Roger B. schreef:maar de temperatuur die verlaagd moet worden door toevoegen van uitlaatgassen is hoger dan de temperatuur die bij stationair verbranding in de motor gegenereerd wordt
Kijk dat vind ik nu weer mooi. Een poging om het te begrijpen. Jammergenoeg staat er een mis-verstandje in de weg.
De te verlagen temperatuur is de verbrandingstemperatuur. Die verbrandingstemperatuur loopt (te) hoog op vanwege de extra overmaat aan lucht (ten opzichte van de geringe brandstof-inspuiting). De verbranding verloopt dus te snel en te heet. Door een deel uitlaatgassen bij te mengen verloopt de verbranding rustiger. (Net zo als de verbranding rustiger verloopt bij meer brandstof op het moment dat de motor wel moet werken.) Dat die uitlaatgassen warm/heet zijn doet er niet toe want het gaat om stationair of semi-stationair en een lage vermogensvraag, het belangrijkste is de verbranding een tikje te temperen. (Net als op de BBQ, als alles goed gloeit leg je het vuur ook graag een beetje dicht zodat je de lamslapjes mooi kan roosteren zonder dat ze direct cremeren.)
Het is overigens een redelijk behoudend systeem, de automotive industrie is niet erg vlot met het wezenlijk aanpakken van problemen. Wel zijn ze nu goed bedreven met het EGR-gedoe dus blijft het daarbij totdat er iets komt dat ze over de drempel duwt. Fijnere verneveling helpt ook (iets), water en/of alcohol inspuiten helpt ook, en als het goed gedaan wordt helpt dat nog beter ook ... maar dat is een "giant leap" voor de automotive industrie.
Groeten MarcS