110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dommel

Re: 110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Berichtdoor Dommel » 13 Jan 2015, 23:12

Al die gasten met een enorme wheelgap... rijden zij nooit met een aanhangwagen?

Of verlagen zij de trekhaak, waarmee je dus een grondanker aan je achterste creëert...

Al die accesoires... geeft alleen maar extra gewicht... Ik weet nog dat ik met m'n mieten Land Rover een D2 en een D3 voorbij reed. Iets verderop stond ik ook vast. :|
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 23:53

mijn aanhanger heeft geen last van hoge trekhaken of lage trekhaken :mrgreen:
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jan 2015, 00:25

ppw schreef:maar viel me alleen op dat alles en iedereen om me heen hoger staat dan ik( of het is door mijn lichaamsgewicht :roll: :mrgreen: )

Een foto van twee originele (niet verhoogde) Land Rovers met duidelijk hoogteverschil.
IMG_0024.jpg

En de bandenmaat is hetzelfde (235/85R16).

@RogerB
De dissel van de schamelaanhanger ligt mooi horizontaal achter de 300 Tdi met Brink trekhaak. Achter de Td5 loopt de dissel behoorlijk op mede aangezien daar een andersoortige (hogere) trekhaak zit. Je merkt toch wel verschil in het rijden op een weg met oneffenheden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 00:33

de mijne ligt iets lager aan de autozijde bij mijn P38 normaal, ongeveer vlak op offroad en iets meer lager bij de auto in snelwegstand... het ding stuitert altijd ongeacht welke hoogte
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 11:07

Erik Peters schreef:Een foto van twee originele (niet verhoogde) Land Rovers met duidelijk hoogteverschil.

En de bandenmaat is hetzelfde (235/85R16).

@RogerB
De dissel van de schamelaanhanger ligt mooi horizontaal achter de 300 Tdi met Brink trekhaak. Achter de Td5 loopt de dissel behoorlijk op mede aangezien daar een andersoortige (hogere) trekhaak zit. Je merkt toch wel verschil in het rijden op een weg met oneffenheden.

Kijk dat bedoel ik nu, en dat is dan een verschil van nog geen 5 jaar tussen de twee auto's. Misschien een verschil in het werkzame leven (ik weet zeker dat de hoge tot voor kort weinig te torsen heeft gehad), misschien toch ook verschillen in de kwaliteit van de veren ... mijn huidige (nu 5 jaar oude) veren lijken mij nog steeds iets hoger en iets stugger als de veren op mijn vorige 1999er auto ... ik kan de twee echter niet naast elkaar zetten zoals Erik.

En wat betreft de trekhaak: Misschien een verstelbare Dixon-Bate ?? Het ijzerwerk van de Dixon-Bate lijkt ook net iets minder een grond-anker.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 11:12

isxer in al diecjaren maar 1 veertype geleverd op een defender?
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jan 2015, 13:02

Roger B. schreef:is er in al die jaren maar 1 veertype geleverd op een defender?

Bij mijn weten aan de voorkant wel, maar achter niet. De 300 Tdi had een automatische hoogteregeling en 'slappere' veren. Die veren zijn vervangen voor standaard, niet progressieve, 110 achterveren.
De Td5 heeft progressieve achterveren. Het grote hoogteverschil zal wel zitten in de belading van beide auto's.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 13:33

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:is er in al die jaren maar 1 veertype geleverd op een defender?

Bij mijn weten aan de voorkant wel, maar achter niet. De 300 Tdi had een automatische hoogteregeling en 'slappere' veren. Die veren zijn vervangen voor standaard, niet progressieve, 110 achterveren.
De Td5 heeft progressieve achterveren. Het grote hoogteverschil zal wel zitten in de belading van beide auto's.

En er zijn tegenwoordig zelfs extra vriendelijke dubbel-progressieve veren, veren die het eerste stukje (dus bij nauwelijks lading) nog weer zachter zijn.
De gewoon progressieve veren had ik onder mijn oude Td5 en heb ik nu onder mijn Puma en toch heb ik het idee dat er verschil was, de huidige lijken iets hoger en stugger (maar het is moeilijk vergelijken, ook omdat de Puma ook nog eens stabilisator-stangen heeft).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2015, 13:47

van stabilisatoren gaat een auto niet hoger op zijn veren staan, en mits gelijk verend links en rechts heeft het ook geen effect op de stugheid van het veergevoel
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jan 2015, 17:53

Landmarcs schreef:En er zijn tegenwoordig zelfs extra vriendelijke dubbel-progressieve veren, veren die het eerste stukje (dus bij nauwelijks lading) nog weer zachter zijn.
De gewoon progressieve veren had ik onder mijn oude Td5 en heb ik nu onder mijn Puma en toch heb ik het idee dat er verschil was, de huidige lijken iets hoger en stugger (maar het is moeilijk vergelijken, ook omdat de Puma ook nog eens stabilisator-stangen heeft
Naar ik begrepen heb worden die 'dubbel-progressieve' veren RKB500300 (green green white) tegenwoordig onder de 110 stationwagon gezet. De andere versies hebben gewoon de 'oude' progressieve veren RKB101111 (brown purple) en zo ook mijn Td5.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”