Landmarcs schreef:Edward schreef:Maar de vraag van m'n kennis gaat niet over het geluid maar over de technische functie van het ding en eventuele gevolgen. Zowel technisch als milieutechnies.
Vlgs mij is de bedoelde werking het invangen van roetdeeltjes en die roetdeeltjes verbranden op die momenten dat de katalysator heet genoeg wordt.
Als je dus nooit "doortrapt" en altijd als een oude heer kleine eindjes rijdt dan kan de katalysator dicht lopen.
Rijd je gewoon en laat je de motor zo nu en dan ook goed werken dan wordt de katalysator zo nu en dan heet genoeg om goed te blijven werken.
Zonder katalysator heb je dus mogelijk een hogere/te hoge roetuitstoot (en voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring).
Groeten MarcS
Niet helemaal goed MarcS,
Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden
Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide
Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel
Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten
Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...