Onze D2 heeft afgelopen zomer een ongeluk gehad met een betonnen muur.
Hierdoor is de vooras dusdanig beschadigd dat deze aan de linkerzijde ongeveer 10cm uit het lood is geraakt naar achteren toe. Evenals de de stabilisatiestang( geen idee wat het exacte woord is), een soort ogende hevel/vork in lijn met het chassis.
Maar goed andere as geregeld met alle benodigde onderdelen evenals die stabilisatiestang. Defecte as viel er soepel uit en andere as ging er zonder problemen en weerstand weer onder. Bandjes er weer onder en nu blijkt dat de as +/- 3-4cm te veel naar rechts wijkt waardoor de band daar buiten de beplating steekt en links dus teveel binnen de beplating valt.
Ik heb tig x gekeken en meerdere mensen met mij maar aan het chassis of beplating, motor en dergelijke kan ik geen schade ontdekken dat deze enigszins verwrongen is.
Kan dus de as op een of andere manier uit het lood staan door een stomme montage fout? of moet ik echt denken dat het chassis krom is?
D2 2004 vooras verstellen/afstellen
-
Roger B.
Re: D2 2004 vooras verstellen/afstellen
panhardstang? is HET onderdeel dat de zijdelingse positie van de as onder de auto bepaald
gone
Dat wat rood omcirkelt is in foto? Stang met die gaten toch? Dat noem je een panhardstang?
Is er enigzins nog wat aan te verstellen en zo ja hoe?
Is er enigzins nog wat aan te verstellen en zo ja hoe?
Een stomme montage fout, mmm even verzinnen, vergeten een rubber blok te monteren? (uiteinde stang aan chassis)
-
Roger B.
nee, rood omcirkeld is de reactiearm, maar die bepaald (mits recht) niet de zijdelingse stand van de as...
de panhardstang zit voor de as, een kant aan het chassis, links meen ik) en andere kant aan de as (rechts). Bij verhogen trekt deze de as iets naar Links als ie (flink) krom is zal de as ook naar links staan.
met de standaard (originele) onderdelen is er niks af te stellen aan de as, alleen de sporing van de wielen is instelbaar
de panhardstang zit voor de as, een kant aan het chassis, links meen ik) en andere kant aan de as (rechts). Bij verhogen trekt deze de as iets naar Links als ie (flink) krom is zal de as ook naar links staan.
met de standaard (originele) onderdelen is er niks af te stellen aan de as, alleen de sporing van de wielen is instelbaar
gone
Ik zou mits alles goed is een HD panhardstang bestellen. Deze is doormiddel van schroefdraad te verspelen. Je kunt dan draaien tot hij weer netjes onder de auto staat.
Maar het is zeker de moeite om even te kijken waar het mogelijke verschil in lengte vandaan komt.
Maar het is zeker de moeite om even te kijken waar het mogelijke verschil in lengte vandaan komt.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
- Erik Peters
Roger B. schreef:panhardstang? is HET onderdeel dat de zijdelingse positie van de as onder de auto bepaald
Johnny schreef:Ik zou mits alles goed is een HD panhardstang bestellen. Deze is doormiddel van schroefdraad te verstellen. Je kunt dan draaien tot hij weer netjes onder de auto staat.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
sleen42
Hallo Luitjes,
ik zou toch voor de zekerheid het chassis even diagonaal nameten.B.V. vanaf de baksteun tot ergens voor onder de radiateur.Je vind vast wel bevestigings gaten die aan beide zijden van het chassis zitten,daarvandaan gaan meten dus diagonaal.1 of 2 cm verschil zie je met het blote oog niet zo gauw en aangezien de carosserie op rubbers staat zie je dat ook niet aan motorkap of spatborden.Pas als het chassis meer als 10 cm verbogen zou zijn zou je het kunnen merken aan de motorkap,dat die niet meer lekker sluit:-).
Tel daarbij op dat de panhardstang misschien ook een beetje verbogen is en je bent al die paar centimeter verder.
Jeroen
ik zou toch voor de zekerheid het chassis even diagonaal nameten.B.V. vanaf de baksteun tot ergens voor onder de radiateur.Je vind vast wel bevestigings gaten die aan beide zijden van het chassis zitten,daarvandaan gaan meten dus diagonaal.1 of 2 cm verschil zie je met het blote oog niet zo gauw en aangezien de carosserie op rubbers staat zie je dat ook niet aan motorkap of spatborden.Pas als het chassis meer als 10 cm verbogen zou zijn zou je het kunnen merken aan de motorkap,dat die niet meer lekker sluit:-).
Tel daarbij op dat de panhardstang misschien ook een beetje verbogen is en je bent al die paar centimeter verder.
Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)
-
Landmarcs
sleen42 schreef:Hallo Luitjes,
Precies, en bij een klap waarbij je zo'n vervorming van de as oploopt moet je je afvragen of de Panhard-stang nog deugt en ook de verschillende "vaste" punten waarmee de as op z'n plek gehouden worden nog wel zo "vast" zijn. Ik zou om te beginnen eens kijken of de nieuw gemonteerde vooras wel parallel aan de achteras staat, zoniet dan is er nog (veel) meer mis.
Groeten MarcS
Ik laat de D2 idd even nameten op de referentiepunten. Hierbij nog even een foto van hoe het zicht op de voorzijde er uitziet, behoorlijk uit het lood.. En even een foto van de combivracht