In kon onder de zoekterm niets vinden, vandaar maar even zo;
Is er een duidelijk " nee" te zeggen bij het gebruik van 30 mm brede ALUMINIUM wielspacers?
Op het inet kan ik geen duidelijke berichten hierover vinden, lees niet doen, maar ik kan me heugen dat er hier ooit eens een fototje voorbij kwam waarbij zo'n spacer dwars door midden was gebroken.
Paddock verkoopt die dingen uiteraard, inkopper misschien, maar als ze gevaarlijk zouden zijn lijkt het me dat ze niet in hun assortiment zaten.
(110 1989 ) Gebruik wheelspacers
(110 1989 ) Gebruik wheelspacers
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: (110 1989 ) Gebruik wheelspacers
Nee, daar is geen duidelijk nee tegen te zeggen. Heb er ook mee gereden en genoeg gemonteerd. De verhalen over extra slijtage van wiellagers e.d. zijn gewoon puur op theorie gebaseerd.
Vraag je wel af of het nut heeft. Bij mijn velgen bijvoorbeeld is de offset anders en dus hebben die velgen hetzelfde effect. Dat wordt compleet teniet gedaan door de brede banden maar maakt wel dat de stuuraanslagen op de as niet versteld hoefden te worden toen ik van 7.5 naar 285 ging.
Vraag je wel af of het nut heeft. Bij mijn velgen bijvoorbeeld is de offset anders en dus hebben die velgen hetzelfde effect. Dat wordt compleet teniet gedaan door de brede banden maar maakt wel dat de stuuraanslagen op de as niet versteld hoefden te worden toen ik van 7.5 naar 285 ging.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
Het hangt er vanaf wat voor velgen je erop wilt schroeven!
Sommige after market stalen velgen hebben 0mm offset, en dan is een spacer veel te gek.
Met standaard Landrover of Disco velgen met een offset van 33mm kom je na spacers uit op een effectieve offset van 3mm. Onder Europese omstandigheden gaat dat op zich wel. Mijn Mach5 wielen met 10mm offset (dat is dus bijna vergelijkbaar) doen het hier in Kenia goed onder de defender en ik heb geen problemen met lagers.
Maar als je 30 mm spacer combineert met Wolf velgen (20.6mm offset) dan zou ik zeggen dat is ook te gek.
Ik heb met deze combinatie laatst wel als test rondgereden. Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik in de besturing en rechtuitloop eigenlijk maar heel weinig verschil merk.
Ik had mijn spacers voor gebruik in rallies eigenlijk afgezworen omdat ik een keer of vier een gebroken stubaxle heb gehad. En ik had heel vaak problemen met lagers. Dat was diezelfde combinatie van 33mm offset en een 30mm spacer = 3mm effectief. Ik heb toen de spacers verwijderd en ik heb Wolf velgen gemonteerd en daarna heb ik nooit meer een probleem met een wiellager of een stubaxle gehad. Het gebruik van spacers heeft dus wel degelijk effect op de belasting van het wiel. Ik heb een keer uitgerekend dat bij de combinatie van spacer en standaard velg het buigend moment om de stubaxle wel 2 keer zo groot wordt!
Maar doordat het op de Defender met die 10mm offset al heel lang gewoon goed gaat (terwijl daar toch ook vrij ruw mee gereden wordt) begin ik weer positiever over spacers te denken.
Voordelen van spacers zijn een veel kleinere draaicirkel (na het afstellen van de bouten in de vooras) en theoretisch iets meer stabiliteit. Wellicht dat sommige mensen het ook mooier vinden.
De nadelen zijn dat de zijkant van je auto altijd snel smerig wordt omdat de wielen uitsteken.
Sommige after market stalen velgen hebben 0mm offset, en dan is een spacer veel te gek.
Met standaard Landrover of Disco velgen met een offset van 33mm kom je na spacers uit op een effectieve offset van 3mm. Onder Europese omstandigheden gaat dat op zich wel. Mijn Mach5 wielen met 10mm offset (dat is dus bijna vergelijkbaar) doen het hier in Kenia goed onder de defender en ik heb geen problemen met lagers.
Maar als je 30 mm spacer combineert met Wolf velgen (20.6mm offset) dan zou ik zeggen dat is ook te gek.
Ik heb met deze combinatie laatst wel als test rondgereden. Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik in de besturing en rechtuitloop eigenlijk maar heel weinig verschil merk.
Ik had mijn spacers voor gebruik in rallies eigenlijk afgezworen omdat ik een keer of vier een gebroken stubaxle heb gehad. En ik had heel vaak problemen met lagers. Dat was diezelfde combinatie van 33mm offset en een 30mm spacer = 3mm effectief. Ik heb toen de spacers verwijderd en ik heb Wolf velgen gemonteerd en daarna heb ik nooit meer een probleem met een wiellager of een stubaxle gehad. Het gebruik van spacers heeft dus wel degelijk effect op de belasting van het wiel. Ik heb een keer uitgerekend dat bij de combinatie van spacer en standaard velg het buigend moment om de stubaxle wel 2 keer zo groot wordt!
Maar doordat het op de Defender met die 10mm offset al heel lang gewoon goed gaat (terwijl daar toch ook vrij ruw mee gereden wordt) begin ik weer positiever over spacers te denken.
Voordelen van spacers zijn een veel kleinere draaicirkel (na het afstellen van de bouten in de vooras) en theoretisch iets meer stabiliteit. Wellicht dat sommige mensen het ook mooier vinden.
De nadelen zijn dat de zijkant van je auto altijd snel smerig wordt omdat de wielen uitsteken.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 07 Jan 2015, 15:00, 9 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Edward schreef:Nee, daar is geen duidelijk nee tegen te zeggen. Heb er ook mee gereden en genoeg gemonteerd. De verhalen over extra slijtage van wiellagers e.d. zijn gewoon puur op theorie gebaseerd.
Maar als je de keuze hebt tussen standaard staal + spacers en HD-velgen ... dan lijkt mij de keuze makkelijk, vooral als je minimaal 235/85x16 banden wilt (behalve als je extra stuuruitslag nastreeft).
Groeten MarcS
PS Wiellagers kunnen er kennelijk gewoon tegen, de stuurgeometrie is echter wat anders ... die wordt minder gunstig, het snijpunt van de fusee-as met het raakvlak op de weg komt verder uit het midden van het band-weg-raakvlak, en daarmee verlies je aan rechtuitstabiliteit en wordt de gevoeligheid voor oneffenheden en sporen groter.
Daar gaan we weer.
Met alle respect Joost; ik ben het helemaal met je eens. ECHTER: Floris rijdt 99% van de tijd op de snelweg en de top van zijn 110 ligt op datzelfde getal.
Off road rijdt ie ook weer datzelfde getal met een 1 minder.
Het zal hem puur gaan om een betere draaicirkel en aangezien hij met standaard verbreders rijdt is en sowieso een grens aan hoe breed hij kan gaan.
En die IJslanders rijden ook met standaard assen dus zolang je maar niet gaat racen kan er veel.
(snap sowieso niet dat je racet met een Land Rover)
Marc: ik rij nu met Modulars (weet zo niet wat de offset is) en 285ers en dat stuurt niet merkbaar anders dan standaard.
Met alle respect Joost; ik ben het helemaal met je eens. ECHTER: Floris rijdt 99% van de tijd op de snelweg en de top van zijn 110 ligt op datzelfde getal.
Het zal hem puur gaan om een betere draaicirkel en aangezien hij met standaard verbreders rijdt is en sowieso een grens aan hoe breed hij kan gaan.
En die IJslanders rijden ook met standaard assen dus zolang je maar niet gaat racen kan er veel.
(snap sowieso niet dat je racet met een Land Rover)
Marc: ik rij nu met Modulars (weet zo niet wat de offset is) en 285ers en dat stuurt niet merkbaar anders dan standaard.
Edward van Vugt
- JoostKenya
Edward schreef:Met alle respect Joost; ik ben het helemaal met je eens. ECHTER: Floris rijdt 99% van de tijd op de snelweg en de top van zijn 110 ligt op datzelfde getal.Off road rijdt ie ook weer datzelfde getal met een 1 minder.
Als je mijn reactie goed leest dan lees je dat je naar mijn mening voor normaal gebruik onder bepaalde omstandigheden prima een spacer kan gebruiken.
En verder is een Landrover na een reschuffle van de onderdelen uitermate geschikt om mee te racen in rally raids. En de hoeveelheid plezier per uitgegeven Euro is bij geen enkel ander merk groter.
-
Landmarcs
Edward schreef:Marc: ik rij nu met Modulars (weet zo niet wat de offset is) en 285ers en dat stuurt niet merkbaar anders dan standaard.
Qua "merkbaar" anders is het lastig:
Ik heb nu in korte tijd 4 verschillende banden-typen onder de auto en ik kan zeggen dat bij dezelfde bandenmaat het soms merkbaarder anders kan zijn als bij een andere (bredere of smallere) bandenmaat.
Als je evenwel smalle 7.5x16 banden meer dan een inch naar buiten schuift (dat is wat een 30 mm spacer doet) dan is het gewoon op basis van de geometrie duidelijk dat je meer reactiekrachten in het stuur gaat krijgen, en minder rechtuitstabiliteit. Doe je iets dat daar veel op lijkt: nl van 7.5x16 naar 235/85x16 op HD-velgen ... waarbij er dus aan de binnenkant hoegenaamd niks verandert, aan de buitenkant komt er ook ruim een inch bij -- dan heb je dus het verschil tussen middelpunt en raakpunt dat bij de 7.5 relatief ver uiteen komen te liggen (bedenk dat een 7.5x16 slechts met ± 6 inch breedte op de weg staat) en bij de 235/85 slechts bescheiden verplaatst tov een standaard 7.5x16.
Misschien merk je dit allemaal niet. Heb je bijv. 7.5x16 Latitude Cross van een zekere leeftijd dan merk je niks omdat die band van zichzelf weinig koersvast is.
In ieder geval op basis van de geometrie krijg je meer reactie-krachten, en ben je gewend aan een auto die mede dankzij goede banden strak rijdt dan ga je dat vast en zeker ook merken, waarschijnlijk niet altijd, niet op een droge weg, maar wel als er meer tegelijk tegen zit.
Groeten MarcS
PS Doet het jullie geen goed dat ik (partieel) verkocht ben aan 235/85x16? Waren er goede banden in 7.5x16 ... dan was ik niet zo uitgesproken, maar aangezien je de XPC steeds minder makkelijk vindt ... en aangezien er kennelijk goede/betere 235/85 zijn ben ik "om".
- JoostKenya
Landmarcs schreef:Als je evenwel smalle 7.5x16 banden meer dan een inch naar buiten schuift (dat is wat een 30 mm spacer doet) dan is het gewoon op basis van de geometrie duidelijk dat je meer reactiekrachten in het stuur gaat krijgen, en minder rechtuitstabiliteit.
Wat je zegt is niet helemaal juist.
De rechtuitstabiliteit wordt voornamelijk bepaald door de naloop / castor. De dwarskracht op de band vermenigvuldigd met de naloop geeft een terugstelmoment in de besturing waardoor de besturing terug komt in de middenstand.
De offset van de velg en de afmeting van de spacer bepalen de arm om de kingpin in laterale richting (scrub radius) die vermenigvuldigd met een stoorkracht in langsrichting een moment in de besturing veroorzaakt.
Simpel gezegd: Als het linker wiel harder afremt dan het rechter wiel zal je een afwijkende offset in meer of mindere mate merken in de besturing.
Heel simpel gezegd: Het stuur slaat uit je handen!
Door de wielen meer naar buiten te zetten krijg je positieve scrub radius. Als je daarmee remt op wegdek met verschillende wrijvingscoefficient links en rechts dan wil de auto uit zich zelf gaan sturen. Dit terwijl Volkswagen ooit bedacht had dat het veiliger is om een negatieve scrub radius te hebben (zodat de auto vanzelf tegenstuurt).
Maar dit is theorie.
In de praktijk merk je er bij een landrover vooras met 30mm spacer eigenlijk niets van. Ik heb kort geleden een test gedaan met en zonder spacer kort na elkaar (Wolfvelgen 235/85R16), en ik vond geen groot verschil. Dit terwijl er tijdens de testrit toch echt sprake was van stoorkrachten.
Daarom ben ik nu van mening dat je best een spacer kunt monteren (zolang je niet de Dakar gaat rijden). Maar ik zou peroonlijk niet veel verder gaan dan effectief 0mm offset. De reden is dat bij 0mm de belasting van de stubaxle al iets meer dan dubbel zo groot is. Dat heb ik ooit uitgerekend nadat ik een stubaxle gebroken had. En dit is meer dan ik verwacht had.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 07 Jan 2015, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- JoostKenya
Landmarcs schreef:Doe je iets dat daar veel op lijkt: nl van 7.5x16 naar 235/85x16 op HD-velgen ... waarbij er dus aan de binnenkant hoegenaamd niks verandert, aan de buitenkant komt er ook ruim een inch bij -- dan heb je dus het verschil tussen middelpunt en raakpunt dat bij de 7.5 relatief ver uiteen komen te liggen (bedenk dat een 7.5x16 slechts met ± 6 inch breedte op de weg staat) en bij de 235/85 slechts bescheiden verplaatst tov een standaard 7.5x16.
Marc,
Je mag er denk ik vanuit gaan dat bandkrachten in laterale richting in het midden van het contact vlak aangrijpen. En daardoor is het niet relevant hoe breed de banden zijn. De scrub radius wordt bepaald door de ET waarde van de velg en niet door de breedte van de band.
De hoogte van de band beinvloedt de scrub radius trouwens wel!
-
Roger B.
kortom door hoger te gaan en verder naar buiten trek je beide afwijkingen weer naar elkaar toe en met mazzel of rekenen heffen ze elkaar op
gone