110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Berichtdoor ppw » 12 Jan 2015, 22:40

***************************************************************************************************
** omdat het topic eigenlijk een hoop vragen stelt die in het Project forum niet .**
** beantwoord kunnen (mogen) worden en het wel om technische aanpassingen . **
** gaat, verplaatst van "Projecten" naar "techniek" ;-) de uiteindelijke uitvoering..**
** mag je graag met veel uitleg en foto's verslaan in "projecten" :mrgreen: .................**
***************************************************************************************************

ben al een tijdje aan het dubben, maar ik denk dat ik m'n redelijk standaard 110 uit '84 met alleen een lier en snorkel( en goed gesealed!) en AT's wat meer uitdaging wil bezorgen...Heerde kwam ik met aflaten en goed kijken nergens vast te staan, en kom vaak wel zelf weg zonder recovery, snap na aantal jaren off-roaden light/medium wel het één en ander... en sta vaak langs de kant te kijken en te zeggen hoe anderen het "moeten"doen :D :lol: :mrgreen: :roll: ;maar wil meer.... dus ik zat te verzinnen HOE ik wat verder kom.... dus richting Hard, ipv light/medium... :mrgreen: :mrgreen: zonder dat het ten koste gaat van de wegligging, geluidservaring enz. ( en budget ;) )
235-85-16 ligt er nu op, AT's , maar wil muds.... en verhogen... :roll: waarvoor wel/niet? en 235.... kun je er zonder problemen ook breder op zetten?
en dan alleen de veren of ook de bushes en hockeysticks? en m'n 200tdi loopt lekker, zat trekkracht, en 100-110 easy op de snelweg... ( 125 geklokt, toen was m'n durf op :? ) maar opschroeven?? en heb een standaard 110, waarom evt. een sper voor/achter?
aan de éne kant vindt ik de uitstraling en de verbazing hoe ver een redelijk standaard Land Rover komt wel er leuk om te ervaren, maar als ik dan met wat wijsheid, durf/bravoure en stuurmanskunst door , zeg maar een rood parcours kom, wil ik eigenlijk, stiekem naar zwart of dubbel rood en ook die proberen....en dat gaat echt nie lukken nie met m'n oude barrel op deze wijze geprepareerd...
dus iemand een tip/opmerking/toevoeging?? :oops: :mrgreen:

Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Re: 110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Berichtdoor tim » 12 Jan 2015, 22:51

het eerste waar ik dan aan denk, is, waar stop je?
Want je kunt het zo gek maken als jezelf wilt, met bijbehorende kosten.
Een soort van Jaminwinkel effect..
Dit soort dingen kunnen potentieel altijd om meer gaan vragen als je eenmaal de smaak te pakken hebt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Jan 2015, 23:01

ja, maar ik wil ook nog wel "normaal "kunnen rijden, zonder extreme-uitstraling :mrgreen: zeg maar :?
dus breder/grover profiel; prima, iets verhogen, dito ( 2"oid) :roll: :roll: :roll: maar ik moet er ook nog comfortabel mee kunnen rijden, en gebruik m'n 110 zakelijk, ( heb m'n bus de deur uitgegooid toen ik €2400 MRB P/J moest betalen :evil: :roll: ) dus moet ook nog redelijk presentabel zijn :D
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

tim

Berichtdoor tim » 12 Jan 2015, 23:07

Kan slechts aangeven dat ik ook 2" omhoog ben gegaan, met 265 at op m'n wolfs.
(als ik naar je foto kijk zijn dat volgens mij meer wegbanden dan at's)
Dat gaat sowieso prima.
Als leek denk je dan aan lockers, voor en achter, maar dat gaat geloof ik alleen al naar de pakweg 1200 euro..
Er zijn zat mensen alhier die een veel beter afgewogen advies kunnen geven.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2015, 23:10

Tja, Tim slaat de spijker op z'n kop, alleen zou ik het het Marijke-Helwegen-effect wille noemen.
Eenmaal een stapje op de ladder dan staat de volgende stap al weer te lonken: liften/verhogen het is eigenlijk hetzelfde.
En .. is het eindresultaat dan beter ? Bedenk dat de auto altijd een compromis is, hoe extremer je de terrein kwaliteiten weegt hoe meer je inlevert op het alledaagse comfort en de alledaagse wegligging en/of de duurzaamheid.

Verder kan je natuurlijk ook bedenken dat je met de huidige set up (of alleen een lichtjes aangepaste set up) op een gegeven moment aan de grens zit, en rond die grens is het een uitdaging. Modificeer je de auto richting terrein-monster dan zijn de huidige uitdagende passages ineens geen echte uitdaging meer en moet je nog dieper in de bagger voordat je aan de grenzen van het mogelijke komt. Heb je daarmee een echte "winst" ... ja, maar alleen als je persé ergens op een extreme plek moet komen (omdat je daar woont bijv.) of omdat je een wedstrijd wilt winnen ... maar er zijn er altijd weer die nog verder gaan ... dus die ver-pis-wedstrijd win je niet vaak. Daarom dus ben ik niet zo van de terrein-wapenwedloop (behalve voor die gevallen waar je die extra's echt nodig hebt).

Dit gezegd hebbende denk ik dat ik met mijn beperkte terrein-ervaring toch een snel, eenvoudig en nuttig adviesje kan geven.
Koop een setje "woestere" AT's. Ik heb zelf Continental Cross Contact AT en ik denk - zo op het oog (maar ook aan de hand van mijn ervaring met deze band) - dat de CCC AT het beter zal doen -- het is nl een AT met een grover, opener profiel -- toch is het tevens een profiel dat op de gewone weg, ook bij regen, het goed doet. En .. voor het alledaagse gebruik is 235/85x16 wel zo handig, op rotspaden is dat ook eerste keus, alleen in slappe modder zou je breder willen ... so be it, dan maar een grotere uitdaging. Het aardige is dat het een bescheiden uitgave is, en bevalt het niet dan verkoop je de wieltjes toch (bevalt het wel dan verkoop je je huidige wieltjes).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Jan 2015, 23:13

thanx Tim, maar HOE ben je 2"omhooggegaan? en alleen de veren? btw, Roger en Ed ken ik( lijfelijk gezien :D :roll: :shock: ) maar jou ken ik niet persoonlijk?
ga je Bikkelen? :?
en Idd , Marc... ik ga niet voor de looks... I Couldn't be bothered :roll: gaat om functionaliteit, :)
― Robert Downey Jr.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Jan 2015, 23:16

Ik rij "iets breder, en iets verhoogd", maar nog steeds "normaal en comfortabel"... Het is mijn dagelijkse auto voor alle toepassingen.

E.e.a. is best wel te combineren. Ik heb er BFG AT 265 onder liggen, met 2" verhoogd, Koni Heavy Track shocks. Wel een double cardan gemonteerd, hoewel dat met 2" eigenlijk nog niet nodig is, maar het loopt net wat mooier zonder trillingen en dreun.

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

tim

Berichtdoor tim » 12 Jan 2015, 23:25

Nee sukkel!!, dan moest je er ook zijn toen ik tdt die achterdeur van je in adam kwam ophalen en door je zoon werd geholpen!! :D :D :D

Bikkelen..
Man, dat doe ik dagelijks, vandaag in utrecht op 10 meter hoogte op een rolsteiger zowat een meet en greet met de Heer gehad.. :!: :lol:
We gaan mekaar wel zien soon tijdens een off road evenement.

afijn , terug naar je vraag:

voor de spriraalveren verniewd met 2 ", achter spacers erbij/onder en ik meen ook langere scholbrekers.
voor volgens mijn herinnering niet.(kan dat, wel 2" omhoog en niet de schokbrekers mee verlengen?? :roll: :roll: )
ik weet het echt effe niet meer..

Verhaal van Marc; volkomen terecht mijn inziens.
Toch even optekeken; wellicht ken je hem zelf, een dik jaar geleden met een lid van de off road commissie meegereden met z'n disco 1, een groene.Tijdens een lrch off road evenement. Hij woont in zoetermeer , heeft ook nog een mooie freelander 2 erbij.
Onvoorstelbaar hoe gemakkelijk hij en dat ding van hem gewoon door de meest wilde passages heen tokkelde.
Vrijwel alles op stationair gas, of iets erbij.
Maar alles was dan ook aangepast aan die disco onderhuids.
Andere diffs met dito verhoudingen, sterkere tandwielsets erin en weet ik niet allemaal..
Gewoon een soort leopard 2 in een discojas, machtig mooi.
Maar je wilt niet weten wat het allemaal heeft gekost.
Als het echt je ding is, doen!
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2015, 23:27

PPW,

Waarom wil je 2" liften ?? De assen blijven gewoon op dezelfde hoogte tussen de wielen. Pas als je een grotere diameter wielen wilt heb je echt iets extra.
Je wilt ook alledaags comfort/wegligging ... een Defender is al niet het toppunt van stabiliteit .. alles wat je dan doet aan een hoger zwaartepunt maakt het alleen maar minder. En in de stad geeft die extra hoogte al helemaal geen winst, of ben je zo lang dat je makkelijk nog hoger instapt .
En qua representativiteit: een min of meer standaard LandRover geeft vaak een soort Daktari-glimlach, iets verhoogds, gepimpts ... dat kan alleen op de PCHooftstraat en daar val je dan ineens helemaal niet op. (Ja ja, het is wat gechargeerd, gedurfd.)

Overigens qua liften: heb je de auto al eens nagemeten / vergeleken met een min of meer nieuwe? Wellicht zijn je veren al weer wat moe (of al vele jaren moe), wellicht is de originele hoogte al ruimschoots hoog zat -- met nieuwe standaardveren (eventueel de extra comfortabele nieuwe drietraps veren) kan je er weer jaren tegen, want pas na een jaar of tien beginnen die veren langzaamaan wat toe te geven.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 12 Jan 2015, 23:39

aha, ik klik in m'n hoofd ineens wat synapsjes :mrgreen:
dank Tim, maar we hebben elkaar dus nog steeds niet gezien :mrgreen
en ik rij af en toe als ik richting m'n tent rij provocerend door de PC ( en Nespresso halen :? :roll: ) en krijg vaak bekijks.... zijn ze niet gewend....
Afbeelding
― Robert Downey Jr.

Terug naar “Techniek”