Goedemiddag allemaal,
Ik had regelmatig startproblemen, kon dan wel starten door de signaaldraad van de startmotor/relais even door te verbinden met de pluspool van de accu.
Ik heb het startrelais vervangen, probleem leek verholpen. Helaas, auto weigert weer regelmatig (niet altijd) om te starten.
Het signaal van het contactslot naar het startrelais onder het dashboard is 7.3 volt. Dit zou toch gewoon 12 volt moeten zijn?
Het probleem ligt niet na het startrelais onder het dashboard, want als ik hiervan de pluspolen doorverbind, start hij direct.
Zou het aan het contactslot kunnen liggen? Lijkt me dat die spanning wél of niet geeft, en niet een lagere spanning.
Bedankt voor het meedenken alvast!
RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact)
-
Roger B.
Re: Welke spanning op startrelais (contact) RRC V8 3.5EFI '7
waar meet je die 7.3volt? op het dunne draadje van het relais op de startmotor?
als daar lage spanning aan komt zit je probleem dus tussen dat relais binnen dat je doorverbind en de aansluiting buiten... als je de polen verbind geen probleem? dan zal je relais binnen wel de oorzaak zijn
het gebeuren tussen contactslot en relais binnen staat los van wat jij meet aan de startmotor. binnen is spoelzijde van het relais binnen, de rest schakelcontactzijde
als daar lage spanning aan komt zit je probleem dus tussen dat relais binnen dat je doorverbind en de aansluiting buiten... als je de polen verbind geen probleem? dan zal je relais binnen wel de oorzaak zijn
het gebeuren tussen contactslot en relais binnen staat los van wat jij meet aan de startmotor. binnen is spoelzijde van het relais binnen, de rest schakelcontactzijde
gone
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
Gemeten op het relais binnen (wat werkt wanneer ik hem direct op een 12V accu aansluit). Ik verbond net de minpool van de signaaldraad van het relais (binnen) met het chassis, toen wilde hij wel starten. Misschien toch een lekstroom in die minkabel?
Lastig probleem, omdat het zich niet altijd voordoet
Denk dus maar die minkabel uit het blokje van het relais slopen, en er een kabel inzetten direct naar een bout op de koets.
Denk dus maar die minkabel uit het blokje van het relais slopen, en er een kabel inzetten direct naar een bout op de koets.
-
Landmarcs
Justin schreef:Gemeten op het relais binnen (wat werkt wanneer ik hem direct op een 12V accu aansluit). Ik verbond net de minpool van de signaaldraad van het relais (binnen) met het chassis, toen wilde hij wel starten. Misschien toch een lekstroom in die minkabel?
Lekstroom ? Is dat een toponiem? De naam van een visserscafé aan de Rijn benedenstrooms van Wijk-bij-Duurstede ??
Als het een elektrisch probleem betreft is "Lekstroom" in het algemeen een weinigzeggende diagnose.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Als het een elektrisch probleem betreft is "Lekstroom" in het algemeen een weinigzeggende diagnose.
Vooral omdat je altijd lekstroom hebt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lekstroom
Ik vind het wel apart dat het blijkbaar een massa probleem is. Hoe dan je ander dashboard dingen het dan?
lichtjes zullen wel (zwakker) branden maar er zitten toch meer relais?
Laatst gewijzigd door Sebastian op 10 Feb 2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8
Om mij even nader te verklaren; ik bedoelde hiermee een draad die ergens ontbloot tegen het chassis of een andere draad aan ligt. Ben niet de enige die dit zo noemt
Niet geheel nietszeggend begrip in mijn opinie dus, Misschien wel niet helemaal correct volgens wiki maar een beetje een algemeen gebruikt woord
Doet er verder niet toe..
Maargoed;
Ik meet bij contact aan op beide polen van de signaaldraad (op het relais IN de auto) 4.9V. Wanneer ik tracht te starten staat er netjes 12.8 volt tussen de pluspool en een directe draad naar het chassis.
Ook als het relais eruit is. Wanneer ik het contact uit zet blijft deze spanning erop tót ik ergens anders (nog niet gevonden) een relais hoor tikken (loslaten).
Hoe zou het komen dat ik 4.9V meet op de minpool van de signaaldraad tot er ergens anders een relais loslaat? Vind het om die reden niet zo sjiek om nu een directe draad van die minpool naar het chassis te zetten.
Maargoed;
Ik meet bij contact aan op beide polen van de signaaldraad (op het relais IN de auto) 4.9V. Wanneer ik tracht te starten staat er netjes 12.8 volt tussen de pluspool en een directe draad naar het chassis.
Ook als het relais eruit is. Wanneer ik het contact uit zet blijft deze spanning erop tót ik ergens anders (nog niet gevonden) een relais hoor tikken (loslaten).
Hoe zou het komen dat ik 4.9V meet op de minpool van de signaaldraad tot er ergens anders een relais loslaat? Vind het om die reden niet zo sjiek om nu een directe draad van die minpool naar het chassis te zetten.
Laatst gewijzigd door Justin op 10 Feb 2015, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastian schreef:Landmarcs schreef:Als het een elektrisch probleem betreft is "Lekstroom" in het algemeen een weinigzeggende diagnose.
Vooral omdat je altijd lekstroom hebt![]()
![]()
![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lekstroom
Ik vind het wel apart dat het blijkbaar een massa probleem is. Hoe dan je ander dashboard dingen het dan?
lichtjes zullen wel (zwakker) branden maar er zitten toch meer relais?
Verder werkt alles helemaal naar behoren. Al die relais hebben weer hun eigen massakabel die de kabelboom inloopt. Ik begrijp alleen niet helemaal dat ik hier een spanning van 4.9V op meet (ook als het relais eraf is) met het contact aan.
4,9Vop een massakabel? waar zit de min van je meter op?
Gerard4t schreef:4,9Vop een massakabel? waar zit de min van je meter op?
Op een mooie ongeschilderde bout die de stuurkolom vasthoud
EDIT:
Als je het contact aan zet klikt er een relais onder de bijrijdersstoel.
Als je probeert te starten, klikt er een relais in het middenconsole (en zou het startrelais natuurlijk moeten klikken..)
Als je stopt met 'starten', laat het relais in het middenconsole los.
Als je het contact uit zet, laat het relais onder de bijrijdersstoel los na ongeveer 3 seconden. Er staat dan ook geen 4.9 volt meer op de min van de signaaldraad van het startrelais onder het dashboard!
Neem aan dat het relais onder de bijrijdersstoel van de brandstofpomp is, dit kan ik nog niet vinden maar ga dat nog even proberen uit te zoeken. Wel apart dat wanneer die uitschakelt, de spanning van die minpool van de signaaldraad weg is.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:4,9Vop een massakabel? waar zit de min van je meter op?
En waar meet je mee ? Zo'n mooie moderne digitale multimeter is zo gevoelig dat ik spanningsverschillen meet tussen om het even wat (bijv. tussen een pan met erwtjes en de fluitketel, of tussen mij en mijn schoonmoder om maar wat te noemen). Voor dit soort zaken heb je beter een ouderwetse meter die wat meer de te meten spanning beïnvloed met een "lekstroom" (dwz een meter die een iets grotere stroom door de meter laat lopen tijdens de meting).
Groeten MarcS