hydrauliekolie in motorolie als reiniger

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: hydrauliekolie in motorolie als reiniger

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2015, 09:48

JoostKenya schreef:Op mijn race td5 heb ik de LMM niet aagesloten ivm de grotere turbo die meer lucht kan leveren dan de range van de LMM. Ik rij overwegend tussen 1500 en 2500 meter boven zeeniveau en de tuning is aangepast.
En de motor loopt bij mij zeker niet onregelmatig.
Het grote nadeel dat ik ervaar is bij net te lage toerentallen. Dan wordt er in mijn geval vaak teveel ingespoten waardoor de auto veel te veel roet uitstoot (onacceptabel op de openbare weg in Nederland). Met de LMM aangesloten is dat een stuk minder.

Misschien is een gemodificeerde LMM / een aangepast LMM-signaal (of een andere LMM) een oplossing, of is ie op volle tubro-werking opgeschroefd zodat ie in alle andere gevallen te rijk draait ?

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Feb 2015, 10:23

Marc, het is geen inspuitpomp van een antieke diesel, maar een per cilinder geregelde electronische inpuitbepaling, daar wordt bij wijze van spreken per slag berekend wat er in moet door de computer en bij tuning zet je dat nooit over het volle bereik op max, maar doe je (op zijn slechts) de hele map een tikkie omhoog. Nu vermoed ik dat er in die raceauto van Joost iets meer aan tuning gedaan zal zijn dan alleen de inspuiting over het hele gebied iets hoger te zetten. (moet wel want de turbodruk hoger dan de max standaard vergt bij een Td5 wat diepere aanpassing dan mapping veranderen)

wat ook kan is dat de motor slecht gaat lopen door het effect dat een LMM met foute (of geen) waarde heeft en dat dat effect door de tuning niet aanwezig is of voldoende afgezwakt is
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Feb 2015, 11:10

Roger B. schreef:Marc, het is geen inspuitpomp van een antieke diesel, maar een per cilinder geregelde electronische inpuitbepaling, daar wordt bij wijze van spreken per slag berekend wat er in moet door de computer en bij tuning zet je dat nooit over het volle bereik op max, maar doe je (op zijn slechts) de hele map een tikkie omhoog. ....

I know, I know, ik weet wel wat er in een Td5 omgaat, ik bedoelde dat de "map" digitaal naar "max" is "opgeschroefd" dus passend bij max turbo-opbrengst op 1500 m hoogte ... dat levert de "max" inspuiting maar dus roet zodra je op 2000-2500 m zit en/of de turbo nog niet voldoende presteert.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Feb 2015, 14:17

Landmarcs schreef:Misschien is een gemodificeerde LMM / een aangepast LMM-signaal (of een andere LMM) een oplossing, of is ie op volle tubro-werking opgeschroefd zodat ie in alle andere gevallen te rijk draait ?
Groeten MarcS

In principe heeft de motor buitenluchtdruk en inlaatdruk ter beschikking. Dus daarmee kan zonder LMM signaal ook de inspuiting op hoogte gereduceerd worden.
Ik heb het vermoeden dat de LMM vooral bij wisselende toerentallen toegevoegde waarde heeft boven op de druksensoren.

Ik heb al een kastje die het signaal van de inlaatdruk sensor begrenst. De turbo druk is in mijn geval ongeveer 1.6 bar overdruk.

Er zijn vandaag de dag ook kastjes die de LMM begrenzen. Want als je een bepaalde waarde overschrijdt gaat de motor in noodloop. Maar bij mij is de sensor dus los. En dat is voor racen niet zo'n probleem omdat je dan toch vrij digitaal rijdt en een klein beetje extra rook niet zo boeit. Voor normaal gebruik is het denk ik niet ideaal om zonder LMM te rijden.

Mijn auto heeft vroeger in het Brits Cross Country Kampioenschap meegedraaid. De eerste eigenaar was vrij succesvol want in in 2010 was het in het kampioenschap de snelste diesel en de snelste auto met starre assen.

De dieseltuning was gedaan door een bekende naam in de Engelse race wereld. Maar het is wel grappig om vermelden dat de tuning toen niet meer was dan bij bepaalde toerentallen en driver input lomp veel diesel in te spuiten! Daar kwam ik later achter. De motor had best veel vermogen maar dat ging ook gepaard met een rookgordijn.

Ik ben er toen een keer in gedoken en kan het motormanagement nu zelf aanpassen. Ik heb toen ook die andere turbo gemonteerd want de standaard turbo kan hier op hoogte niet veel meer dan 1.2 bar overdruk leveren anders gaat ie stuk (ik had tenminste in de eerste race met verhoogde turbodruk meteen een kapotte turbo)

Met een Garrett GT2056 (origineel is op basis van een 2052) en aanpassing van de ECU is de motor veel beter van gaan lopen. Meer vermogen en veel minder rook.

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 23 Feb 2015, 16:10

Zo,net even zin en tijd gehad :oops:

Ik heb de stekker van de kabelboom net onder het kleppendeksel er even af getrokken.....olie :!:

Dus dan ook net meteen een nieuwe kabelboom besteld voor de vertuivers en ook meteen een nieuwe kleppendekselpakking.Even afwachten wanneer die binnen zijn uit GB en dan kijken of het resultaat heeft.Ik zal morgen in ieder geval eerst even de kabelboom schoon en droog maken.Is het stuk kabelboom naar de ECU ook los te verkrijgen of is het genoeg om de verstuiverkabelboom te vervangen en dan de kabelboom naar de ECU schoon en droog te maken? :?:

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 23 Feb 2015, 16:16

Gerard4t schreef:Doe er anders even een nieuwe harness in en kijk ook de rode plug op de regeltante even na op olie, lopen op 4 cilinders......

dus....hopenlijk is dit de oplossing,bedankt!

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 23 Feb 2015, 17:50

Het stuk kabel van kop naar ecu is los te verkrijgen alleen val je flauw van het geld :mrgreen: Elke week schoonmaken met reiniger en met een nieuw kabel boompje onder kleppendeksel dan moet de rode stekker op termijn droog worden en is het probleem (tijdelijk) opgelost.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

tim

Berichtdoor tim » 23 Feb 2015, 22:15

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer

let op, wel een defenderuitvoering, ik weet niet of dat een verschil uitmaakt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Feb 2015, 20:14

ja, dat maakt verschil...

bij de defender ligt de ECU in de rechter seatbase, bij de disco rechts voor in de motorruimte bij de accu... of er verder nog bedradingsverschil is tussen def en disco zou ook nog maar zo kunnen
gone

Terug naar “Techniek”