Mijn Freelander 2 diesel start slecht bij vorst. De accu doet het prima, de gloeispiraal op het dashbord gaat uit, maar dan slaat hij laat of zelfs niet aan.
Suggesties?
Freelander2 diesel 2008: slecht starten bij vorst
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: slecht starten Freelander2 diesel 2008 bij vorst
geen idee of die motor voorgloeien ook nodig heeft. maar het lampje op het dash wil niet zeggen dat ie ook daadwerkelijk gloeit zoals het hoort.
meten of de gloeipluggen spanning krijgen en zoja pluggen op correcte werking controlleren.....dus demonteren en met een draad even op de accu testen...de punt moet snel gloeiend zijn. als ie niet aan de punt begint met gloeien maar halverwege zijn ze stuk....en bij niet gloeien ook uiteraard
meten of de gloeipluggen spanning krijgen en zoja pluggen op correcte werking controlleren.....dus demonteren en met een draad even op de accu testen...de punt moet snel gloeiend zijn. als ie niet aan de punt begint met gloeien maar halverwege zijn ze stuk....en bij niet gloeien ook uiteraard
gone
Re: slecht starten Freelander2 diesel 2008 bij vorst
Bedankt voor je reactie. Voorgloeien gaat automatisch als je de startknop indrukt. De motor start als het spiraallampje uit is zelf. Verder loopt de motor perfect als hij draait.
Zou het ook een verstuiver kunnen zijn?
Zou het ook een verstuiver kunnen zijn?
-
sleen42
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 Aug 2014, 22:51
- Locatie: net over de Duitse grens bij Ter Apel
Re: slecht starten Freelander2 diesel 2008 bij vorst
Roger B. schreef:geen idee of die motor voorgloeien ook nodig heeft. maar het lampje op het dash wil niet zeggen dat ie ook daadwerkelijk gloeit zoals het hoort.
meten of de gloeipluggen spanning krijgen en zoja pluggen op correcte werking controlleren.....dus demonteren en met een draad even op de accu testen...de punt moet snel gloeiend zijn. als ie niet aan de punt begint met gloeien maar halverwege zijn ze stuk....en bij niet gloeien ook uiteraard
Dus even kijken of de gloeispiralen wel stroom krijgen!!
En anders zijn waarschijnlijk al de verstuivers defect
Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: slecht starten Freelander2 diesel 2008 bij vorst
... in my humble opinion it's the glowplugs themselves, having had the pleasure of changing loads of them over the years. I have never changed an injector and honestly have never heard of on being changed. The idiot light on the dash will come on and the starting will still be inhibited even when they themselves don't work.
On a 2008 Freelander 2 then they have almost certainly come to end of life.
To test them just to be certain you can disconnect the multi-plug on the left hand side of the engine (right as you look at it) which is tucked just under the inlet manifold. With a multi meter attached to the earth terminal test each pin on the multi-plug the reading should be about 0.7 - 1.3 ohms if they are OK.
DO NOT remove them and connect 12v to them. The tip will reach 1.400°C within a few seconds
Fault Codes P0038, P0138A or P0138B should be logged in the PCM
Replacing a full set will take about 1.5Hrs
The Part Number is LR001302 and will cost you €17,13 inc BTW each from your dealer and almost all of the Duch dealers have them on the shelf currently.
... and if you want to do the job yourself here's the instructions in Dutch
Rob
On a 2008 Freelander 2 then they have almost certainly come to end of life.
To test them just to be certain you can disconnect the multi-plug on the left hand side of the engine (right as you look at it) which is tucked just under the inlet manifold. With a multi meter attached to the earth terminal test each pin on the multi-plug the reading should be about 0.7 - 1.3 ohms if they are OK.
DO NOT remove them and connect 12v to them. The tip will reach 1.400°C within a few seconds
Fault Codes P0038, P0138A or P0138B should be logged in the PCM
Replacing a full set will take about 1.5Hrs
The Part Number is LR001302 and will cost you €17,13 inc BTW each from your dealer and almost all of the Duch dealers have them on the shelf currently.
... and if you want to do the job yourself here's the instructions in Dutch
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: slecht starten Freelander2 diesel 2008 bij vorst
tuurlijk Rob... je moet die gloeiplug ook niet vasthouden waar ie rood wordt.... maar ik heb al ZAT gloeipluggen gezien die doorgemeten waren en OK bevonden ....maar dat niet waren...
als een plug intern de draad tegen de behuizing komt gaat ie op die plek gloeien en niet bij de punt die in de cilinder/voorkamer steekt
als een plug intern de draad tegen de behuizing komt gaat ie op die plek gloeien en niet bij de punt die in de cilinder/voorkamer steekt
gone
Re: slecht starten Freelander2 diesel 2008 bij vorst
Mannen, bedankt voor de bruikbare tips!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten