ik zou ook niet gelijk aan een motor revisie denken, maar eerst eens een goede diagnose doen...
wat foto's van die bakken zou ook helpen om te bepalen waar je het over hebt..
de tip om er eens een wat ervarener met Land Rover technisch persoon naar te laten kijken lijkt me geen verkeerde
Disco 300tdi '95: Kop lek & versnellingsbakolie, ervaringen?
Re: Disco 300tdi '95: Kop lek & versnellingsbakolie, ervarin
Joost,
lees je eens in op het gebied van een lekke koppakking, en kijk of de symptomen ook bij jou voorkomen.
wellicht dat dat iets meer duidelijkheid geeft.
heb je de beschikking over een brug?
indien behoefte kan ik wel langs delft wippen, en met je meekijken.
iig ivm dat gedoe van wel/geen pluggen van bakken/bellhouses..
zoals roger aangeeft, tamelijk belangrijk..
lees je eens in op het gebied van een lekke koppakking, en kijk of de symptomen ook bij jou voorkomen.
wellicht dat dat iets meer duidelijkheid geeft.
heb je de beschikking over een brug?
indien behoefte kan ik wel langs delft wippen, en met je meekijken.
iig ivm dat gedoe van wel/geen pluggen van bakken/bellhouses..
zoals roger aangeeft, tamelijk belangrijk..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- Thomas Td5
Discovery1995 schreef:Ik ben al de 8e(!) eigenaar van deze auto. Dat gaf natuurlijk al te denken; maar ik kon voor mijn beperkte budget kiezen tussen bv een standaard bestelwagen (kangoo, caddy, berlingo), maar dan vond ik een Discovery natuurlijk veel gaver, en dus nam ik de gok...
Goed, 8e eigenaar is veel. Maar dat alleen hoeft niet slecht te zijn. Mocht je toch opnieuw moeten gaan zoeken dan zou ik zeggen kijk naar een Discovery II (bj 1998-2004) op grijs kenteken. Zijn een stuk betrouwbaarder en hebben minder zwakke punten dan een Discovery 1.
Discovery1995 schreef:Ik ga hem ook voorstellen de koop ongedaan te maken; maar de vraag is natuurlijk op welke gronden ik dat kan forceren. Hij had mij de gebreken moeten melden; maar ik had er inderdaad beter naar kunnen kijken/zoeken...
Je kan niets forceren, zoals eerder gezegd heb jij als koper ook een inspectieplicht. Echter wat jij hier beschrijft is ernstig. Dat de auto bijvoorbeeld flink olie verbruikt had de vorige eigenaar ook geweten. De vorige eigenaar heeft ook de automaat voor de huidige handbak vervangen en weet dus meer van de merkwaardige constructie, het mogelijke gebrek aan olie en de missende pluggen.
Je moet gewoon zeggen wat je tot op heden hebt geconstateerd en vragen of het bekend voorkomt. En dan gewoon beginnen over de koop ongedaan te maken. Nee heb je, ja kun je krijgen. Pas op dat je niet te beschuldigend overkomt. Je bent afhankelijk van de goodwill en het geweten van de verkoper.
Discovery1995 schreef:- het is dus onbekend hoe lang de bak al zonder olie draait; is er een manier om (verregaande) slijtage te checken zonder alles open te hoeven halen? Verregaande slijtage van de bak zou betekenen dat ik ook een motor-revisie weer zou heroverwegen; het wordt dan natuurlijk wel een lang en duur verhaal.
Zowel voor de motor als versnellingsbak geld dat openmaken zeker weten is. Dat is de enige manier om een diagnose te gaan stellen.
Discovery1995 schreef:- Ik overweeg de wagen door te verkopen; heeft er iemand hier een (donor)wagen nodig? Alle inspecties op voorhand natuurlijk toegestaan, maar in het kort komt het er dus op neer dat het een goed gebruikte 3 deurs discovery 300tdi uit 1995 op grijs kenteken is met (naar mijn inschatting) harde carosserie, versleten lak en een motor met onbekende geschiedenis.
Je kan de auto als donor verkopen. Maar met twijfelachtige motor en idem versnellingsbak zijn je twee meest waardevolle items al onbruikbaar.
Bel eerst maar met de verkoper. Dat is je beste kans nog om al je geld terug te krijgen.
Ik heb waarschijnlijk nog wel pluggen liggen voor jouw handbak
Omgeving Alphen à/d Rijn
Koppakking is bij 300tdi goed te maken!
Kost niet eens veel!
Ook weten wij als Landrover rijders best dat ze beetje kunnen lekken
Mag natuurlijk niet te veel zijn!
Denk dat het erg moeilijk zal zijn je auto kosteloos weer kwijt te raken
En dat verkoper er ook niet om staat te springen
Of hij moet heel goedkoop zijn geweest natuurlijk
Omgeving Alphen à/d Rijn
Koppakking is bij 300tdi goed te maken!
Kost niet eens veel!
Ook weten wij als Landrover rijders best dat ze beetje kunnen lekken
Mag natuurlijk niet te veel zijn!
Denk dat het erg moeilijk zal zijn je auto kosteloos weer kwijt te raken
En dat verkoper er ook niet om staat te springen
Of hij moet heel goedkoop zijn geweest natuurlijk
-
Discovery1995
Dag Erik en Marc,
ik denk dat jullie gelijk hebben wat betreft het bellhouse! Even zoeken leerde mij inderdaad dat er een HRC 2641 Bell Housing bestaat. Eerder met alleen zoeken op de HRC 2641 vond ik niets. Dat is dus weer een meevaller, dank!
Nu de kop nog (en een aantal elektrische problemen, er lijkt een hoop geknutseld te zijn aan de auto, maar daar kom ik gelukkig wél zelf uit); dan dus mijn laatste vraag: wie heeft er een goed adres voro het bestellen van nieuwe pakkingen? Ik zag een set voor ongeveer 85 euro op ebay, maar daar komt nog ongeveer 35 euro aan verzendkosten bij (Australië). Ik heb de versie met 3 ponsgaatjes als herkenningsteken.
Nogmaals, hartelijk dank voor al jullie reacties; dat bemoedigt heel erg!
Groet,
Joost
ik denk dat jullie gelijk hebben wat betreft het bellhouse! Even zoeken leerde mij inderdaad dat er een HRC 2641 Bell Housing bestaat. Eerder met alleen zoeken op de HRC 2641 vond ik niets. Dat is dus weer een meevaller, dank!
Nu de kop nog (en een aantal elektrische problemen, er lijkt een hoop geknutseld te zijn aan de auto, maar daar kom ik gelukkig wél zelf uit); dan dus mijn laatste vraag: wie heeft er een goed adres voro het bestellen van nieuwe pakkingen? Ik zag een set voor ongeveer 85 euro op ebay, maar daar komt nog ongeveer 35 euro aan verzendkosten bij (Australië). Ik heb de versie met 3 ponsgaatjes als herkenningsteken.
Nogmaals, hartelijk dank voor al jullie reacties; dat bemoedigt heel erg!
Groet,
Joost
Hallo Joost,
heb je het al geprobeerd bij nederlandse landrover onderdelen leveranciers?
oa:
Vis in Scheveningen
Budget-parts in Gouda en Drachten
Jansen in Udenhout
landrover dealers,
en dan zijn er nog de nodige internet winkels in het land van herkomst
paddocks, craddock, lrdirect enz, enz
groetjes, Fenna
heb je het al geprobeerd bij nederlandse landrover onderdelen leveranciers?
oa:
Vis in Scheveningen
Budget-parts in Gouda en Drachten
Jansen in Udenhout
landrover dealers,
en dan zijn er nog de nodige internet winkels in het land van herkomst
paddocks, craddock, lrdirect enz, enz
groetjes, Fenna

Die 3 gaatjes is de dikte van de koppakking, niet het type.
Als ik je verhaal zo lees is het verstandig dat er iemand bij komt kijken die verstand heeft van Land Rovers, niet om je garage naar beneden te halen maar het gezegde 'niet teveel zorgen maken' slaat echt nergens op. Dat de garage niet veel van Land Rover weet kan, ik ken zijn kennis niet.
Koppakking van en 300tdi is makkelijk, de onderliggende nokkenas maakt dat je de distributie kunt laten zitten. Ik wil met alle liefde met je mee kijken naar dev staat van de auto maar geen idee waar je zit.
Wat betreft de 8ste eigenaar wil niets zeggen, als je hem goed maakt en de motor is nog in goede staat (geen carterdruk etc) dan kun je veel plezier hebben met een 300tdi mits met liefde behandelen. Alle olieen vervangen en wat kleine reparaties uitvoeren kost niet de wereld. Je chassis of body lassen is een ander verhaal
Koppakking van en 300tdi is makkelijk, de onderliggende nokkenas maakt dat je de distributie kunt laten zitten. Ik wil met alle liefde met je mee kijken naar dev staat van de auto maar geen idee waar je zit.
Wat betreft de 8ste eigenaar wil niets zeggen, als je hem goed maakt en de motor is nog in goede staat (geen carterdruk etc) dan kun je veel plezier hebben met een 300tdi mits met liefde behandelen. Alle olieen vervangen en wat kleine reparaties uitvoeren kost niet de wereld. Je chassis of body lassen is een ander verhaal
Defender 90 300TDI, Land Rover is een gevoel.....
-
Discovery1995
Hallo Arjan,
dank voor je reactie, maar ik heb inmiddels een fanaat gevonden die me gaat helpen met de nieuwe pakking. Dat moet gewoon gebeuren: het blok lekt olie naar buiten; motor warmt wel goed op maar verwarming doet het alleen bij hogere toerentallen. Dat duidt dus ook op problemen met de circulatie, meteen maar mijn radiateur en leidingen goed schoonmaken. Kan me voorstellen dat daar oliedrab in zit, als er al lang met lekke pakking gereden is. Nu maar hopen dat de kop zelf niet al teveel aangetast is door koelvloeistof e.d.....
Dank voor jullie reacties en input, wat mij betreft mag dit topic op slot (als dat zo werkt?)
Groet,
Joost
dank voor je reactie, maar ik heb inmiddels een fanaat gevonden die me gaat helpen met de nieuwe pakking. Dat moet gewoon gebeuren: het blok lekt olie naar buiten; motor warmt wel goed op maar verwarming doet het alleen bij hogere toerentallen. Dat duidt dus ook op problemen met de circulatie, meteen maar mijn radiateur en leidingen goed schoonmaken. Kan me voorstellen dat daar oliedrab in zit, als er al lang met lekke pakking gereden is. Nu maar hopen dat de kop zelf niet al teveel aangetast is door koelvloeistof e.d.....
Dank voor jullie reacties en input, wat mij betreft mag dit topic op slot (als dat zo werkt?)
Groet,
Joost
- Erik Peters
Discovery1995 schreef:motor warmt wel goed op maar verwarming doet het alleen bij hogere toerentallen. Dat duidt dus ook op problemen met de circulatie, meteen maar mijn radiateur en leidingen goed schoonmaken. Kan me voorstellen dat daar oliedrab in zit, als er al lang met lekke pakking gereden is.
En vervolgens het koelsysteem goed ontluchten, dan zal de verwarming het ook wel weer gaan doen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht