200TDI krukas uhhm kapot?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

200TDI krukas uhhm kapot?

Berichtdoor MichielG » 09 Jan 2015, 23:19

Hallo experts,

Na het verwijderen van de distri zag ik dat het niet goed zat met de krukas poelie. De twee halve cirkeltjes die de sleuf vormen om de krukaspoelie & demper aan te drijven waren los en ik kon direct schade zien aan poelie en as. Met heel veel moeite kwam de poelie er overheen. Dit is de schade welke zonder poelie goed te zien is. Kan wel janken moet ik nou een nieuwe krukas erin zetten?? :shock: Of kan ik een expert er iets aan laten lassen en bewerken terwijl hij lekker in het blok blijft? Hoe zitten die cirkeltjes eigenlijk vast (normaal dan) ? Hoe komt het dat dit is gebeurd ?

Hoor graag advies & ervaringen.
Bijlagen
krukas2.jpg
krukas1.jpg

RobStewart

Re: 200TDI krukas uhhm kapot?

Berichtdoor RobStewart » 09 Jan 2015, 23:33

MichielG schreef:Of kan ik een expert er iets aan laten lassen en bewerken terwijl hij lekker in het blok blijft? Hoe zitten die cirkeltjes eigenlijk vast (normaal dan) ? Hoe komt het dat dit is gebeurd?.

... have a word with WAMO Motor Revise in Edam or Noordhollandse Motorenrevisie BV in Winkle both of which I recommend. If you go to Edam tell Martijn that the Englishman sends the groenten ;)

The woodruff keys (the little half moons) just sit in the crankshaft and the crankshaft gear and crankshaft pulley hold them in place there is nothing else.

The reason the first one has gone like that is because the front pulley has either come undone a little or was not tightened up tight enough, presumably when the timing belt was last done and it has to be really tight and then some. (333Nm - 350Nm)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jan 2015, 00:04

Rob beschrijft de oorzaak al; het niet goed (genoeg) vastzetten van de bout waarmee de poelie vast zit en misschien is de poelie iets uit balans waardoor die is gaan schudden en het voorste sleufgat is uitgeslagen door de spie (woodruff key).
Normaal zit zo'n spie net klem in de sleuf van de krukas (je moet hem er voorzichtig in tikken en eventueel ook uit tikken).
Er zit een spie om te zorgen dat het distributietandwiel maar op één manier op de krukas past. En dit geld ook voor de poelie. In principe hoeven ze (spieën) geen kracht over te brengen mits de centrale bout vast genoeg zit, dan wordt alles zo strak tegen elkaar getrokken dat het niet kan verschuiven.
Of het mogelijk is om het voorste gat te repareren met de krukas nog in de motor.....geen idee.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 10 Jan 2015, 12:43

Deze krukas zou ik gewoon proberen te hergebruiken, distributie "sleuf" ziet er nog goed uit dus geen timing problemen te verwachten.

Krukas beetje opfrissen en kijken of de Spie van de krukas pulley er weer/nog fatsoenlijk in gaat en de pulley er dan ook nog op gaat en als dat zo is, gewoon monteren en rijden, als die breekt (wat ik eigenlijk niet verwacht) in het ergste geval dan is de pulley d'r af en moet je de kruk alsnog vervangen maar dat geeft geen interne motorschade, dus betrekkelijk "probleemloos", wel kan de pulley externe schade veroorzaken als'ie aan de wandel gaat, maar het kan zomaar zijn (waarschijnlijker) dat'ie het nog 200.000 km volhoudt.

G-J.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 10 Jan 2015, 13:59

Ik kan me voorstellen dat de poelie niet helemaal strak meer pst, gezien de onregelmatigheid op de as. Je zou, als de poelie daar de mogelijkheid toe beidt, 3 stelschroeven M8 in de poelie kunnen maken die de poelie extra vastzetten en centreren.

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2015, 14:28

Johnny heeft op één van z'n 200tdi de poeli vastgezet met een spanbus. Mocht het zo niet lukken kun je altijd even aan hem vragen hoe en wat.

Een andere krukas monteren is ook nogal een klus voor alleen een spiebaantje. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2015, 17:47

Als de spie inderdaad zoals Erik zegt niet of nauwelijks belast wordt doordat de krachten opgenomen worden doordat de poelie met groot moment tegen distributietandwiel (en daarachterliggende krukasrand) aangedrukt wordt, dan kun je het spiegat met kneedbaar metaal weer in de juiste vorm opvullen, en opgestuikt materiaal afvijlen / schuren en de pulley (eventueel nieuw of ook hersteld omdat ie waarschijnlijk soortgelijke beschadiging heeft) weer terug plaatsen.

ergste dat er kan gebeuren is dat ie weer los gaat en de schade er weer zo, of misschien een tikkie erger uit ziet, maar dan kan de krukas er nog steeds uit voor reparatie of vervanging
gone

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 11 Jan 2015, 13:55

Ik zou het ook proberen op te lossen met "oplap" middelen, de timing heeft geen afwijking omdat het halve maatje van het krukas tandwiel niet is beschadigd. Zo'n spanbus of stelschroef is ook niet verkeerd. De oorzaak is inderdaad een niet goed aangetrokken krukas pully bout. Die moet met iets van 350 Nm vast volgens mij.

MichielG

Berichtdoor MichielG » 17 Jan 2015, 11:04

Hallo Heren,

Bedankt voor alle adviezen en tips. Ik ben bezig de krukas uit te graven om daarna verder te beslissen wat ik ermee zal doen. Het professioneel laten restaureren van de as lijkt me de beste oplossing. Uiteraard kunnen andere simpelere oplossingen best lang goed gaan maar zullen mij in mijn dromen blijven najagen :o :lol: Eenclublid heeft mij onderhand een ander onderblokje verkocht waar ik nu een andere krukas uit aan het halen ben om te gebruiken.

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 19 Jan 2015, 13:28

Hoe krijg je trouwens die krukas-bout zo strak aangedraaid, als je er aan draait dan draait de motor ook mee...
Ik heb, na het vervangen van mijn distributieriem, de bout met de luchttol vastgedraaid met de verwachting dat hij dan wel vast genoeg zal zitten.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Terug naar “Techniek”