 '08 en 1 '09 Defender gedaan en die hebben geen klachten meer. Ook niet na dik tunen.....

Dat staat voor mijn 130 ook nog steeds op de lijst..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2015, 22:50

Edward schreef:Je kunt controleren of de radiateur echt goed schoon is. De radiateur is gewoon onderbemeten en de kleinste vervuiling die de werking verminderd is funest.

Edward, ik dacht dat er ook een opvallende correlatie met de aanwezigheid van een airco is.
In ieder geval rijd ik gewoonlijk jaarrond met een radiator-muff - onder de ± 5º gaat ie helemaal dicht. Verder heb ik jaarrond 5x5mm RVS-gaas achter de plastiken grill, die remt de luchtstroom, maar het voorkomt heel veel sluipende vervuiling van de radiator.
Ik heb met mijn 110-Puma nog nooit zo'n oververhittings-vermogensverlies gezien, ook niet bij zomerse hitte, ook niet bij snel gereden Pyreneeën-passen, en ook niet bij traag gereden steile bergpaden.
En ik heb in ieder geval geen airco (en geen zware aanhangers).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Feb 2015, 22:53

Ja, dat kan kloppen. Alle problemen die ik heb meegemaakt is met wagens met airco. Maar het is ook geen structureel probleem, ken genoeg wagens die nooit problemen hebben.

Zelfs tunen hoeft geen problemen op te leveren, hoewel sommige tuners wel meteen een andere radiateur adviseren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2015, 22:58

Edward schreef:Ja, dat kan kloppen. Alle problemen die ik heb meegemaakt is met wagens met airco. Maar het is ook geen structureel probleem, ken genoeg wagens die nooit problemen hebben.

Zelfs tunen hoeft geen problemen op te leveren, hoewel sommige tuners wel meteen een andere radiateur adviseren.

Ahhh ... maarrrrr dan is:
Edward schreef:De radiateur is gewoon onderbemeten en de kleinste vervuiling die de werking verminderd is funest.

ook geen "structurele" bewering.

Het is dan overigens nog raadsel-achtiger: Sommige Puma's zijn heet gebakerd ? :?: ? en andere kouwe kikkers :idea:

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Feb 2015, 23:06

ligt er ook aan hoe er mee gereden wordt.... 120+ met 2000+kg aanhanger, langdurig volgas op de snelweg... of netjes 90+ á 100- op de rechterbaan....... :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2015, 23:35

Roger B. schreef:ligt er ook aan hoe er mee gereden wordt.... 120+ met 2000+kg aanhanger, langdurig volgas op de snelweg... of netjes 90+ á 100- op de rechterbaan....... :roll:

Ja , dat denk ik ook. Daarom noemde ik ook de meer verhittende bezigheden. Ik betaal als het even kan geen tol, dus ging ik over de Port d'Envalira (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Port_d%27Envalira). En dan is het gewoon leuk om te merken dat zo'n fourwheel drive garden-shed vlotter boven komt als de meeste gladde glanzende middenklassers, en die Port d'Envalira heeft ter verhoging van de feestvreugde stukjes meerbaans dus is het ook nog eens praktisch haalbaar om als eerste bij de goedkope pomp boven op de pas aan te komen.
Of die steile bergpaden waar je naar beneden niet sneller als stapvoets rijdt (helling op gaat wel vlotter, al was het maar omdat het anders zo lang duurt, en je dan net zo goed direct had kunnen lopen). Bij zo'n snelheid heb je geen rijwind dus ben je helemaal op radiator en visco-fan aangewezen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”