Disco TD5 Scorpion ATR

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder

Disco TD5 Scorpion ATR

Berichtdoor Waterrover » 11 Jan 2015, 12:19

Ik heb mijn trouwe Scorpion ATR er nu 6 jaar onder zitten. Er is nog voldoende profiel aanwezig, ongeveer 5 mm. Nu is niet alleen profilering belangrijk, maar ook de tijd die ze onder de auto zitten. Door inwerking van de weersinvloeden, en ouderdom (droogtescheurtjes) heeft een band te lijden. Ik heb ooit een klapband gehad met een caravan, de banden die eronder zaten hadden een bijna nieuw profiel, waren echter al 8 jaar oud. Nu is een caravanband niet te vergelijken met een all-terrain band, maar toch. Omdat ik terug wil van 18 inch naar 16 inch staal, zijn er nieuwe banden noodzakelijk. Nu is mijn vraag: Wanneer zou je je banden moeten vervangen om zomers op de Autoroute Du Soleil geen bandenpech te krijgen? Waar ligt de veilige marge? Na 4 jaar vervangen, of na 6 jaar? Wie kan hier iets over vertellen?

Groet, Chris

Edward

Re: Disco TD5 Scorpion ATR

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2015, 12:31

Dat verschilt per bandenmerk en zelfs per band. Zolang je bij een optische controle geen gebreken ziet hoef je je niet al teveel zorgen te maken.

Ik heb mensen zien komen met klapbanden bij 8 jaar oude banden (al zou ik daar zelf niet mee rijden) maar ook met nagenoeg nieuwe. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2015, 12:50

Dag Chris,

Ik heb lange tijd op Michelin XPC gereden, banden van allerlei leeftijden, gewoon zonder problemen -- zolang er maar genoeg rubber op de band zit, en er geen sprake is van droogte scheuren (een gering oppervlakkig craquelé is geen probleem), en natuurlijk zolang er geen karkas-problemen zijn.
Het grootste probleem met Autoroute du Soleil is dat veel mensen met te weinig lucht in de banden op pad gaan: de band wordt dan extra warm en extra belast (want extra bagage en door te weinig lucht steeds weer diep inveren waardoor het rubber ook nog een mechanisch geplaagd wordt).
Het grootste probleem met de ouder wordende band is dat het rubber langzaamaan steeds stugger wordt, maar 's zomers is dat het minste probleem - dat verharden merk je vooral bij koudere temperaturen en een glibberige ondergrond: je verliest eerder grip (daarom hebben winterbanden een beperkte houdbaarheid).
Oja, d'r is ook nog een "winstpuntje" bij de LandRover: Je hebt een relatief grote diameter, dus heeft de band een langere tijd om af te koelen voordat ie weer moet werken.

Groeten MarcS

Droogtescheurtjes.jpg
    Droogtescheurtjes

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2015, 13:11

hoe snel een band veroudert wordt bepaald door zijn leven.

veel UV, veel droogte, of weinig uv en beperkt droogte maken al veel verschil. Waarschijnlijk zal bepaalde modder ook zijn invloed hebben als die er langer op blijft zitten.

daarnaast kun je het (theorethisch?) verlengen door onderhoudsmiddeltjes te gebruiken, maar geen idee hoeveel nut dat heeft.

Een van de regels voor de duitse wet voor het legaal 100km/u rijden met een aanhanger is de leeftijd van de aanhangerbanden, die mag niet ouder dan 6 jaar zijn.

verder zoals hierboven al gezegd, gezond verstand en inspectie en juiste bandenspanning. maar voorkomen kun je bandenpech bijna niet, als je hem lek rijdt loopt ie leeg, nieuw of oud
gone

Terug naar “Techniek”