Roger B. schreef:als ik al standaard doortrek tot tegen de 4000 toeren dan merk ik dat zeker wel, de auto is gewoon trager in versnellen.
Precies ... maar dat geldt alleen in de eerste versnelling, daarom dus mijn suggestie om nog kleinere wieltjes te monteren.
Daarna zorgen 7% grotere wielen alleen voor 7% latere schakelmomenten.
Ik trek mijn stoplichtsprintjes overigens graag vanuit de tweede versnelling ... een weinig beladen 110Puma trekt prima weg vanuit stilstand in z'n twee, en dan heb je vanuit stilstand gewoon een schakelmoment minder. Een Defender wordt nooit een snelle auto, maar hij is dan wel sneller als de meesten verwachten.
Als een 7% grotere band zo'n ramp zou zijn, hoe kan het dan dat er heel wat Defenders met een Disco-tussenbak rijden ... die Defenders zouden dan - met hun + 14% - niet van hun plek te krijgen zijn (naar ik begreep monteerde LandRover deze tussenbak zelfs af-fabriek bij sommige leveringen).
En als je mij niet gelooft, vul dan de Ashcroft calculator in voor verschillende combinaties en maak daarna een toeren-snelheids-grafiek voor een optrekkende auto. Zoals ik al zei: het eerste wegrijden vraagt wat aandacht, daarna kan je 7% verder doortrekken, en gedurende die laatste 7% heb je winst tov de auto die dan al in de vlgde versnelling zit, en zo voort en zo verder. Bij een Disco-tussenbak idem maar dat met 14% verschil.
Overigens ... voor het echte klinkers uit de straat trekken ... zet je 'm gewoon in Low, wegrijden in 2 Low, en je wint het ... in ieder geval de eerste meters.
(Met een Puma-zesbak en een loeiende Puma kom je in Low tot over de 70 km/u en dan zijn de versnellingen op.)
Ik ken een paar Pyreneeën passen waar je in Low een hele boel auto's achter je laat, dit ondanks de haarspeldbochten die je met een 110 alleen met vol insturen haalt.
Groeten MarcS
PS Edward: Automaten op roken ... is dat nu gezonder als tabak ??