defender TD5 bj2000 Handremlampje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Laro Joost

defender TD5 bj2000 Handremlampje

Berichtdoor Laro Joost » 20 Jan 2015, 21:50

Ik heb sinds enkele weken dat het handremlampje op het dashboard knippert. Compleet willekeurig, soms lang, soms kort

Nu heb ik de handremschakelaar al vervangen, maar dat bleek het niet te zijn. De voetrem werkt perfect.

Nu heb ik even de draadjes van het remvloeistof reservoir losgehaald en dan is het over.
heeft iemand ervaring dat de vlotterschakelaar het hierin begeeft en is deze uit te wisselen?
gr. Joost
Land Rover Defender 110 ST WGN HR

RobStewart

Re: Handremlampje defender TD5 bj2000

Berichtdoor RobStewart » 20 Jan 2015, 21:57

... try putting some DOT4 in the reservoir ;) the lampje will go off :lol: :lol: :lol:

They are very very sensitive ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

petersb

Berichtdoor petersb » 20 Jan 2015, 22:02

Had ik ook. Remblokken achter waren versleten. Hebze vervangen en nu knippert het niet meer. Gr. Bert

Stephane

Berichtdoor Stephane » 20 Jan 2015, 22:10

Jeps had ik ook, remblokken voor versleten, vloeistofpeil gezakt doordat de piston verder uit moet...
Blokken vervangen, klaar!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2015, 23:13

Laro Joost schreef:Ik heb sinds enkele weken dat het handremlampje op het dashboard knippert. Compleet willekeurig, soms lang, soms kort

Nu heb ik de handremschakelaar al vervangen, maar dat bleek het niet te zijn. De voetrem werkt perfect.

Nee heb ik even de draadjes van het remvloeistof reservoir losgehaald en dan is het over.
heeft iemand ervaring dat de vlotterschakelaar het hierin begeeft en is deze uit te wisselen?

RobStewart schreef:... try putting some DOT4 in the reservoir ;) the lampje will go off :lol: :lol: :lol:

They are very very sensitive ;)

Whatever je ook doet het lampje gaat uit ... en daarna weer aan, en weer uit, en weer aan, en weer uit .....

Misschien zijn mijn remblokken inmiddels ook wat sleets (ik kan me niet herinneren wanneer ze vervangen zijn, maar ik ben dan ook nog zuiniger met de remblokken als met de brandstof :ugeek: ).

Anyway, het rem-lichtje knipperde ook al bij mijn 1999er Td5, vooral op steile hellingen, maar soms ook gewoon op de vlakke weg (oh... kennelijk rem ik soms toch wel). Mijn huidige 2010 Puma doet na een paar jaar precies hetzelfde.
Een opwarmend motorruim lijkt het effect te versterken, een hobbelige weg ook, en helling af is een grote trigger.

Ik verdenk het dobbertje in de reservoir-dop van "kleven" en/of tijdelijk dichtgeslagen luchtgaatjes. De luchtgaatjes bovenin de "kooi" waarin het dobbertje zit zitten kleine gaatjes, net als onderin deze "kooi". Steil (en hobbelend) vermoed ik dat die luchtgaatjes soms dicht"plakken" en dat daardoor het niveau in de kooi niet meer overeenkomt met dat in het remvloeistof-reservoir, en zo krijg je dan een knipperend rem-lichtje.

Ik heb al meermaals gedacht een paar grotere gaatjes te maken en ik heb het al even zo vaak er weer bij laten zitten. Blij zijn met het rem-lichtje (en je passagiers de schrik aanjagen) of een stekkertje lostrekken zijn ook oplossingen. (Een los stekkertje is zelfs geen APK-afkeur.)

Groeten MarcS

Landmarcs

Re: defender TD5 bj2000 Handremlampje

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2015, 09:28

Nog even een update.

Het reservoir-verklikkersysteem werd steeds gevoeliger: de "helling" af ... nu ja helling, zelfs de Amersfoortse berg was al helling genoeg ... en het minst of geringste was al genoeg om het rem-lichtje te laten oplichten, zelfs als je helemaal niet remde.
Daarom dus maar een draadje losgetrokken, dat geeft "rust". Ik dacht er nog eens over na: Bij mijn oude Td5 trad dit probleem na ongeveer 5 jaar op, bij mijn huidige Puma iets eerder, na 4 jaar. Remvloeistof-niveau staat hoog, dwz een fractie onder de max-streep, remblokken zijn nog niet op en liggen keurig aan (dus ze zijn niet door een kromme remschijf teruggeduwd waardoor er een grotere niveau-wisseling zou kunnen optreden bij het remmen), dus de meest voor de hand liggende redenen zijn het niet. Vooralsnog blijf ik denken aan het dobbertje dat om de een of andere reden bij helling-af te diep kan zakken.

Groeten MarcS

diane01

Berichtdoor diane01 » 13 Apr 2015, 21:24

Bekijk het dunne draadje eens aan de handrem,
rubber wat achteruit trekken het zal daar doorgeschuurd
zijn en "vals" kontakt geven.

;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2015, 22:06

diane01 schreef:Bekijk het dunne draadje eens aan de handrem,
rubber wat achteruit trekken het zal daar doorgeschuurd
zijn en "vals" kontakt geven.

Tja, ... zoiets zou ook goed kunnen ware het niet dat het lostrekken van een draad van de "verklikkerdop" op het remvloeistof-reservoir helpt om het handremlampje zich normaal te laten gedragen, dwz: het werkt nog steeds als handrem-lampje en het licht niet meer op tijdens min of meer steile afdalingen (het enige is dat je geen waarschuwing meer hebt bij een te laag remvloeistof-niveau).

Groeten MarcS

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 14 Apr 2015, 18:22

Bij mijn 110 bouwjaar 1991 heb ik een handremlampje dat gaat branden als men de handrem aantrekt. Tevens heb ik een remwaarschuwingslampje dat gaat branden als de remdruk in een circuit te laag wordt of als er te weinig remvloeistof aanwezig is. Bij mijn wagen zijn de 2 lampjes geheel van elkaar gescheiden. Zijn ze bij een later type wel gecombineerd? Vr gr Henk B.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2015, 21:12

ja
gone

Terug naar “Techniek”