Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mar 2017, 18:13

Bowmore_and_more schreef:
Je hebt voor Cooper gekozen ... maar welke ?? Er zijn nogal wat Coopers, AT3, M+S, STMaxx, STT ...
Cooper AT3 schijnt errug goed te presteren qua grip, Cooper STMaxx is ook goed en interssant als je wat "woester" wilt.

Ik rij nu al ruim 70.000 op de standaard Goodyear WRANGLER MTR 235/85 R16 banden onder mijn 130. Ik vind ze erg rumoerig, maar heb geen vergelijkingsmateriaal (ik had hiervoor een Disco2 met BFG-AT en dit is mijn 1e Defender). Ik overweeg om rond de 100.000 km (dat gaat vrij snel bij mij) de velgen (van staal naar Sawtooth) en banden te vervangen en ben erg benieuwd naar de ervaringen met banden die nu op de markt zijn. Ik rij veel op de snelweg, maar de banden moeten zeker capabel zijn om in het terrein goed uit de voeten te kunnen. De berichten over Cooper banden spreken mij aan, maar ja.... welke dan hè..

Dag André,

Over de velgen zal ik het maar in hebben (omdat ik standaard staal of eventueel HD-staal het mooist vind passen onder een Defender).

Voor een 130 "moet" je ook even kijken naar het toegestane gewicht (vlgs mij moet dat het bij het toegestane max voertuig-gewicht passen).

Gezien je kort samengevatte eisen vraag ik me af waarom geen Continental CrossContact AT ?   Dat was een LandRover standaard montage, en het was beslist geen gekke keuze van LandRover. Enige "nadeel" is de mindere winterse prestaties (maar wil je ook 's winters goed dan is de keuze niet reuze, dan is een set winterbanden geen gekke aanschaf).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Mar 2017, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 11 Mar 2017, 18:31

Je hebt voor Cooper gekozen ... maar welke ?? Er zijn nogal wat Coopers, AT3, M+S, STMaxx, STT ...
Cooper AT3 schijnt errug goed te presteren qua grip, Cooper STMaxx is ook goed en interssant als je wat "woester" wilt.

Ik rij nu al ruim 70.000 op de standaard Goodyear WRANGLER MTR 235/85 R16 banden onder mijn 130. Ik vind ze erg rumoerig, maar heb geen vergelijkingsmateriaal (ik had hiervoor een Disco2 met BFG-AT en dit is mijn 1e Defender). Ik overweeg om rond de 100.000 km (dat gaat vrij snel bij mij) de velgen (van staal naar Sawtooth) en banden te vervangen en ben erg benieuwd naar de ervaringen met banden die nu op de markt zijn. Ik rij veel op de snelweg, maar de banden moeten zeker capabel zijn om in het terrein goed uit de voeten te kunnen. De berichten over Cooper banden spreken mij aan, maar ja.... welke dan hè..

Ik ben zeer te spreken over de Grabber AT2, ook de opvolger de AT zou een goede keuze kunnen zijn. Echter met de laatste heb ik geen ervaring.

Chris

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 12 Mar 2017, 12:00

Dank Marc en Chris,

Het max toelaatbare gewicht van een 130 is idd een dingetje bij lichtmetalen velgen, ik gebruik mijn auto echter niet voor het zware werk en overweeg ook om de hulpveren te demonteren. Volgens de specs zou een Sawtooth velg dan ook niet mogelijk zijn.. Voordeel van een extra set velgen is een aparte winterband zoals Marc noemt.

Beide andere banden die jullie noemen klinken aantrekkelijk. Volgens de leverancier zou de Continental ook een lager rolgeluid produceren. Ik heb nog even de tijd en er zullen vast nog meer ervaringen met deze banden langskomen.

Groet, André
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mar 2017, 19:30

Bowmore_and_more schreef:Dank Marc en Chris,

Het max toelaatbare gewicht van een 130 is idd een dingetje bij lichtmetalen velgen, ik gebruik mijn auto echter niet voor het zware werk en overweeg ook om de hulpveren te demonteren. Volgens de specs zou een Sawtooth velg dan ook niet mogelijk zijn.. Voordeel van een extra set velgen is een aparte winterband zoals Marc noemt.

Beide andere banden die jullie noemen klinken aantrekkelijk. Volgens de leverancier zou de Continental ook een lager rolgeluid produceren. Ik heb nog even de tijd en er zullen vast nog meer ervaringen met deze banden langskomen.

Kijk ook even diep in de tijd terug: Terug naar de eerste berichten
Wanneer ik (nog danwel weer) op winterbanden rijd mag je de CCCAT best voor een stukje snelweg (voor het geluid) komen beproeven.
Het geluid op papier en het geluid in de praktijk is niet altijd goed 1:1 te vertalen. In de praktijk heb je te maken met het al dan niet optreden van resonanties, en in de praktijk rijd je de banden graag op (of min of meer "op") en ik vermoed dat de fabrieksmetingen met mooie nieuwe banden onder standaard-omstandigheden gedaan worden.

En mijn "gewichts' opmerking was eigenlijk (ook) op de banden gericht.
LandRover monteerde bijv. géén Michelin XPC onder de 130 omdat die net te "licht" waren qua draagvermogen.

Groeten MarcS

PS Tot nu toe heb ik overigens met verschillende banden (Michelin XPC. CCCAT, en Nokian Hakkapeliitta LT2) zo nu en dan"last" van onbalans.
Meestal het gevolg van even iets langer stil staan van de auto, soms - bij sommige band+velg combinaties - wat sterker, soms duidelijk kort/voorbijgaand.

sketcher

Berichtdoor sketcher » 13 Mar 2017, 18:37

Waterrover schreef:

Ik ben zeer te spreken over de Grabber AT2, ook de opvolger de AT zou een goede keuze kunnen zijn. Echter met de laatste heb ik geen ervaring.

Chris

Ik ook, Er is net een nieuwe generatie General Grabber beschikbaar. De AT3. Ik denk dat ik zelf daar voor ga voor onder mijn Discovery. Ik heb nu General Grabbers AT2's maar die zijn aan vervanging toe. Ook is er een mud versie beschikbaar de X3 maar ik ga voor de all rounder met sneeuwvlokje.

http://www.generaltire-tyres.com/car/tyres/summer/suv/grabber-at3

p.s, Ik heb geen aandelen. :)
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mar 2017, 20:36

sketcher schreef:
Waterrover schreef:Ik ben zeer te spreken over de Grabber AT2, ook de opvolger de AT zou een goede keuze kunnen zijn. Echter met de laatste heb ik geen ervaring.

Ik ook, Er is net een nieuwe generatie General Grabber beschikbaar. De AT3. Ik denk dat ik zelf daar voor ga voor onder mijn Discovery. Ik heb nu General Grabbers AT2's maar die zijn aan vervanging toe. Ook is er een mud versie beschikbaar de X3 maar ik ga voor de all rounder met sneeuwvlokje.

Tja, ik weet niet wat die GeneralGrabbels overzee kosten, maar als ik de NL-prijzen van de GG AT2 zie ... dan liggen die tot 50% boven goede alternatieven. Daarvoor kan je mijns inziens wel eens een "gokje" wagen, vooral als dat gokje geen sprong in het duister is (dwz als er goede redenen zijn en/of betrouwbare gebruikers-info zodat je vooraf al kan aannemen dat het niet de zeperd van het jaar wordt).

Wil je een band die er als vriendelijke AT uitziet en die ook een bescheiden winter-kwaliteit (sneeuwvlokje) heeft dan is: Nokian Rotiiva wellicht ook interessant. Je ziet ze niet veel, maar ... ik zag ze al eens onder een RangeRover (ik heb toen geen recensie kunnen oppikken, jammer.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 14 Mar 2017, 10:43

sketcher schreef:
Waterrover schreef:

Chris

Bedankt voor je link, de nieuwe Grabber AT3 ziet er prima uit, en zelfs met sneeuwvlokje! Ben benieuwd naar de performance van deze band op diverse terreinen. Keep me posted.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mar 2017, 11:25

Tja, als ik de test (van het linkje dat je vindt door even naar het begin terug te bladeren lees dat is die GeneralGrabbel AT2 helemaal niet zo'n alleskunner als wel gezegd wordt. De AT3 moet heel wat verbeteren om wel in de prijzen te vallen.

Pros:
    Good lateral grip on pavement
    Direct and accurate at speed
    Excellent grip at speed on dirt
    60,000-mile warranty

Cons:
    Failed rock climb
    Firm ride quality
    Poor straight line braking performance
    Needs heat in the tire for best results

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 14 Mar 2017, 15:00

Wat mij opvalt, is dat ik niemand hoor over cooper banden. Ik heb onlangs mijn BFG MT omgeruild voor een setje cooper ST MAXX. Dat bleek toch wel een vooruitgang. In het terrein voelt aan alsof er meer grip is, ondanks dat het geen volledige mud band is. Vooral op de weg is het een vooruitgang en mat name bij nat/glad wegdek. Mogelijk dat er andere ervaringen zijn?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Mar 2017, 15:18

Pascal87 schreef:Wat mij opvalt, is dat ik niemand hoor over Cooper banden. Ik heb onlangs mijn BFG MT omgeruild voor een setje Cooper ST MAXX. Dat bleek toch wel een vooruitgang. In het terrein voelt aan alsof er meer grip is, ondanks dat het geen volledige mud band is. Vooral op de weg is het een vooruitgang en mat name bij nat/glad wegdek. Mogelijk dat er andere ervaringen zijn?

Dag Pascal,

De verschillende Cooper's komen ook regelmatig langs, om te beginnen hier Cooper STmaxx, dus al helemaal vooraan, en daarna regelmatig. En ook genoemd wordt de Goodyear Duratrac die qua karakter "in de buurt" zit van de Cooper STmaxx.
De betere moderne AT banden zijn evenwel in het terrein zo goed dat ze maar in weinig situaties achterblijven bij een MT band (en de betere moderne MT-banden worden ook steeds beter op de verharde weg en in de sneeuw).

Groeten MarcS

PS Vlgs de buurman hier zijn de moderne BGF KM2 ook een stuk betrouwbaarder als de voorganger .... maar als ie langs komt ... dwz al ruim voordat ie langs komt hoor je hem aankomen.

Terug naar “Techniek”