Roger B. schreef:je merkt het over de hele range van nul tot max. je houdt aan de weg minder trekkracht over.
hij doet het wel, alleen met meer moeite en dus trager. Jij hebt er weinig last van, omdat je gewoon met een tikkie meer gas net zo traag optrekt, ik merk er meer van omdat ik met de kleinere wielen ook al altijd plankgas reed
Roger, da's nu werkelijk bakerpraat.
In iedere versnelling heb je een optimaal gebied wat betreft trekkracht. Als alle versnellingen een paar procent opschuiven dan heb je slechts twee knelpunten: onderaan en bovenaan -- kan je in de eerste wegtrekken en kan de motor het in de hoogste versnelling nog bolwerken dan zit het verder goed.
Het wegrijden vraagt misschien iets extra aandacht, daarna trek je net die 7% langer door in iedere versnelling.
Of ... als je het niet gelooft ... draai het dan om: is de auto sneller op mini-wieltjes

of met een 1:1,6 tussenbak

nee, alleen als je er een heel zware kar achter hangt, want dan heb je profijt van de versnellingen die lekker dicht opeen zitten.
Alleen in de limiet, met enorme wielen en/of een heel "snelle" tussenbak, dan wordt de hoogste versnelling een wind-mee+helling-af versnelling omdat de motor het niet meer trekt, de resterende versnellingen daaronder worden dan zo "uiteengetrokken" dat de stappen zo groot worden dat je alleen vooruit komt als je erg ver doortrekt ... een beetje als vroeger, lang geleden, toen auto's soms maar 3 versnellingen vooruit hadden, en een 4e versnelling een luxe was, met zulke lange versnellingen kon je hebben dat je gewoon niet genoeg snelheid kon opbouwen om in een volgende versnelling nog kracht te hebben bij de bijbehorende lage toeren.
Groeten MarcS