Landmarcs schreef:JanTD5 schreef:Poeh harder willen dan 130 in een defenderAls wel defender rijder sluit ik me bij Roger aan. Ik zou niet graag nog harder willen dan 130, rij meestal 110 op teller is 104/5 echte km's. Het blijft een dwijl op de weg. Ook al krijg ik de wielen geblokeerd met remmen moet je wel flink hard trappen, hij remt niet zo makkelijk als onze 307.
Als je zo hard wilt rijden vraag ik mij af is de Defender wel het goede landrover model voor jou?
Of een 110 met 130 of meer zich als een dweil op de weg gedraagt is waarschijnlijk een combinatie van banden-keus, bandenspanning en sporing.
Mijn oude trouwe blauwe 110Td5 reed heel stabiel bij 150 op de teller ... alleen wil je niet remmen (en alleen met ABS) en nog minder een eland-proef proberen (en dus in geval van ongemak toch maar eerst remmen). (Voor de oplettende lezertjes: ik heb dit bij onze oosterburen uitgeprobeerd -- het hardst reed de Td5 op een licht golvende weg met iets wind mee, helling-af kreeg je dan nog een duwtje en die extra snelheid hield ie dan vast.)
En voor de preciezen: Een ongetunede Td5, dezelfde max snelheid in de 5º als in de 5º + overdrive, en op Michelin XPC 7.5x16.
Groeten MarcS
PS Mijn huidige 110 gaat max 130, dwz, als je dan even iets met het gas speelt gaat ie naar ± 135 ... ik vind dat hard zat. De Puma lijkt iets minder stabiel, misschien komt dat door het korte hoge motorblok.
Marc, ik vind een defender als een dweil rijden bij hogere snelheidin vergelijking tot onze 307. maar das ook appels met peren vergelijken natuurlijk. Ding is er mijn inziens niet voor gemaakt. Als ik je hem vergelijk met onze 307 dan rijdt die een stuk strakker en beter bij 130, heb ook in de defender dat eens gedaan.
Groet Jan