def 2004 td5- speling op luchtklep

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
laurent

def 2004 td5- speling op luchtklep

Berichtdoor laurent » 16 Jan 2015, 18:00

Hallo iedereen,

Een klein vraagje.

Er zit speling op mijn linker luchtklep, als ik hem helemaal dicht doe staat hij nog ongeveer 1cm open.
Het probleem is nu dat als het een beetje kouder is dat er enorm veel koude lucht langs daar naar binnen komt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik het beste kan doen om dit op te lossen?

Alvast bedankt ;)

Groetjes Laurent

Roger B.

Re: def 2004 td5- speling op luchtklep

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2015, 20:03

kan de bevestiging van de hendel aan de klep zijn, maar ook de "rubber" die aan de binnenzijde van de klep geplakt zit om voor afdichting te zorgen....
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 16 Jan 2015, 20:09

Dat schuimrubber zakte bij mijn defender vlak na aanschaf bij warm weer vanzelf van de klep af. Zelfklevend is zelfloslatend vaak. Ik heb het schuimrubber met lijm opnieuw geplakt, de kleppen dicht gedaan en daarna nooit meer open. Zo blijft het tenminste waterdicht.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2015, 20:16

of omdat de fabrikage het niet goed ontvette of niet goed aandrukte of al scheef er op plakte... heb wel vaker die tochtband (want rubber is een groot woord ervoor) vervangen en dan bleef het wel goed zitten (klachten bleven weg)
gone

laurent

Berichtdoor laurent » 17 Jan 2015, 03:30

Ok. Bedankt! Ik zal eens kijken of ik iets kan doen aan de dichtingsrubber en of het iets veranderd :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2015, 17:32

Als de klep werkelijk 1 cm "open" staat - dus schuin in de opening - dan denk ik overigens eerder aan een gebrek aan het mechaniekje (of een gebrek aan "kennis" mbt de bediening).
Het handeltje waarmee je die klep open en dich doet valt in een getand randje. Je met het handeltje dus iets opzij duwen om de klep te kunnen openen en sluiten. In de gesloten stand hoort en en ander een beetje te klemmen, dus vraagt het wat aandacht om het handeltje in zijn "slot" te duwen.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Jan 2015, 19:00

Klopt`: de eerste landrover ooit had die klepjes al en het mechaniekje was een bestaand uitzetijzer voor de ventilatieopeningen van konijnenhokken, ontwikkeld tijdens de middeleeuwen. Het functioneerde min of meer en ook naar idem behoren, dus heeft men het zo gelaten, vooral ook omdat er zo snel niet iets slechters en goedkopers bedacht kon worden. :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2015, 19:23

Gerard4t schreef:Klopt`: de eerste landrover ooit had die klepjes al en het mechaniekje was een bestaand uitzetijzer voor de ventilatieopeningen van konijnenhokken, ontwikkeld tijdens de middeleeuwen. Het functioneerde min of meer en ook naar idem behoren, dus heeft men het zo gelaten, vooral ook omdat er zo snel niet iets slechters en goedkopers bedacht kon worden. :mrgreen:

Na ongeveer 60 jaar nadenken hebben ze nog iets slechters en goedkopers bedacht ... de "Bultneuzen" hebben géén klepjes :!:
Enige voordeeltjes: het kan niet gaan lekken of fluiten of roesten.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2015, 20:10

omdat je ook niks aan die klepjes achter een dicht dashboard hebt..... en als je dat dash ook niks vindt.... had je je td5 moeten houden of moet je er een oud schutbord met dash in proppen....kost wel wat geklooi met je elektr(onic)a :roll: :lol:

oh wauw... ze hebben die twee tochtgaten laten vervallen.... als bonus krijg je er een (enigszins) fatsoenlijke kachel voor terug... en maar klagen ....paar dagen geleden was het nog een fantastische auto..... :roll:

De klepjes moet je verwijderen om het "rubber" te vervangen.

-klep helemaal open zetten
-buiten het uitstelmechaniek losschroeven van de klep
-scharnierpen verwijderen (let op je lak)
-kelpje wegpakken

oude rubber verwijderen en klepje goed ontvetten
nieuw rubber netjes langs de rand van de klep plakken.

klep weer terug monteren, klaar
gone

Terug naar “Techniek”