Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?
Re: Nieuwe banden, welke zou jij kiezen?
Dank voor deze uitgebreide informatie. Met de originele wielen rij ik al weer zo'n 120.00 km met banden zonder binnenband. Die binnenbanden zaten er origineel wel in, maar iemand vond ze overbodig, waardoor de wielen nu zonder binnenband beband zijn. Waarom vindt je tubeless montage op tubed velgen echt niks, heeft dat met terreinrijden te maken?
De laatste paar jaar rij ik met bf goodrich muds, eerst de "oude' set, en onlangs vervangen voor een nieuwe set KM 2.
Beide type's op de door Marc eerder benoemde Wolf velg, tubed type.
De muds zijn tubless, en heb er geen binnenbanden in.
Dir gaat prima, tenzij je voor het terrein rijden je banden gaat aflaten.
Dat loop je inderdaad risico dat de afdichting niet meer voldoende is.
Beide type's op de door Marc eerder benoemde Wolf velg, tubed type.
De muds zijn tubless, en heb er geen binnenbanden in.
Dir gaat prima, tenzij je voor het terrein rijden je banden gaat aflaten.
Dat loop je inderdaad risico dat de afdichting niet meer voldoende is.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
Tja, Tubeless op Tubed velgen gaat goed ....
Totdat je terreinrijdt, of totdat je een stoeprandje meepikt.
Dat doe je nooit. Maar als je een keertje net op de stoeprand parkeert en dat eigenlijk net iets te krap doet en de band schuift van die stoeprand af ... dan loop je het risico dat ie ineens leeg staat. Of een keertje een mooi berg-pad waarin één steen los ligt?
Of het ooit voorkomt weet ik niet, maar ik zou het niet graag beleven: een gat in het wegdek in een lange bocht en ploef geen lucht meer in één band ....
Ik hoor tot de zeldzame gelukkigen die een setje HD-tubeless velgen kreeg, voor mijn winterset heb ik de velgen gekocht (dat was na even zoeken een overkomelijke aanschaf). Hoeveel extra veiligheid ik met de Tubeless velgen gekocht heb weet ik niet, maar ik heb de indruk dat er duurdere veiligheidsmaatregelen zijn.
Anyway, de uitspraak: "Oh u vindt de veilgheidsmaatregelen te duur! Wel eens een ongeluk geprobeerd?" vind ik hier van toepassing.
D'r is aan een Defender niet veel te verbeteren (niet omdat ie zo goed is, maar juist omdat ie zo onveilig is) dus zijn er wat mij betreft een paar dingen waar ik uiteindelijk dan liever wel iets in investeer.
Groeten MarcS
PS De Tubeless standaard-stalen velgen heb ik weer weggeven aan mijn broertje die de extra veiligheid die die velgen gaven toch graag had.
PS2 Omdat omstreeks of al iets voor de introductie van de Puma de Tubeless standaard-stalen velg standaard werd kan je natuurlijk ook even zoeken naar een nieuwer tweedehands setje "standaard staal" (ik vind ze qua aanzien fraaier als de HD-velgen).
Totdat je terreinrijdt, of totdat je een stoeprandje meepikt.
Dat doe je nooit. Maar als je een keertje net op de stoeprand parkeert en dat eigenlijk net iets te krap doet en de band schuift van die stoeprand af ... dan loop je het risico dat ie ineens leeg staat. Of een keertje een mooi berg-pad waarin één steen los ligt?
Of het ooit voorkomt weet ik niet, maar ik zou het niet graag beleven: een gat in het wegdek in een lange bocht en ploef geen lucht meer in één band ....
Ik hoor tot de zeldzame gelukkigen die een setje HD-tubeless velgen kreeg, voor mijn winterset heb ik de velgen gekocht (dat was na even zoeken een overkomelijke aanschaf). Hoeveel extra veiligheid ik met de Tubeless velgen gekocht heb weet ik niet, maar ik heb de indruk dat er duurdere veiligheidsmaatregelen zijn.
Anyway, de uitspraak: "Oh u vindt de veilgheidsmaatregelen te duur! Wel eens een ongeluk geprobeerd?" vind ik hier van toepassing.
D'r is aan een Defender niet veel te verbeteren (niet omdat ie zo goed is, maar juist omdat ie zo onveilig is) dus zijn er wat mij betreft een paar dingen waar ik uiteindelijk dan liever wel iets in investeer.
Groeten MarcS
PS De Tubeless standaard-stalen velgen heb ik weer weggeven aan mijn broertje die de extra veiligheid die die velgen gaven toch graag had.
PS2 Omdat omstreeks of al iets voor de introductie van de Puma de Tubeless standaard-stalen velg standaard werd kan je natuurlijk ook even zoeken naar een nieuwer tweedehands setje "standaard staal" (ik vind ze qua aanzien fraaier als de HD-velgen).
Bij een tublessvelg zit een hump (grappige naam eigenlijk), deze zorgt er voor dat de band niet kan wegschieten naar binnen. bij velgen met een binnenband zit deze hump er niet altijd.
Groet Ron
Groet Ron
- Bijlagen
-
velg hump.pdf- (56.22 KiB) 211 keer gedownload
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Bij een tublessvelg zit een hump (grappige naam eigenlijk), deze zorgt er voor dat de band niet kan wegschieten naar binnen. bij velgen met een binnenband zit deze hump er niet altijd.
De LandRover velgen, in ieder geval de "standaard staal" en "HD-standaard staal" hebben hetzij géén hump danwel twee humps.
Je hoeft niet eens naar het ingeslagen "TUBED" of "TUBELESS" te zoeken, je ziet het "gootje" - dat in het velgbed voor een hump zorgt - aan de buitenkant als een ondiep "gootje". (Vaak is het gootje extra "stoffig" en anders geeft het een extra glim-randje.)
Groeten MarcS
Krijgt Gerard toch nog zijn uitleg en daarmee ook zijn antwoord 
110-Td5 X-tech 2006
Ik heb voor Cooper gekozen, ze zijn slijtvast en rijden relatief zuinig. Hiervoor heb ik BFG-AT en Instaturbo gehad, dit zijn brandstof slurpers en slijten snel..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
steefklei schreef:Ik heb voor Cooper gekozen, ze zijn slijtvast en rijden relatief zuinig. Hiervoor heb ik BFG-AT en Instaturbo gehad, dit zijn brandstof slurpers en slijten snel..
BFG AT staat bekend als zeer slijtvast. Ik heb de mijne na 100k vervangen (voor dezelfde), de oude zijn verhuisd naar de aanhanger, nog genoeg profiel over.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:steefklei schreef:Ik heb voor Cooper gekozen, ze zijn slijtvast en rijden relatief zuinig. Hiervoor heb ik BFG-AT en Instaturbo gehad, dit zijn brandstof slurpers en slijten snel..
BFG AT staat bekend als zeer slijtvast. Ik heb de mijne na 100k vervangen (voor dezelfde), de oude zijn verhuisd naar de aanhanger, nog genoeg profiel over.
Het gerucht is dat de nieuwere BFG AT lang niet zo slijtvast zouden zijn als de oude (die tot 200.000 km haalden, uiteindelijk wel als slicks).
Zeker is dat de BFG AT niet meer tot de besten behoort als het gaat om grip (het repeterende profiel stamt nog uit de tijd dat het doorrekenen van een profiel niet haalbaar was, en dus trial-and-error de enige ontwikkelingsroute was).
En dan @steefkei: Je hebt voor Cooper gekozen ... maar welke ?? Er zijn nogal wat Coopers, AT3, M+S, STMaxx, STT ...
Cooper AT3 schijnt errug goed te presteren qua grip, Cooper STMaxx is ook goed en interssant als je wat "woester" wilt.
De CCCAT heb ik nog niet serieus getest gezien, anders dan in ongecontroleerde/ongevalideerde praktijk-ervaring.
Hij bevalt mij in de praktijk heel aardig (dwz: hij presteert ruim beter als ik had durven hopen), en qua slijtvastheid heb ik beslist geen klagen.
Ander voordeel: hij is - als je 'm niet cadeau krijgt - niet duur (maar dat geldt ook voor de Cooper AT3).
Groeten MarcS
- Bowmore_and_more
Je hebt voor Cooper gekozen ... maar welke ?? Er zijn nogal wat Coopers, AT3, M+S, STMaxx, STT ...
Cooper AT3 schijnt errug goed te presteren qua grip, Cooper STMaxx is ook goed en interssant als je wat "woester" wilt.
Ik rij nu al ruim 70.000 op de standaard Goodyear WRANGLER MTR 235/85 R16 banden onder mijn 130. Ik vind ze erg rumoerig, maar heb geen vergelijkingsmateriaal (ik had hiervoor een Disco2 met BFG-AT en dit is mijn 1e Defender). Ik overweeg om rond de 100.000 km (dat gaat vrij snel bij mij) de velgen (van staal naar Sawtooth) en banden te vervangen en ben erg benieuwd naar de ervaringen met banden die nu op de markt zijn. Ik rij veel op de snelweg, maar de banden moeten zeker capabel zijn om in het terrein goed uit de voeten te kunnen. De berichten over Cooper banden spreken mij aan, maar ja.... welke dan hè..
André Nagel
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)