(110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor JoostKenya » 07 Jan 2015, 18:08

Roger B. schreef:kortom door hoger te gaan en verder naar buiten trek je beide afwijkingen weer naar elkaar toe en met mazzel of rekenen heffen ze elkaar op


Klopt precies.
Misschien iemand opmeten en uitrekenen hoe die verhouding precies is. MarcS?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2015, 18:45

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Doe je iets dat daar veel op lijkt: nl van 7.5x16 naar 235/85x16 op HD-velgen ... waarbij er dus aan de binnenkant hoegenaamd niks verandert, aan de buitenkant komt er ook ruim een inch bij -- dan heb je dus het verschil tussen middelpunt en raakpunt dat bij de 7.5 relatief ver uiteen komen te liggen (bedenk dat een 7.5x16 slechts met ± 6 inch breedte op de weg staat) en bij de 235/85 slechts bescheiden verplaatst tov een standaard 7.5x16.


Marc,
Je mag er denk ik vanuit gaan dat bandkrachten in laterale richting in het midden van het contact vlak aangrijpen. En daardoor is het niet relevant hoe breed de banden zijn. De scrub radius wordt bepaald door de ET waarde van de velg en niet door de breedte van de band.

De hoogte van de band beïnvloedt de scrub radius trouwens wel!


Ja en Nee ... bij een smalle band ligt het midden van de band relatief tov van de bandbreedte snel ver van het fusee-as-snijpunt.
Bij een bredere band ga je dus een iets andere ET, en daarmee het verschuiven van dat snijpunt tov het "midden", minder merken.
In de limiet met 7 cm spacers ligt het snijpunt van de fusee-as met het wegdek naast de 7.5x16 band, bij een 315 band ligt dat snijpunt dan ergens rond 1/4.

Groeten MarcS

PS Weer even terug naar een eerdere vraag: standaard staal met 30 mm spacer of HD velgen (beide met 235.85x16) wat is te verkiezen ?
PS2 Grotere banden helpt !!
(Zelfs op de fiets, sinds ik een iets grotere en dikkere band in mijn fiets heb geknutseld heeft die fiets een net iets prettiger naloop.)

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor tim » 07 Jan 2015, 20:05

Heren , heren..
Snap nou toch eens dat ik bar weinig snap!! :lol:
Ik bedoel, mijn materiaalkeuzevraag ligt nu ergens in het heelal te zweven.. :roll:


Even snel voor nu, dank voor de reacties sowieso.
Logica; heb nu 265 breed op wolf 6.5 j velg, en overweeg om over te gaan(als in misschien dus) naar de originele laro velg van 5,5 j breed.
(de velg waarmee de 90 en 110 standaard nieuw op wordt afgeleverd/seriesvelg maar dan de tubeless uitvoering)
Daar kan iig 235 breed op , en volgens een bandenspecialist in het zuiden van het land die veelvuldig 4x4 banden verkoopt ook probleemloos 245 breed.
Anaway, om niet het syndroom van MarcS/Tante Sidonia te krijgen (sorry Marc.. :mrgreen: )moet de smallere band wel op z'n minst gelijk blijven lopen met de zijkant van de 110, precies zoals dat nu het geval is met m'n huidige set.
Dat is dus al met al de logica van mijn vraag, niets meer

Beside this allemaal, vandaag even contact gehad met kimman, en die deden mij deze aanbieding:een nieuwe set met artikelnummer anr 4635 pm.
Excuus, die foto's die ze me hebben gestuurd, ik krijg dat niet voor mekaar om die hier bij toe te voegen.
Ik heb deze velg nog nooit gezien, hij lijkt op de rostyle velg, maar dan iets anders.
Gewoon voor " de weet" , iemand met deze velg bekend?
Ik zie ervan af, maar mocht iemand toevallig geintresseerd zijn, pm mij dan even.
Kost zeker niet de wereld, schappelijke prijs.
@ Marc, ik mail je vnd nog even, ik moet nu weg.

Dank allen voor de reacties.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor Walterke » 07 Jan 2015, 20:30

waarom dan geen 235 op een 6,5?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor Roger B. » 07 Jan 2015, 20:34

wil je de standaard velg of wil je smaller vanwege de bandenmaat?
in het laatste geval... denk dat je 235 ook op die wolfs van jou kwijt kunt.

die velgen die kimman je aanbood, zijn dat stalen RRC velgen (ook een tijd geleverd op de 90)?
vind ik persoonlijk geen porem op een defender...
Afbeelding

de disco1 stalen velgen in zilver onder een defender ziet er naar mijn idee ook goed uit:
Afbeelding
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2015, 21:31

Walterke schreef:waarom dan geen 235 op een 6,5?


Precies, mijn idee (en nu pas worden mij de wonderlijke wegen duidelijk).

Floris-Tim,

Ik heb niks tegen smalle velgen met smalle bandjes (behalve dan dat er nauwelijks nog een behoorlijke 7.5x16 te koop is en al zeker geen winterbanden), ik heb er dus zelfs geen Sidonia-gevoel bij.
235/85x16 op HD (=Wolf = 6.5) velgen levert voor de looks niet erg veel verschil met de 265/75x16. Nominaal scheelt het aan beide zijden 15 mm maar omdat de 265/75 op een (te) smalle velg ligt zal die 265/75 al een tikje zuinig zijn qua uitbollen, dus scheelt de breedte over de wangen minder als die nominale 15 mm.

Als timmerman kan je vast wel meten hoe breed de 265/75x16 op de HD velgen uitbolt (en ook hoe breed het effectieve loopvlak is).
Daarna weet je hoeveel het scheelt met een traditionelere 235/85x16 op een HD velg (ik meet dat morgen wel even op).
Van 265/75x16 op HD naar 235/85x16 op HD geeft in ieder geval (potentieel) een betere draaicirkel (als je de aanslag vlgs de norm had afgesteld en 'm nu weer vlgs de norm afstelt).

Groeten MarcS

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor tim » 07 Jan 2015, 21:35

(@ walter/roger)

Het is meer dat ik de defender/.series velg toch wel iets vindt hebben, het heeft iets liefelijks.. :roll:
Die Kha chocolade ook..
Maar dat betekent dus wel dat je 265 op je buik kan schrijven.
Aan originele 1 ton velgen is niet te komen, ook nog gedacht om de 5.5 j te verbreden naar een 1 ton maat, maar dan lopen de kosten(verbreden/stralen/spuiten) toch best wel weer leuk op.

Eerste fot van roger; yep, dat zijn ze!
Splinternieuw bij kimman adam, in de btw 150 euro voor een set.
Maar inderdaad, geheel eens; geen porum(iig onder een defender)

En het meest suffige; toen ik 4 jaar geleden de landrover wereld inkwam met de aanschaf van m'n 110; wat zaten erop?
Juist, originele 1 ton velgen.
Tdt te koop gezet, en een belg uit dito land kwam ze 2 dagen na de adv ophalen, voor natuurlijk veels te weinig.
Wist ik veel... :geek:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor Roger B. » 07 Jan 2015, 21:42

tim schreef:Wist ik veel... :geek:


en daar verwacht je dan niet de enige mogelijke reactie op?? nu nog steeds niet Floris! :lol: :lol: :lol:
gone

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor tim » 07 Jan 2015, 21:47

Bah!!, gooit die spiegel eens lekker over de heg van je buurman..!! :lol:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers

Berichtdoor Landmarcs » 07 Jan 2015, 21:47

tim schreef:(@ walter/roger)

Het is meer dat ik de defender/.series velg toch wel iets vindt hebben, het heeft iets liefelijks.. :roll:
Die Kha chocolade ook..
Maar dat betekent dus wel dat je 265 op je buik kan schrijven.
Aan originele 1 ton velgen is niet te komen, ook nog gedacht om de 5.5 j te verbreden naar een 1 ton maat, maar dan lopen de kosten(verbreden/stralen/spuiten) toch best wel weer leuk op.

Eerste fot van roger; yep, dat zijn ze!
Splinternieuw bij kimman adam, in de btw 150 euro voor een set.
Maar inderdaad, geheel eens; geen porum(iig onder een defender)

En het meest suffige; toen ik 4 jaar geleden de landrover wereld inkwam met de aanschaf van m'n 110; wat zaten erop?
Juist, originele 1 ton velgen.
Tdt te koop gezet, en een belg uit dito land kwam ze 2 dagen na de adv ophalen, voor natuurlijk veels te weinig.
Wist ik veel... :geek:


Tja, wat betreft het eerste: Deze mening kan ik alleen maar delen.
Plak de 12 gaten in het HD wiel dicht met 12 ronde schijfjes :?: :idea: :?:
Een HD met een "standaard" hart lijkt 1:1 op een One-Ton velg (maar is er dus eventueel ook tubeless).

Mbt de stalen RoStyle velgen: die zaten in wit wel onder de 90, maar vlgs mij alleen in combi met 205x16 bandjes.
Deze RoStyle vind ik ook foeilelijk.

En wat betreft het "suffige" .... Floris-Tim, je weet toch om welke drie dingen het (voor een timmerman) draait?
    Meten   Meten  &  Meten   :!:
Had je je huiswerk gedaan dan had je kunnen weten wat je had moeten meten ... en dus dat je goud in handen had.


Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten