Defender '08 2.4Tdci cat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Edward » 10 Feb 2015, 21:19

Kan iemand mij vertellen wat exact de funtie is van de cat in de uitlaat van een 2.4Tdci. Die zit in de downpipe van de uitlaat net na de turbo.

Kennis van me vraagt of ie die weg moet halen en wat daar de gevolgen van zijn en eigenlijk heb ik geen flauw idee.... :oops: :oops:

Bij mijn 130 heb ik hem weggepakt om te kijken of er dan een fatsoenlijk geluid uit dat hok te toveren valt, maar zonder tuning is dat iig niet het geval......

Dus ook bij de 130 vraag ik me af wat beter is: weglaten of terugzetten...... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor conny » 11 Feb 2015, 11:16

Het is een katalysator; een op gang brenger van een chemische reactie. De bedoeling is dat het ding wit verknetterend heet wordt (is ook altijd gemaakt van een soort porselein) en in die hete omgeving worden de laatste vervuilende delen verbrandt.
Tenminste, zo heb ik dat altijd begrepen; er zullen wel mensen reageren die mij verbeteren waar nodig.

Weg halen kan altijd, je kunt hem ook leeg timmeren/slopen, dan kan het ding blijven zitten. Beetje low-budget oplossing. Het zal wel ten koste gaan van extra vervuiling.

Het kan zijn dat de ecu mee kijkt naar het ding en dan kan het zijn dat je een probleem krijgt bij het verwijderen, weet niet hoe de bultneus is geregeld wat dat betreft.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Feb 2015, 12:40

Nee, een probleem ontstaat er niet. De 130 rijdt niet anders zonder het ding. Hij klinkt er ook niet minder beroerd van, dat was het enige experiment van het weghalen. ;)
Edward van Vugt

Tom_Thomson

Berichtdoor Tom_Thomson » 11 Feb 2015, 15:35

Edward,

Heb je het geprobeerd helemaal zonder pijp? Want een 2.4 zonder pijp klinkt vreselijk beroerd. het is echter niet moeilijk er een beter geluid uit te krijgen.

Eerst de cat, het verwijderen van de cat resulteert in het verwijderen van heel veel restrictie, dit heeft een direct positief effect op je beschikbare vermogen en de warmte productie dicht bij de turbo, puur omdat hij zijn gassen beter kwijt kan. Ik raad het aan de cat te verwijderen.

Om hem mooi te laten klinken een Decat downpipe (rechte pijp zonder cat) als je geintereseerd bent heb ik een RVS Decat voor een 2.4 liggen. Dan de midden demper er uit en voor rechte pijp vervangen en eind dempertje laten zitten.

Tom_Thomson

Berichtdoor Tom_Thomson » 11 Feb 2015, 15:40

Conny het magische bestanddeel in een cat is geen porselijn maar platina, dus ze brengen ook nog een leuke duit op bij de ijzerboer. Het verwijderen van de cat wordt niet opgemerkt door de ecu dus daar geen handelingen nodig.

Roger

Berichtdoor Roger » 11 Feb 2015, 16:22

veelal wordt er een klein luikje gezaagd en de kat wordt gewoon met hamer en beitel stukgeslagen en verwijderd.
daarna luikje dichtlassen en klaar ben je.

in mijn Peugeot 406 110 HDI had ik steeds een storing waardoor de turbo er mee ophield. motor in noodloop en niet meer vooruit te branden.

uiteindelijk bleek de kat de boosdoener. (deels) verstopt zodat de motor z'n gassen niet meer kwijt kon en zodra ik dus vermogen vroeg, veel uitlaatgas dus kon de turbo z'n druk niet kwijt en de klep sloeg open.

kat verwijderd, 10% zuiniger en veel reactiever gaspedaal. qua geluid hoor ik geen verschil trouwens.
nooit meer problemen gehad.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Feb 2015, 18:34

Zoals gezegd: cat IS verwijderd bij mijn 130 en hij klinkt niks beter. Heb de middendemper ook ooit verwijderd en samen met Johnny een stuk gereden naar de autmatzaak zonder iets van uitlaat behalve de voor pijp met cat.

Conclusie: de rest van de uitlaat dempt helemaal niks! Met alleen de voorpijp klinkt het ding nog als een versleten Transit......

Dus de cat ook verwijderd en het geluid veranderd NUL. Helemaal niks. :lol: :lol:

Dus de 130 heeft nu een open pijp vanaf de turbo tot aan de einddemper. Maar ook zonder einddemper gereden met de open pijp en dat maakt ook niks uit qua geluid. Ik heb van Johnny begrepen dat bij tuning het geluid ineens wel veranderd......

Maar de vraag van m'n kennis gaat niet over het geluid maar over de technische functie van het ding en eventuele gevolgen. Zowel technisch als milieutechnies.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2015, 19:07

Edward schreef:Maar de vraag van m'n kennis gaat niet over het geluid maar over de technische functie van het ding en eventuele gevolgen. Zowel technisch als milieutechnies.

Vlgs mij is de bedoelde werking het invangen van roetdeeltjes en die roetdeeltjes verbranden op die momenten dat de katalysator heet genoeg wordt.
Als je dus nooit "doortrapt" en altijd als een oude heer kleine eindjes rijdt dan kan de katalysator dicht lopen.
Rijd je gewoon en laat je de motor zo nu en dan ook goed werken dan wordt de katalysator zo nu en dan heet genoeg om goed te blijven werken.

Zonder katalysator heb je dus mogelijk een hogere/te hoge roetuitstoot (en voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring).

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 11 Feb 2015, 19:23

inderdaad als de motor goed heet wordt en flinke toeren draait ne de verbranding ok is zou de cat prima lang genoeg mee moeten gaan.
maar ideaal voor een doorstroom is het natuurlijk nooit.
maar zijn zuigerveertjes wat minder en verbrand je veel olie mee icm korte stukjes slipt een cat al gauw dicht.

met een apk wordt er in ieder geval (hier in Frankrijk) niets van gezegd als de cat niet meer in de uitlaat zit.

maar een slecht werkende verstopte cat verhoogde in mijn geval het verbruik met 10% dus weghalen is dan toch ecologisch verantwoord?

:lol:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Walterke

Berichtdoor Walterke » 11 Feb 2015, 19:28

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Maar de vraag van m'n kennis gaat niet over het geluid maar over de technische functie van het ding en eventuele gevolgen. Zowel technisch als milieutechnies.

Vlgs mij is de bedoelde werking het invangen van roetdeeltjes en die roetdeeltjes verbranden op die momenten dat de katalysator heet genoeg wordt.
Als je dus nooit "doortrapt" en altijd als een oude heer kleine eindjes rijdt dan kan de katalysator dicht lopen.
Rijd je gewoon en laat je de motor zo nu en dan ook goed werken dan wordt de katalysator zo nu en dan heet genoeg om goed te blijven werken.

Zonder katalysator heb je dus mogelijk een hogere/te hoge roetuitstoot (en voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring).

Groeten MarcS

Niet helemaal goed MarcS,

Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden

Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide

Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel

Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten

Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...
Laatst gewijzigd door Walterke op 11 Feb 2015, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”