:p
Met een fluke, goede multimeter. Misschien dat de massadraad van het relais dezelfde is als die van het brandstofrelais, en dat hij daar ergens een kortsluiting maakt met zijn signaaldraad? Dat zou verklaren waarom die 4.3 volt verdwijnt als het brandstofrelais los laat.. ?
RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
schema erbij en kijken.....
wanneer je startrelais zijn massa gedeeld heeft met een geschakelde verbruiker, en deze massa heeft een overgangsweerstand, dan zul je op deze massaeen spanning tov goede massa meten. je verdenking dat je massadraad aan een plusdraad komt is onwaarschijnlijk, omdat plus rakend aan goede massa kortsluiting is.
wanneer je startrelais zijn massa gedeeld heeft met een geschakelde verbruiker, en deze massa heeft een overgangsweerstand, dan zul je op deze massaeen spanning tov goede massa meten. je verdenking dat je massadraad aan een plusdraad komt is onwaarschijnlijk, omdat plus rakend aan goede massa kortsluiting is.
gone
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
Oke Roger, dat zou dus niet perse een probleem hoeven zijn. Ik kan het brandstofrelais er even uit halen om te kijken of de spanning dan niet meer meetbaar is.
Ik zie in het schema dat er na het startrelais nog een starter-inhibitor switch zit, naar de massa toe. Waar zou ik die in werkelijkheid kunnen vinden? Draad is niet zomaar te volgen helaas, door de kabelboom. Daar zo ook een probleem kunnen zitten natuurlijk. (aangezien het relais wel werkt wanneer ik de massa van het relais direct op de massa van de auto zet)
Dit is nummer 7 in het schema: (6 is het startrelais onder het dashboard)
Is deze nr 7 de schakelaar van de automatenbak, zodat ie alleen in P en N kan starten? Deze verbreekt dan misschien de massadraad van het relais zover ik uit het schema kan opmaken?!
Ik las ook nog op een forumbericht (http://www.landroversonly.com/forums/f8 ... tch-25300/) dat het een switch in je ECU is..
Ik zie in het schema dat er na het startrelais nog een starter-inhibitor switch zit, naar de massa toe. Waar zou ik die in werkelijkheid kunnen vinden? Draad is niet zomaar te volgen helaas, door de kabelboom. Daar zo ook een probleem kunnen zitten natuurlijk. (aangezien het relais wel werkt wanneer ik de massa van het relais direct op de massa van de auto zet)
Dit is nummer 7 in het schema: (6 is het startrelais onder het dashboard)
Is deze nr 7 de schakelaar van de automatenbak, zodat ie alleen in P en N kan starten? Deze verbreekt dan misschien de massadraad van het relais zover ik uit het schema kan opmaken?!
Ik las ook nog op een forumbericht (http://www.landroversonly.com/forums/f8 ... tch-25300/) dat het een switch in je ECU is..
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
Probleem (waarschijnlijk) gevonden!! Iedereen bedankt voor het meedenken 
Omdat die "Starter Inhibitor Switch" (nr. 7) me toch degene van de automatenbak leek heb ik de auto in Drive gezet en een stukje geduwd. Daarna weer in P en hij startte gelijk! Vervolgens proberen te starten in R, en dat deed hij ook (wat niet hoort natuurlijk).
Wellicht blijft hij hangen, geen idee hoe hij eruit ziet want hij zit achter een plaatje gepopnageld zo te zien.
Dit verhaal klopt ook wel met m'n meting omdat deze switch de massa van het startsysteem onderbreekt als hij in een versnelling staat.
Is deze switch gangbaar te maken? Kan hem er zo te zien niet zomaar af pakken?
Omdat die "Starter Inhibitor Switch" (nr. 7) me toch degene van de automatenbak leek heb ik de auto in Drive gezet en een stukje geduwd. Daarna weer in P en hij startte gelijk! Vervolgens proberen te starten in R, en dat deed hij ook (wat niet hoort natuurlijk).
Wellicht blijft hij hangen, geen idee hoe hij eruit ziet want hij zit achter een plaatje gepopnageld zo te zien.
Dit verhaal klopt ook wel met m'n meting omdat deze switch de massa van het startsysteem onderbreekt als hij in een versnelling staat.
Is deze switch gangbaar te maken? Kan hem er zo te zien niet zomaar af pakken?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
... ok, just a coulpe of points of clarification here, first.
Is this the 1972 RRC with the 1992/1994 3.9Efi engine that has a 355 engine number and if so exactly which Efi system and wiring harness is in there ? as we appear to have relays in the middle console, under the drivers seat and inhibitor switches on an automatic which could be either a chrysler torqueflite or ZFHP22 or something else.
So firstly can we establish exactly which of the 3 or 4 possible vehicles starting systems that this one is made up from is relevant.
Looking at the problem, irrespective of the above, then why not perform a simple voltage drop test on the circuit? this would isolate the part of the circuit that is failing ?
Rob
Is this the 1972 RRC with the 1992/1994 3.9Efi engine that has a 355 engine number and if so exactly which Efi system and wiring harness is in there ? as we appear to have relays in the middle console, under the drivers seat and inhibitor switches on an automatic which could be either a chrysler torqueflite or ZFHP22 or something else.
So firstly can we establish exactly which of the 3 or 4 possible vehicles starting systems that this one is made up from is relevant.
Looking at the problem, irrespective of the above, then why not perform a simple voltage drop test on the circuit? this would isolate the part of the circuit that is failing ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
Bedankt voor je reactie Rob.
Klopt, is dezelfde motor. De koppen heb ik er nog niet af gehad, moet komende week weer voor twee maanden naar het buitenland, gaat daarna gebeuren dus.
Ik heb nog nergens een nummer of code op de versnellingsbak kunnen vinden, zodra ik weet wat voor type het is, laat ik het weten.
Ik zag zojuist dat ik de inhibitor switch met een imbus kan loshalen van de versnellingsbak, maar dat moet wel even op de brug. Hij heeft twee polen. Stekkertje onder de auto is niet gecorrodeerd.
Een droptest op de kabel van de inhibitor switch tot het startrelais bedoel je? De gehele massakabel van het startcircuit?
Klopt, is dezelfde motor. De koppen heb ik er nog niet af gehad, moet komende week weer voor twee maanden naar het buitenland, gaat daarna gebeuren dus.
Ik heb nog nergens een nummer of code op de versnellingsbak kunnen vinden, zodra ik weet wat voor type het is, laat ik het weten.
Ik zag zojuist dat ik de inhibitor switch met een imbus kan loshalen van de versnellingsbak, maar dat moet wel even op de brug. Hij heeft twee polen. Stekkertje onder de auto is niet gecorrodeerd.
Een droptest op de kabel van de inhibitor switch tot het startrelais bedoel je? De gehele massakabel van het startcircuit?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: RRC V8 3.5EFI '72 Welke spanning op startrelais (contact
Justin schreef:Een droptest op de kabel van de inhibitor switch tot het startrelais bedoel je? De gehele massakabel van het startcircuit?
...I would be doing the entire starter circuit as you don't know where you are losing the voltage.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten