Afgelopen weekend kocht ik, naar wat rond gekeken te hebben, een Range Rover 2.5 DT met de bekende BMW diesel erin. Ik heb een eigen onderneming waarin ik oldtimers restaureer. Ook handel ik in tweede-wereld oorlog onderdelen waarvoor ik nog al eens van en naar Frankrijk rijdt voor handel. Ik dacht, ik koop een Range Rover op grijs kenteken. Goedkoop rijden, grote auto en lekker wat trekkracht.
Dus haalde ik afgelopen weekend 'tha-beast' in huis. Ik had verwacht dat er wel wat aan moest gebeuren, dus had ik een scherpe deal gemaakt.
Onderweg merkte ik dat bij het door versnellen de auto fluit (onder de motorkap vandaan) en dat er flink rookontwikkeling was. Thuis bleek de aansluiting van de uitlaat op de turbo niet helemaal goed te zitten, dus die heb ik meteen even goed aangesloten. Een wereld van verschil.
Echter blijft de auto wat raar doen. En ook wel wat roken, stukken minder dan eerst, maar nog niet helemaal rook-vrij.
Als ik opschakel en het gaspedaal indruk dan stottert de auto wat, totdat ik het pedaal dieper indruk en van de motor wat vermogen gevraagd wordt. Nu lekt de eerste demper ook wat (het fluiten is verplaatst), dus een nieuwe uitlaat zal wel moeten verwacht ik. Ook de laatste demper lekt een tikkie, maar niet heel overdreven. Even het lasapparaat er tegenaan houden, dan zal het wel goed komen, of een nieuwe uitlaat.
Ook geeft de auto een fout op de passagiers airbag, maar daar moet ik nog even naar kijken of hem uit laten lezen als ik daar wijzer van wordt.
Zelf sleutel ik eigenlijk niet aan auto's met computers en bergen electronica, dus vandaar dat ik wat hulp zoek.
De luchtvering is wonderbaarlijk fijn en goed, dat dan weer wel !
Misschien is er iemand in de buurt die mij wat advies/hulp zou kunnen bieden. Voordat ik van alles ga vervangen zou een duwtje in de goede richting erg welkom zijn.
Op voorhand bedankt voor jullie hulp!
Micha.